Якщо немає вітру, беріться за весла.
Латинська приказка
У цій статті ви прочитаєте короткий огляд відповіді Уповноваженого органу щодо питання визначення обсягу закупівель в умовах воєнного стану з коментарем та рекомендаціями.
На офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено запит 212/2022: Доброго дня. Чи можливо в умовах воєнного стану провести закупівлі програмного забезпечення та його впровадження (відповідно до постанови КМУ від 28.02.2022 № 169)? Яким чином розраховується короткострокова поточна потреба даних закупівель, виходячи з річної вартості? Дякую.
Відповідь Департаменту сфери публічних закупівель на запит 212/2022: Шановний користувачу, повідомляємо, що відповідь на питання міститься в листах від 04.03.2022 № 3304-04/9225-06 «Щодо здійснення закупівель у період воєнного стану» та від 09.03.2022 № 3304-04/9472-06 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану».
Отже, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (зі змінами) (далі — Постанова № 169) в умовах воєнного стану в Україні оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом та Законом України «Про оборонні закупівлі».
Згідно з Постановою № 169 переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються рішеннями замовників / державних замовників, що здійснюють такі закупівлі. Тобто визначення будь-якої потреби та обсягу закупівлі здійснюється замовником самостійно.
Крім цього, господарські договори укладаються відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України. Згідно зі статтею 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов’язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Так, воєнний стан в Україні введений з 24.02.2022 та продовжений до 24.04.2022 відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами) (далі — Указ Президента № 64).
З огляду на положення Конституції України, Постанови № 169 та Указу Президента № 64 строк дії договору та виконання зобов’язань за ним під час воєнного стану може охоплювати саме період дії воєнного стану і передбачати можливість їх продовження у разі продовження строку воєнного стану.
Коментар
Перед тим як замовник вносить певну закупівлю в перелік обсягів закупівель товарів, робіт і послуг, що здійснюються під час воєнного стану, замовнику потрібно визначитися з обсягом. Під обсягом розуміємо межі чого-небудь.
В огляді вищезазначеної відповіді Мінекономіки виділимо два факти:
- визначення будь-якої потреби та обсягу закупівлі здійснюється замовником самостійно;
- у разі укладення договору згідно з Постановою № 169 строк дії такого договору варто вказувати на період воєнного стану з можливістю пролонгації на строк продовження воєнного стану. Про це ми зауважили також у статті «Мінекономіки про строк дії договору, що укладено згідно з Постановою № 169».
Зазвичай уповноважена особа проводила процедуру закупівлі / закупівлю відповідно до наданих вихідних даних, у т. ч. щодо обсягів закупівлі. Але тепер такої можливості може не бути. Тому наразі найбезпечніший варіант для замовника — це прив’язувати обсяг до строку воєнного стану, обов’язково враховуючи можливу пролонгацію.
Чому? Пролонгація стосується не тільки строку дії договору, а й предмета закупівлі (обсягу / кількості, номенклатури), вартості договору тощо. Пролонгація відбувається шляхом укладення додаткової угоди сторонами або ж автоматично, у порядку, передбаченому самим договором.
Рекомендуємо в договорі використовувати пролонгацію шляхом укладення відповідних додаткових угод. Це більш відповідатиме принципам публічних закупівель, що закріплені в статті 5 Закону, та дозволить замовнику повною мірою контролювати виконання взятих зобов’язань сторонами.
Якщо сторони в договорі заклали автоматичну пролонгацію, то це означає автоматичне поновлення і продовження строку дії договору на всіх тих самих умовах і на такий самий строк, який попередньо був визначений сторонами (у нашому випадку — на період воєнного стану).
Слава Україні! Детальніше про визначення предмета закупівлі рекомендуємо прочитати на порталі RADNUK.COM.UA:
- «Як оприлюднити звіт без використання електронної системи (згідно з Постановою № 169) без прив’язки до плану»;
- «Шість питань про звітування за продовженими на 20 % договорами про закупівлю в умовах воєнного стану»;
- «Дайджест закупівельника в умовах війни: від електроенергії до першочергових проплат Казначейством».