Індикатори ризиків розраховуються з метою визначення закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель та/або свідчать про ймовірність допущення таких порушень. Методика визначення автоматичних індикаторів ризиків під час моніторингу публічних закупівель не змінювалась із 06.01.2021, однак реалії сьогодення змушують вносити зміни в закупівельне життя.
Міністерство фінансів України 27.09.2024 наказом № 476 затвердило:
- Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків;
- Перелік автоматичних індикаторів ризиків;
- Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.
Цим же наказом визнано таким, що втратив чинність, попередній наказ Міністерства фінансів України від 28.10.2020 № 647 «Про затвердження Методики визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх переліку та порядку застосування».
Одразу зауважимо! Станом на 14.10.2024 відсутня інформація про набуття чинності наказом № 476. Після офіційного оприлюднення зазначеного наказу, а значить, набуття ним чинності, зміни почнуть діяти. Про точну дату редакція порталу Радник вас обов’язково повідомить.
Новий перелік автоматичних індикаторів ризиків
Опис ризику, що містить ознаку порушення / порушень законодавства у сфері публічних закупівель | Параметри | Індикатор | Пріоритет ризику |
Ознака порушення / порушень законодавства під час розгляду тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) / пропозицій щодо предмета закупівлі або його частини (лота) (далі — тендерна (тендерні) пропозиція (пропозиції) та/або відхилення (невідхилення) тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) / пропозицій та/або невідміни тендерів / спрощеної закупівлі | Вид замовника | Замовник / державний замовник* (далі — замовник) відхилив тендерні пропозиції / пропозиції учасників (не менше двох) під час закупівлі товарів або послуг, крім переможця | Високий пріоритет ризику (high risk) |
Замовник відхилив тендерні пропозиції / пропозиції учасників (не менше двох) під час закупівлі робіт, крім переможця | Високий пріоритет ризику (high risk) | ||
Замовник відхилив мінімум 2 учасників без застосування механізму усунення невідповідностей «24 години» | Високий пріоритет ризику (high risk) | ||
Безпідставне застосування замовником під час спрощеної закупівлі механізму усунення невідповідностей «24 години» | Середній пріоритет ризику (medium risk) | ||
Ознака порушення / порушень законодавства щодо здійснення закупівлі без застосування визначених законодавством процедур / видів / способів закупівель та/або щодо правомірності обрання та застосування процедури закупівлі / спрощеної закупівлі | Вид замовника | Укладання замовником договору про закупівлю / державного контракту (договору) на закупівлі товарів або послуг, виконання робіт без використання електронної системи закупівель | Середній пріоритет ризику (medium risk) |
Укладання замовником договору про закупівлю / державного контракту (договору) без використання електронної системи закупівель під час оскарження процедури закупівлі за аналогічним предметом закупівлі | Середній пріоритет ризику (medium risk) | ||
Ознака порушення / порушень законодавства під час укладання договору про закупівлю / державного контракту (договору) та/або внесення змін до нього | Вид замовника | Замовник змінив істотні умови договору про закупівлю / державного контракту (договору) в частині збільшення ціни та зміни строку його дії | Високий пріоритет ризику (high risk) |
Короткий строк виконання договору про закупівлю / державного контракту (договору) | Високий пріоритет ризику (high risk) | ||
Ознака порушення / порушень через невиконання вимог органу оскарження / та/або відхиленні (невідхиленні) тендерної (тендерних) пропозиції (пропозицій) / пропозицій | Вид замовника | Замовник повторно визнає переможцем учасника після винесення рішення органом оскарження | Високий пріоритет ризику (high risk) |
Невиконання замовником рішення органу оскарження у встановлений термін | Середній пріоритет ризику (medium risk) | ||
Замовник відхилив мінімум 2 учасників за наявності скарги в органі оскарження | Низький пріоритет ризику (low risk) | ||
Ознака порушення / порушень порядку оприлюднення інформації про закупівлю / документів | Вид замовника | Невідхилення замовником тендерної пропозиції / пропозиції переможця закупівель у разі невиконання ним вимог щодо оприлюднення документів | Середній пріоритет ризику (medium risk) |
Ознаки порушення / порушень законодавства у сфері закупівель (крім зазначених у пунктах 1–12) | Вид замовника | Інші індикатори, параметри яких дозволяють автоматично здійснити вибір закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель, та які ідентифіковані органом державного фінансового контролю під час здійснення своїх повноважень | Високий пріоритет ризику (high risk) |
Середній пріоритет ризику (medium risk) | |||
Низький пріоритет ризику (low risk) |
Ризик-система в режимі реального часу, відповідно до алгоритму розрахунку, здійснює автоматичний розрахунок індикаторів в електронній системі закупівель та формує перелік ризикових закупівель. У разі спрацювання індикатора (індикаторів) за закупівлею (або окремим лотом) ризик-система автоматично присвоює закупівлі один із таких пріоритетів ризику:
- високий пріоритет ризику;
- середній пріоритет ризику;
- низький пріоритет ризику.
Залежно від кількості спрацьованих індикаторів ризик-система присвоює закупівлі ранг ризику:
1 ранг ризику — 4 спрацьовані індикатори та більше;
2 ранг ризику — 3 спрацьовані індикатори;
3 ранг ризику — 2 спрацьовані індикатори;
4 ранг ризику — 1 спрацьований індикатор.
Рішення про початок моніторингу закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) на підставі даних індикаторів за переліком ризикових закупівель з урахуванням рангу ризику, пріоритету ризику, джерела фінансування закупівлі та суми очікуваної вартості предмета закупівлі за такою черговістю:
- в першу чергу — щодо закупівель 1 рангу ризику, за якими спрацював індикатор з високим пріоритетом ризику;
- в другу чергу — щодо закупівель 2 рангу ризику, за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
- в третю чергу — щодо закупівель 3 рангу ризику, за якими спрацював мінімум один індикатор з високим пріоритетом ризику;
- в четверту чергу — щодо закупівель 4 рангу ризику, за якими спрацював один індикатор з високим пріоритетом ризику;
- у п’яту чергу — щодо закупівель 1, 2, 3 рангів ризику, за якими спрацював (спрацювали) індикатор (індикатори) із середнім, низьким пріоритетом ризику.
У разі наявності в переліку ризикових закупівель кількості ризикових закупівель, яка перевищує відповідний показник паспорта бюджетної програми органу державного фінансового контролю, з урахуванням інших підстав для початку моніторингу під час прийняття рішення про початок моніторингу закупівлі може бути застосовано додаткові до пріоритетів ризику та рангів ризику критерії відбору:
- сума очікуваної вартості предмета закупівлі (починаючи з найбільшої суми очікуваної вартості предмета закупівлі у порядку зменшення);
- джерело фінансування закупівлі (за рахунок коштів, що використовуються відповідно до міжнародних угод, ратифікованих Україною);
- предмет закупівлі, а саме: товари, роботи та послуги, необхідні для відновлення країни та які закуповуються за державними програмами для забезпечення соціально важливих питань, які мають суспільний інтерес, та товари, внесені до переліку товарів, що є предметом закупівлі з підтвердженим ступенем локалізації виробництва;
- замовник, що включений до реєстру суб’єктів природних монополій.
Наостанок зафіксуємо перелік корисних посилань щодо здійснення моніторингу органами фінансового контролю або ж збережіть собі в «Обране» статтю «Відповідь на запит Державної аудиторської служби: строки».