Огляд листа Мінекономіки від 15.08.2022 у зв’язку з останніми змінами, внесеними до Постанови № 169

Редакція
3825
15 Серпня 2022
Огляд листа Мінекономіки від 15.08.2022 у зв’язку з останніми змінами, внесеними до Постанови № 169
3825
15 Серпня 2022

Міністерство економіки України у зв’язку з набранням чинності з 10.08.2022 змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 874 (далі — Постанова № 874) «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169», що розроблені за ініціативи Асоціації міст України з метою забезпечення максимальної ефективності роботи органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану, у листі № 3323-04_58791-06 від 15.08.2022 надало роз’яснення щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану.

Мінекономіки зазначає, що Постанова № 169 в редакції Постанови № 874 доповнює перелік виключень, які передбачають право за потреби та в разі наявності відповідних обставин здійснити закупівлю без застосування спрощеної закупівлі та / або електронного каталогу, зокрема публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для:

  • проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;
  • будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць
    проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;
  • будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування
    захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення,
    найпростіших споруд, укриттів;
  • підготовки до проведення опалювального сезону.

Водночас віднесення предметів закупівлі до таких, що вказані в Постанові № 874, здійснюється з дотриманням законодавства. Рішення щодо можливості придбання товарів, робіт та послуг без застосування порядку проведення спрощених закупівель / електронних каталогів приймається замовником самостійно.

Мінекономіки поінформувало, що правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов’язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, повноваження і відповідальність посадових осіб та обов’язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів визначаються Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

У свою чергу, відносини, пов’язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, регулюються Кодексом цивільного захисту України.

Водночас, оскільки відповідно до положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 507 (зі змінами), Міненерго є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який, зокрема, забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики і теплопостачання, при цьому Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до положення, затвердженого Указом Президента України від 10.09.2014 № 715 (із змінами), є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг, з питань віднесення закупівель до заходів, пов’язаних з підготовкою до проведення опалювального сезону, рекомендуємо звертатися до зазначених центральних органів виконавчої влади.

Висновки:

  1. Замовники можуть придбавати товари, роботи та послуги (згідно “нових” чотирьох виключень) без застосування порядку проведення спрощених закупівель / електронних каталогів, при цьому рішення замовник приймає самостійно з дотриманням законодавства.
  2. Замовникам варто звернути увагу, що, зокрема, правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні регулюються нормами Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», при цьому функціонування єдиної державної системи цивільного захисту регулюється Кодексом цивільного захисту України.
  3. Міністерство енергетики України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який, зокрема, забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики і теплопостачання, а Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг. З питань віднесення закупівель до заходів, пов’язаних з підготовкою до проведення опалювального сезону Мінекономіки рекомендує звертатися до цих органів.

Нагадуємо, що листи міністерств не встановлюють норм права, мають виключно рекомендаційний та інформативний характер.

У матеріалі «Дев’яті зміни до Постанови № 169 (від 10.08.2022): на що звернути увагу» ми проаналізували останні зміни до Постанови № 169 та дійшли висновку, що замовники можуть здійснювати закупівлі без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу, тобто шляхом укладання прямого договору, але не зобов’язані, тобто мають право вибору і можуть, користуючись вимогами Постанови № 169, все ж таки застосовувати порядок проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу, скажімо, якщо замовник має побоювання, що прямий договір може привернути увагу контролюючих органів у майбутньому. При цьому підпунктом 2 пункту 1 Постанови № 169 встановлено, що переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються рішеннями замовників / державних замовників, що здійснюють такі закупівлі. Якщо замовник вирішив провести відповідну публічну закупівлю без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу, радимо саме в цьому рішенні замовника / державного замовника (наказ, розпорядження тощо) окрім переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг зазначити й особливості застосування / незастосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу за Постановою № 169, наприклад посилання на пункти та підпункти Постанови № 169, на які посилається замовник / державний замовник.

Пам’ятайте, що на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Зразки документів» ви можете завантажити зразок наказу про визначення переліку та обсягів закупівель (із особливостями здійснення закупівлі).

Постанову № 169 з урахуванням останніх змін можна легко знайти в правовій базі порталу:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО