Пропонуємо ознайомитися з найактуальнішими темами тижня. Як бути зі збільшенням ціни лише на 10 % при здійсненні закупівель; які порушення вимог щодо локалізації найчастіше допускають замовники та як їх уникнути; що робити, якщо виникає необхідність змінити кількість позицій товарів у чинному договорі; на кого поширює свою дію постанова КМУ № 710? Читайте далі.
- Постанова КМУ від 02.08.2022 № 861 передбачає порядок підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання цих вимог щодо товарів, внесених до переліку таких, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва. Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи під час проведення моніторингу процедур закупівель, особливості яких передбачені у пункті 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі», у разі виявлення ознак невідповідності тендерної пропозиції учасника / переможця процедури закупівлі вимогам щодо ступеня локалізації, визначеним у тендерній документації, зазначає про це у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі. Держаудитслужба інформує Мінекономіки про встановлення таких ознак невідповідності. Які помилки найчастіше допускають замовники під час закупівель товарів з локалізацією та яка відповідальність за них передбачена, розказали у статті «Відповідальність замовника за недотримання вимог щодо локалізації товарів».
- Замовники, які є суб’єктами господарювання державного сектора економіки у розумінні Господарського кодексу України, повинні дотримуватися вимог пункту 4-1 постанови КМУ «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 № 710 (далі — Постанова № 710). Відповідно до частини 2 статті 22 Господарського кодексу України суб’єктами господарювання державного сектора економіки є суб’єкти, що діють на основі лише державної власності, а також суб’єкти, державна частка у статутному капіталі яких перевищує 50 відсотків чи становить величину, яка забезпечує державі право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб’єктів. Реєстр (перелік) суб’єктів господарювання державного сектора економіки (державних підприємств, їх об’єднань, дочірніх підприємств та господарських товариств, державна частка у статутному капіталі яких перевищує 50 відсотків) можна знайти на сайті Фонду державного майна України. Які вимоги Постанови № 710 є обов’язковими, а які — рекомендаційного характеру, а також на яких замовників вони поширюються, дізнаєтеся зі статті «Чи потрібно дотримуватися вимог Постанови № 710, якщо джерело фінансування — власні кошти?».
- Пунктом 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), передбачено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, які передбачені в цьому пункті. При цьому пунктом 19 Особливостей не передбачено можливості збільшення обсягу предмета закупівлі. Якщо збільшити в специфікації кількість потрібного товару шляхом зменшення кількості іншого, менш потрібного товару, при цьому не змінюючи ціни та загальної суми договору, певні позиції будуть закуплені у більшому обсязі, а такі зміни недопустимі згідно з пунктом 19 Особливостей. Як замовнику бути у випадку необхідності скоригувати позиції в укладеному договорі, розказали у статті «Чи можна збільшити в специфікації кількість потрібного товару шляхом зменшення кількості менш потрібного товару, не змінюючи суми договору».
- Велика Палата Верховного Суду у постанові від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22.1 дійшла висновку, що ціна товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від ціни, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Предметом розгляду справи була правомірність укладання додаткових угод щодо збільшення ціни товару на підставі пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», в редакції, яка діяла на той момент. Але подібна судова практика (не на рівні Верховного Суду України) інколи з’являється при розгляді судових справ щодо правомірності укладання додаткових угод за підпунктом 2 пункту 19 Особливостей. У статті «Спірні 10 % під час погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі: порада» розглянули, як на сьогодні замовникам передбачати в договорі умови зміни ціни з огляду на дану практику суду.
До речі, кожен передплатник порталу має можливість завантажити звернення до НКРЕКП про позапланову перевірку постачальника.