Найсвіжіші висновки моніторингу: довідка щодо захисту довкілля

Катерина Плашенко
2100
16 Травня 2022
Найсвіжіші висновки моніторингу: довідка щодо захисту довкілля
2100
16 Травня 2022

Замовники нерідко вимагають від учасників надання у складі тендерної пропозиції довідки / відомостей / іншого документа, який підтверджує, що учасник застосовує заходи із захисту довкілля.

Напевне, замовники керуються пунктом 33 частини 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), яким передбачено, що технічна специфікація до предмета закупівлі — встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проєктування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.

Водночас у частині 3 статті 22 Закону зазначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Тобто замовник може включити до тендерної документації інші вимоги, які, на його думку, необхідні.

Чи обов’язково замовник повинен вимагати такий документ? Чи відхиляти тендерну пропозицію через ненадання інформації з підтвердженням вжиття заходів щодо захисту довкілля? Як бути замовнику, якщо умовами тендерної документації передбачено надання довідки про захист довкілля, а учасник такої довідки не надав, проте підтвердив застосування заходів із захисту довкілля в іншому документі? Відповідь знайдемо у висновках Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба).

Моніторинг № UA-M-2022-05-09-000025 від 12.05.2022, оголошення про проведення відкритих торгів № UA-2021-12-03-004912-b

Проведеним моніторингом відповідності тендерної пропозиції КП «І» вимогам тендерної документації встановлено невідповідності. Відповідно до пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації для підтвердження застосування заходів із захисту довкілля під час надання послуг / виконання робіт та після їх завершення учасником надається довідка про застосування заходів із захисту довкілля з описом цих заходів.

Однак у складі тендерної пропозиції КП «І» відсутня довідка про застосування заходів із захисту довкілля з описом даних заходів, чим порушено вимоги пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації. 

Водночас замовник у поясненнях зазначає, що в складі тендерної пропозиції КП «І» були надані «Необхідні технічні характеристики предмета закупівлі» згідно з Додатком 3 до тендерної документації, а також проєкт договору про закупівлю. Цими документами КП «І» підтвердив, що послуги будуть надаватися виконавцем з належною якістю та відповідно до норм чинного законодавства України, характеристик, правил тощо з урахуванням застосування заходів із захисту довкілля.

Держаудитслужба не взяла до уваги пояснення замовника та постановила, що замовником у порушення вимог пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації, пункту 2 частини 1 статті 31 Закону та пункту 2 частини 2 статті 32 Закону не відхилено тендерну пропозицію та визнано переможцем торгів КП «І» та укладено договір про закупівлю № 17-22 від 26.01.2022.

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, зокрема, шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.

Коментар

Якщо ви не погоджуєтесь із такими висновками Держаудитслужби, рекомендуємо під час оскарження такого рішення озброїтись судовою практикою, що описана в статті «А вас аудитори зобов’язували припинити зобов’язання за договором про закупівлю?».

Слід зазначити, що подібні рішення є сталою практикою для Держаудитслужби. Для підтвердження наведемо подібні висновки моніторингу щодо інформації про захист довкілля: моніторинг № UA-M-2022-04-13-000005 від 06.05.2022, оголошення про проведення відкритих торгів № UA-2021-11-09-010108-b, моніторинг № UA-M-2022-03-31-000015 від 31.05.2022, оголошення про проведення відкритих торгів № UA-2022-01-11-002685-a.

Підсумуємо: Закон не зобов’язує замовника вимагати від учасників довідки / відомостей / іншого документа, який підтверджує, що учасник застосовує заходи із захисту довкілля, водночас замовник може включити до тендерної документації інші вимоги, які, на його думку, необхідні, керуючись частиною 3 статті 22 Закону.

Якщо ж умовами тендерної документації передбачено надання довідки про захист довкілля, а учасник такої довідки не надав, замовник повинен відхилити тендерну пропозицію такого учасника згідно з пунктом 2 частини 1 статті 31 Закону. Як бачимо з наведених висновків моніторингу, Держаудитслужба не відступає від найголовнішого правила публічних закупівель — повна відповідність тендерної пропозиції учасника вимогам тендерної документації.

Використовуйте шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність та завжди пам’ятайте про підстави притягнення до адміністративної відповідальності. Продовжуємо чекати на висновки моніторингів щодо закупівель під час воєнного стану. Залишайтеся з нами, відслідковуємо найсвіжішу інформацію саме для вас.

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО