Для того щоб з першого дня нового бюджетного року замовник мав змогу забезпечити свою діяльність необхідними товарами, роботами або послугами, частиною 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено можливість продовження дії договору про закупівлю на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 % від суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку. Положення Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості № 1178), також передбачають цю можливість.
Проте пригадаємо, як правильно використати таку норму законодавства замовнику в перехідний період — у кінці поточного року та на початку нового.
Внесення змін та доповнень до договорів про закупівлю відбувається шляхом оформлення додаткових угод. Продовжити договір про закупівлю є можливість у період, поки він є чинним.
Переважно договори про закупівлю, що укладаються на річну потребу, мають строк дії до 31 грудня поточного року. Тому укласти додаткову угоду на продовження дії договору про закупівлю на наступний рік можна до 31 грудня включно. Наведемо приклад тексту преамбули додаткової угоди та основного пункту, до якого вносяться зміни (Приклад 1).
Приклад 1
ДОДАТКОВА УГОДА № 2*
до Договору № 235 від 03.11.2022 про надання послуг
м. Київ 30.12.2022
Замовник (найменування) в особі начальника управління Цибуленко О. П., що діє на підставі Статуту, з однієї сторони, та Виконавець (найменування) в особі директора Даниленко С.М., що діє на підстав Статуту, з іншої сторони, що разом іменуються Сторони, керуючись частиною 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», дійшли згоди:
1. Продовжити дію цього Договору на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року.
2. Викласти пункт 9.1 Договору в такій редакції:
«Цей Договір набирає чинності з дати його підписання Сторонами та діє до 28.02.2023, а в частині проведення розрахунків та гарантійних зобов’язань — до повного їх виконання».
3. Усі інші умови Договору залишаються без змін.
Примітка: * текст додаткової угоди є примірним, не є обов’язковим для застосування та наведений лише для наглядного прикладу.
У цій додатковій угоді замовник не зазначає суму, адже кошторис ще не затверджено. Після затвердження кошторисних призначень у замовника виникає право брати бюджетні зобов’язання та реєструвати їх в органах Казначейства.
Після цього замовнику необхідно укласти наступну додаткову угоду із зазначенням суми. Нагадаємо, що 20 % має відраховуватись від суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю. Тобто, беручи до уваги приклад 1, текст додаткової угоди може бути таким (Приклад 2).
Приклад 2
ДОДАТКОВА УГОДА № 3*
до Договору № 235 від 03.11.2022 про надання послуг
м.Київ 11.01.2023
Замовник (найменування) в особі начальника управління Цибуленко О. П., що діє на підставі Статуту, з однієї сторони, та Виконавець (найменування) в особі директора Даниленко С. М., що діє на підстав Статуту, з іншої сторони, що разом іменуються Сторони, керуючись частиною 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», дійшли згоди:
1. Доповнити пункт 2.1 Договору таким абзацом:
«Сума Договору на 2023 рік становить 30 000 грн 00 коп. (тридцять тисяч гривень 00 копійок), з урахуванням ПДВ 20 %».
2. Усі інші умови Договору залишаються без змін.
Примітка: * текст додаткової угоди є примірним, не є обов’язковим для застосування та наведений лише для наглядного прикладу.
Після укладання цієї додаткової угоди, керуючись пунктом 2.9 Порядку № 309, замовник повинен протягом 7 робочих днів з дати додаткової угоди подати до органів Казначейства Реєстр та / або Реєстр фінансових зобов’язань і відповідні підтвердні документи щодо уточнення реквізитів та показників таких бюджетних зобов’язань.
Також залишимо універсальні приклади документів для продовження договору про закупівлю в межах 20 %, що укладався за Законом:
- приклад додаткової угоди за частиною 6 статті 41 Закону (продовження строку дії договору про закупівлю);
- приклад додаткової угоди за частиною 6 статті 41 Закону (угода, що укладається після затвердження кошторису).
Також залишимо взірці, які стануть у пригоді під час продовження договору про закупівлю в межах 20 %, що укладався за Законом з урахуванням Особливостей:
- приклад додаткової угоди за частиною 6 статті 41 Закону з урахуванням Особливостей (продовження строку дії договору про закупівлю);
- приклад додаткової угоди за частиною 6 статті 41 Закону з урахуванням Особливостей (угода, що укладається після затвердження кошторису).
Слід зазначити, що договір про закупівлю може продовжитися не обов’язково на 20 % та не обов’язково однією додатковою угодою. Сума може становити менше 20 %, наприклад 15 %, 10 %, 5 % тощо. При цьому головне, щоб загальна сума по всіх додаткових угодах на продовження договору про закупівлю на наступний рік не перевищувала 20 %.
За тими договорами про закупівлю, по яких наразі укладається додаткова угода щодо 20 %, звіт про виконання договору про закупівлю в кінці цього бюджетного року не робиться, оскільки такий звіт замовник оприлюднює протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.
Чи обов’язково потрібно замовнику в кінці року знімати залишки зареєстрованих, але не використаних бюджетних зобов’язань? Відповідь — ні, адже бюджетним законодавством таку вимогу не передбачено. Але замовник може прийняти таке рішення.
Варто зазначити, що замовникам необхідно заздалегідь у кінці бюджетного року подумати та спланувати свою закупівельну діяльність на наступний рік. Положення Особливостей № 1178 містять норми, які дозволяють замовникам провести закупівлі в розумні терміни.
Які норми діють для оборонних закупівель?
На період дії воєнного стану державні замовники у сфері оборони здійснюють свої закупівлі відповідно до особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (далі — Особливості № 1275).
Слід зазначити, що постанова Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» офіційно втратила чинність 15.11.2022.
Відповідно до пункту 6 Особливостей № 1275 для планування закупівель та звітування про їх здійснення рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг. Наприклад:
- Наказ про встановлення переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг;
- Наказ про внесення змін до переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг.
Тобто умовно для закупівлі природного газу або електричної енергії замовникам слід такий предмет закупівлі та його обсяг визначити в переліку, який затвердити своїм рішенням.
При цьому пунктом 8 Особливостей № 1275 визначено, що державні замовники здійснюють закупівлі товарів (крім товарів, визначених у додатку до цих особливостей), робіт і послуг без застосування видів (процедур) закупівель / спрощених закупівель, визначених Законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі». При цьому Особливості № 1275 не урегульовують питання продовження на 20% договорів, предметом яких є оборонні закупівлі.
Оборонцям рекомендуємо переглянути вебінар «Особливості закупівель для потреб оборони»:
Висновки
Замовникам слід наприкінці бюджетного періоду потурбуватися про своєчасне внесення змін до бюджетних зобов’язань (у разі такої потреби). За аналогією зі статті «Продовження строку дії договору про закупівлю на початок 2023 року в межах 20 % початкової ціни» доцільно відобразити (не)можливість продовження договору про закупівлю на наступний рік у табличній формі:
№ з/п | Різновид договору | Чи можна продовжити строк дії договору в межах 20 % його суми на строк, необхідний для укладення нового договору? |
1 | Договір про закупівлю, укладений відповідно до Закону про закупівлі, у тому числі:
| Так (частина 6 статті 41 Закону) |
2 | Договір про закупівлю, укладений відповідно до Особливостей № 1178, у тому числі:
| Так (частина 6 статті 41 Закону, підпункт 8 пункту 19 Особливостей № 1178) |
3 | Прямий договір, укладений відповідно до Закону про закупівлі у будь-який час протягом 2022 року, у т. ч.:
| Ні |
4 | Прямий договір, укладений відповідно до Постанови № 169, у тому числі:
| Ні |
5 | Прямий договір, укладений відповідно до Постанови № 185 (закупівлі ПАТ «Українська залізниця» та / або за його участі) | Ні |
6 | Закупівлі за прямими договорами в інших випадках, передбачених пунктом 9 Особливостей № 1178 | Ні |
7 | Оборонні закупівлі за Особливостями № 1275 | Ні |