Обмеження відносин сторін зобов’язань у зв’язку з агресією Російської Федерації

Олег Підгірський
4507
13 Квітня 2022
Обмеження відносин сторін зобов’язань у зв’язку з агресією Російської Федерації
4507
13 Квітня 2022

У зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, що стала підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, який продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб відповідно до Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 № 133/2022, затвердженого Законом України від 15.03.2022 № 2119-IX, уряд встановив певні обмеження щодо виконання зобов’язань, якщо протилежною стороною таких зобов’язань є представники країни-агресора, та щодо ввезення на митну територію України товарів з РФ.

Так, під час дії воєнного стану Кабінетом Міністрів України винесено постанови «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» від 03.03.2022 № 187 (далі — Постанова № 187) та «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» від 09.04.2022 № 426 (далі — Постанова № 426).

Постановою № 187 для забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави України у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації установлено до прийняття та набрання чинності Законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, мораторій (заборону) на:

  1. виконання, у тому числі в примусовому порядку, грошових та інших зобов’язань, кредиторами (стягувачами) за якими є Російська Федерація або такі особи (далі — особи, пов’язані з державою-агресором):
    громадяни Російської Федерації;
    юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства Російської Федерації;
    юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація, громадянин Російської Федерації або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації.
    Зазначене обмеження не застосовується до громадян Російської Федерації, які проживають на території України на законних підставах, та юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером) яких є виключно громадяни Російської Федерації, які проживають на території України на законних підставах, або виключно громадяни України та громадяни Російської Федерації, які проживають на території України на законних підставах;
  2. відчуження, передачу в заставу, будь-які інші дії, які мають чи можуть мати наслідком відчуження нерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання особами, пов’язаними з державою-агресором, крім безоплатного відчуження на користь держави Україна;
  3. відчуження, передачу в заставу, будь-які інші дії, які мають чи можуть мати наслідком відчуження нерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання на користь осіб, пов’язаних з державою-агресором, або на користь Російської Федерації.

Також установлено, що:

  1. правочини (у тому числі довіреності), укладені з порушенням мораторію, визначеного пунктом 1 цієї постанови, у тому числі якщо ними передбачається відповідне відчуження у майбутньому, є нікчемними;
  2. нотаріальне посвідчення правочинів, що порушують мораторій, визначений пунктом 1 цієї постанови, забороняється. Державна реєстрація або інше визнання державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, особами, які надають публічні (адміністративні) послуги, правочинів, укладених з порушенням мораторію, визначеного пунктом 1 цієї постанови, забороняється.

Постановою № 426 заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» замовники укладають прямі договори без використання процедур закупівель чи спрощених закупівель.

Таким чином, при здійсненні закупівель, у тому числі виборі контрагента чи товару, який він постачає, замовнику слід враховувати норми Постанови № 187 та Постанови № 426 та не закуповувати товари з РФ. При цьому вважаємо, якщо постачальник / виконавець / підрядник по укладеному договору про закупівлю підпадає під дію пункту 1 Постанови № 187, замовнику слід вжити дій щодо припинення зобов’язань за таким договором про закупівлю.  Не давайте агресору заробити на Україні.

Додатково читайте «Торгово-промислова палата повідомляє, де можна отримати сертифікат походження товару».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО