Неправильне застосування норми «24 години»: практика ДАСУ

Катерина Плашенко
1842
29 Серпня 2022
Неправильне застосування норми «24 години»: практика ДАСУ
1842
29 Серпня 2022

Як відомо, виправлення помилок протягом 24 годин — це можливість для учасника стати переможцем попри невідповідності в документах тендерної пропозиції. Згідно з частиною 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах:

  • що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону;
  • на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.

Пропонуємо розглянути порушення, яке встановила під час моніторингу Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба), щодо неправильного застосування замовником норми «24 години»:

Моніторинг UA-M-2022-08-19-000001 від 19.08.2022, оголошення  UA-2022-06-29-003580-a

За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено таке.
Замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «Д» виявлено невідповідності в документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та подання яких вимагалось тендерною документацією, зокрема відсутня довідка в довільній формі, що містить інформацію про те, що службова (посадова) особа учасника, яка підписала тендерну пропозицію, не була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний із хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку.

При цьому замовником розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у документах, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі вимогам відповідно до статті 17 Закону.

Враховуючи вищевикладене, замовником розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у пропозиції учасника, зокрема, щодо підтвердження відповідності учасника процедури закупівлі вимогам статті 17 цього Закону, що не передбачено частиною шістнадцятою статті 29 Закону.

Як наслідок, замовником на порушення пункту 1 частини 1 статті 31 Закону не відхилено пропозицію ТОВ «Д» як таку, що не відповідає тендерній документації.

Згідно з поясненням замовника та інформацією в електронній системі закупівель тендерна пропозиція переможця торгів ТОВ «Д» відхилена на підставі пункту 3 частини 1 статті 31 Закону у зв’язку з ненаданням ним як переможцем торгів документів, зазначених у пунктах 2.1, 4.1, 5.1 Додатка 4 до тендерної документації.

Відповідно до законодавства замовником розглянуто наступну найбільш економічно вигідну пропозицію ПП «К», за результатами розгляду якої ПП «К» визнано переможцем відкритих торгів. Між замовником та переможцем торгів ПП «К»» укладено договір від 16.08.2022 № 124.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та відсутність механізму їх усунення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.

Висновки

Замовнику потрібно звернути увагу, що Закон надає можливість виправляти невідповідності в інформації та / або документах протягом 24 годин, проте ця норма застосовується виключно до документів, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону та підтверджують право підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.

Замовник не може розміщувати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в пропозиції учасника щодо підтвердження відповідності учасника процедури закупівлі вимогам статті 17 Закону, оскільки це порушує частину 16 статті 29 Закону.

Зауважимо, що застосування переваг «24 години на виправлення помилок» стосується лише конкурентних процедур закупівель, перелік яких наведено в статті 13 Закону, та не поширюється на спрощені закупівлі.

Стосовно 24 годин на виправлення помилок у тендерних пропозиціях читайте також на порталі RADNUK.COM.UA в статтях «Нотатки закупівельника: важливе при формуванні вимоги про усунення невідповідностей протягом 24 годин», «Особливості виправлення помилок згідно з нормою “24 години”», «24 години, щоб надати витяг з ЄДР: аналіз моніторингу закупівлі», «“24 години” чи одразу відхилення», «Чи підпадає під „24 години“ виправлення цінової пропозиції?».

Додатково з корисного:

Використовуйте «Шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність» та завжди пам’ятайте про підстави притягнення до адміністративної відповідальності.

Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги» доступний збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями. Щоб не наступати на «закупівельні граблі» інших замовників, користуйтесь цією електронною книгою. Дивіться, як її знайти:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО