Нова Методика визначення автоматичних індикаторів ризиків під час моніторингу публічних закупівель

Ганна Довгая
398
15 Жовтня 2024
Нова Методика визначення автоматичних індикаторів ризиків під час моніторингу публічних закупівель
398
15 Жовтня 2024

Індикатори ризиків розраховуються з метою визначення закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель та/або свідчать про ймовірність допущення таких порушень. Методика визначення автоматичних індикаторів ризиків під час моніторингу публічних закупівель не змінювалась із 06.01.2021, однак реалії сьогодення змушують вносити зміни в закупівельне життя.

Міністерство фінансів України 27.09.2024 наказом № 476 затвердило:

  • Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків;
  • Перелік автоматичних індикаторів ризиків;
  • Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.

Цим же наказом визнано таким, що втратив чинність, попередній наказ Міністерства фінансів України від 28.10.2020 № 647 «Про затвердження Методики визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх переліку та порядку застосування».

Одразу зауважимо! Станом на 14.10.2024 відсутня інформація про набуття чинності наказом № 476. Після офіційного оприлюднення зазначеного наказу, а значить, набуття ним чинності, зміни почнуть діяти. Про точну дату редакція порталу Радник вас обов’язково повідомить.

Новий перелік автоматичних індикаторів ризиків

Опис ризику, що містить ознаку порушення / порушень законодавства у сфері публічних закупівель

Параметри

Індикатор

Пріоритет ризику

Ознака порушення / порушень законодавства під час розгляду тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) / пропозицій щодо предмета закупівлі або його частини (лота) (далі — тендерна (тендерні) пропозиція (пропозиції) та/або відхилення (невідхилення) тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) / пропозицій та/або невідміни тендерів / спрощеної закупівлі

Вид замовника
Процедура / вид / спосіб закупівлі
Предмет закупівлі
Джерело фінансування
Наявність забезпечення виконання договору
Умови оплати
Кількість учасників під час закупівлі товарів / робіт або послуг
Кількість учасників під час закупівлі товарів / робіт або послуг, тендерні пропозиції / пропозиції яких замовник відхилив
Умови тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі, зокрема щодо застосування механізму усунення невідповідностей «24 години»
Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів / робіт або послуг

Замовник / державний замовник* (далі — замовник) відхилив тендерні пропозиції / пропозиції учасників (не менше двох) під час закупівлі товарів або послуг, крім переможця

Високий пріоритет ризику (high risk)

Замовник відхилив тендерні пропозиції / пропозиції учасників (не менше двох) під час закупівлі робіт, крім переможця

Високий пріоритет ризику (high risk)

Замовник відхилив мінімум 2 учасників без застосування механізму усунення невідповідностей «24 години»

Високий пріоритет ризику (high risk)

Безпідставне застосування замовником під час спрощеної закупівлі механізму усунення невідповідностей «24 години»

Середній пріоритет ризику (medium risk)

Ознака порушення / порушень законодавства щодо здійснення закупівлі без застосування визначених законодавством процедур / видів / способів закупівель та/або щодо правомірності обрання та застосування процедури закупівлі / спрощеної закупівлі

Вид замовника
Процедура / вид / спосіб закупівлі
Предмет закупівлі
Джерело фінансування
Умови оплати
Договір про закупівлю/ державний контракт (договір) та/або зміни до нього
Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів / робіт або послуг

Укладання замовником договору про закупівлю / державного контракту (договору) на закупівлі товарів або послуг, виконання робіт без використання електронної системи закупівель

Середній пріоритет ризику (medium risk)

Укладання замовником договору про закупівлю / державного контракту (договору) без використання електронної системи закупівель під час оскарження процедури закупівлі за аналогічним предметом закупівлі

Середній пріоритет ризику (medium risk)

Ознака порушення / порушень законодавства під час укладання договору про закупівлю / державного контракту (договору) та/або внесення змін до нього

Вид замовника
Процедура / вид / спосіб закупівлі
Предмет закупівлі
Наявність забезпечення виконання договору
Істотні умови договору про закупівлю / державного контракту (договору) та/або змін до нього
Джерело фінансування
Умови оплати
Договір про закупівлю / державний контракт (договір) та/або зміни до нього
Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів / робіт або послуг

Замовник змінив істотні умови договору про закупівлю / державного контракту (договору) в частині збільшення ціни та зміни строку його дії

Високий пріоритет ризику (high risk)

Короткий строк виконання договору про закупівлю / державного контракту (договору)

Високий пріоритет ризику (high risk)

Ознака порушення / порушень через невиконання вимог органу оскарження / та/або відхиленні (невідхиленні) тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) / пропозицій

Вид замовника
Процедура / вид / спосіб закупівлі
Предмет закупівлі
Скарга органу оскарження
Рішення органу оскарження
Джерело фінансування
Кількість учасників під час закупівлі товарів / робіт або послуг
Кількість випадків визнання переможцем одного і того учасника
Договір про закупівлю / державний контракт (договір) та/або зміни до нього
Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів / робіт або послуг

Замовник повторно визнає переможцем учасника після винесення рішення органом оскарження

Високий пріоритет ризику (high risk)

Невиконання замовником рішення органу оскарження у встановлений термін

Середній пріоритет ризику (medium risk)

Замовник відхилив мінімум 2 учасників за наявності скарги в органі оскарження

Низький пріоритет ризику (low risk)

Ознака порушення / порушень порядку оприлюднення інформації про закупівлю / документів

Вид замовника
Процедура / вид / спосіб закупівлі
Предмет закупівлі
Термін оприлюднення інформації про закупівлю / документів минув
Договір про закупівлю / державний контракт (договір) та/або зміни до нього
Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів / робіт або послуг

Невідхилення замовником тендерної пропозиції / пропозиції переможця закупівель у разі невиконання ним вимог щодо оприлюднення документів

Середній пріоритет ризику (medium risk)

Ознаки порушення / порушень законодавства у сфері закупівель (крім зазначених у пунктах 1–12)

Вид замовника
Процедура / вид / спосіб закупівлі
Предмет закупівлі
Джерело фінансування
Кількість учасників під час закупівлі товарів / робіт або послуг
Умови тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі
Кількість учасників під час закупівлі товарів / робіт або послуг тендерні пропозиції / пропозиції яких замовник відхилив
Договір про закупівлю / державний контракт (договір) та/або зміни до нього
Інформація щодо учасника під час закупівлі товарів / робіт або послуг

Інші індикатори, параметри яких дозволяють автоматично здійснити вибір закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель, та які ідентифіковані органом державного фінансового контролю під час здійснення своїх повноважень

Високий пріоритет ризику (high risk)

Середній пріоритет ризику (medium risk)

Низький пріоритет ризику (low risk)

Ризик-система в режимі реального часу, відповідно до алгоритму розрахунку, здійснює автоматичний розрахунок індикаторів в електронній системі закупівель та формує перелік ризикових закупівель. У разі спрацювання індикатора (індикаторів) за закупівлею (або окремим лотом) ризик-система автоматично присвоює закупівлі один із таких пріоритетів ризику:

  • високий пріоритет ризику;
  • середній пріоритет ризику;
  • низький пріоритет ризику.

Залежно від кількості спрацьованих індикаторів ризик-система присвоює закупівлі ранг ризику:

1 ранг ризику — 4 спрацьовані індикатори та більше;

2 ранг ризику — 3 спрацьовані індикатори;

3 ранг ризику — 2 спрацьовані індикатори;

4 ранг ризику — 1 спрацьований індикатор.

Рішення про початок моніторингу закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) на підставі даних індикаторів за переліком ризикових закупівель з урахуванням рангу ризику, пріоритету ризику, джерела фінансування закупівлі та суми очікуваної вартості предмета закупівлі за такою черговістю:

  • в першу чергу — щодо закупівель 1 рангу ризику, за якими спрацював індикатор з високим пріоритетом ризику;
  • в другу чергу — щодо закупівель 2 рангу ризику, за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
  • в третю чергу — щодо закупівель 3 рангу ризику, за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
  • в четверту чергу — щодо закупівель 4 рангу ризику, за якими спрацював один індикатор з високим пріоритетом ризику;
  • у п’яту чергу — щодо закупівель 1, 2, 3 рангів ризику, за якими спрацював (спрацювали) індикатор (індикатори) із середнім, низьким пріоритетом ризику.

У разі наявності в переліку ризикових закупівель кількості ризикових закупівель, яка перевищує відповідний показник паспорта бюджетної програми органу державного фінансового контролю, з урахуванням інших підстав для початку моніторингу під час прийняття рішення про початок моніторингу закупівлі може бути застосовано додаткові до пріоритетів ризику та рангів ризику критерії відбору:

  • сума очікуваної вартості предмета закупівлі (починаючи з найбільшої суми очікуваної вартості предмета закупівлі у порядку зменшення);
  • джерело фінансування закупівлі (за рахунок коштів, що використовуються відповідно до міжнародних угод, ратифікованих Україною);
  • предмет закупівлі, а саме: товари, роботи та послуги, необхідні для відновлення країни та які закуповуються за державними програмами для забезпечення соціально важливих питань, які мають суспільний інтерес, та товари, внесені до переліку товарів, що є предметом закупівлі з підтвердженим ступенем локалізації виробництва;
  • замовник, що включений до реєстру суб’єктів природних монополій.

Наостанок зафіксуємо перелік корисних посилань щодо здійснення моніторингу органами фінансового контролю або ж збережіть собі в «Обране» статтю «Відповідь на запит Державної аудиторської служби: строки».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО