Електронний каталог для медичних закупівель: як «сумувати» закупівлі, розглядаємо на прикладах

Наталія Заєць
1920
26 Липня 2023
Електронний каталог для медичних закупівель: як «сумувати» закупівлі, розглядаємо на прикладах
1920
26 Липня 2023

Урядом запроваджено обов’язковість використання електронного каталогу щодо закупівель лікарських засобів та медичних виробів. Втім, залишається безліч невизначених питань, що турбують замовників у медичній сфері. Спробуємо допомогти вам розібратися, зокрема, з такими питаннями:

  • Які вартісні межі застосування?
  • Раніше по четвертому знаку проводили ВТ, а тепер згідно зі змінами потрібно проводити ЗЦП. Чи «сумувати» закупівлі за знаком?
  • Якщо здійснюється закупівля по одному ДК медзасобів з переліку і медзасобів не з переліку, то проводимо торги з особливостями чи треба розбивати на кілька закупівель, щоб обов’язково був запит ціни пропозиції?

Постановою КМУ від 07.07.2023 № 686 «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі” на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Постанова № 686) передбачено, що в разі, коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822), з урахуванням положень, визначених цими особливостями.

Постанова № 686 набрала чинності 11.07.2023. З цієї дати е-каталог є обов’язковим для застосування:

  • закладами охорони здоров’я

або

  • структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, що здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком.

Законом України «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо удосконалення надання медичної допомоги» визначено, що заклад охорони здоров’я — юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, основним завданням яких є забезпечення медичного обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників.

Більше про те, кого саме стосується вищезазначена вимога, читайте в статті «Тринадцяті зміни до Особливостей: у чому полягають, яких замовників та товарів торкнуться?». Далі перейдемо до вартісних меж медичних закупівель.

Вартісні межі медичних закупівель: гранична межа відсутня чи все ж таки 200 тис. грн?

Відповідно до пункту 10 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» № 922 (далі — Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та / або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до Порядку № 822, з урахуванням положень, визначених цими Особливостями.

Порядок № 822 встановлює, що у разі здійснення закупівель товарів, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, замовник здійснює відбір постачальника шляхом формування замовлення в електронному каталозі з дотриманням принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону.

У разі здійснення закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою ніж 200 тис. грн для замовників, визначених пунктами 1–3 частини першої статті 2 Закону, та меншою ніж 1 млн гривень для замовників, визначених пунктом 4 частини першої статті 2 Закону, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників.

Мінекономіки листом від 16.02.2023 № 3323-04/6459-06 проінформувало: «Особливостями № 1178 передбачено можливість здійснення закупівлі товарів з використанням електронного каталогу без обмеження граничних вартісних меж.

Звертаємо увагу, що використання електронного каталогу наразі є альтернативою відкритим торгам, та дозволяє значно спростити та пришвидшити процес придбання, не передбачає моніторингу та оскарження, оскільки кваліфікація постачальника вже здійснена адміністратором каталогу, включаючи встановлення конкретних технічних і якісних параметрів, яким має задовольняти запропонований у каталозі товар.

Тому в умовах правового режиму воєнного стану, перебоїв з електропостачанням, ускладненнями логістичних поставок, електронний каталог є інструментом для здійснення публічних закупівель у зручний та швидкий, ефективний, простий та прозорий спосіб для замовників.

Закупівля через електронний каталог здійснюється у короткі строки. Середня тривалість закупівлі через електронний каталог складає 4–9 робочих днів. Користування електронним каталогом для замовників є безоплатним».

Таким чином, Порядок № 822 визначає алгоритм дій для закупівель до 50 тис. грн та від 50 тис. грн до 200 тис. грн і нічого не встановлює для закупівель вартісною межею понад 200 тис. грн. Якщо раніше обмеження щодо таких закупівель було в Законі, то Особливості вартісних обмежень щодо граничних меж для застосування е-каталогу не встановлюють.

Втім, якщо замовники сумніваються щодо правомірності його застосування на суми понад 200 тис. грн, то можуть зачекати до 01.09.2023. Із цієї дати постановою КМУ від 04.07.2023 № 677 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань публічних закупівель» вартісні обмеження щодо застосування запиту ціни пропозицій в електронному каталозі буде знято, у тому числі у Порядку № 822.

Редакція порталу вас повідомляла про ці зміни в статті «Порівняльна таблиця 12-х змін до Особливостей № 1178, Порядку функціонування ЕСЗ та Порядку використання е-каталогу».

Постановою № 686 встановлено обов’язковість застосування е-каталогу у разі закупівель лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком до Особливостей, що додається, у разі коли їх вартість становить або перевищує 50 тис. грн (див. таблицю нижче).

Таким чином, вартість визначається не щодо предмета закупівлі, а саме щодо конкретного лікарського засобу чи медичного виробу.

Замовник

Вартісні межі

Вид закупівлі

заклади охорони здоров’я

від 0,01 грн до 50 тис. грн

  • спрощена закупівля за наказом ДП «Прозорро» № 25 

або

  • «пряма» закупівля без використання електронної системи, 

або

  • електронний каталог

структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій

заклади охорони здоров’я

від 50 тис. грн

  • електронний каталог

Якщо закупівля за електронним каталогом шляхом проведення ЗЦП не відбулася, то є два варіанти:

  1. проводити відкриті торги відповідно до Особливостей, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або
  2. повторно застосовувати ЗЦП.

структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій

Завантажте також шпаргалку уповноваженої особи щодо вартісних меж.

Сума закупівлі 50 тис. грн стосується на рік усіх препаратів чи одного препарату, що є в переліку?

Відповідно до Закону України «Про лікарські засоби» лікарський засіб — будь-яка речовина або комбінація речовин, які мають фармакологічну, імунологічну або метаболічну дію та застосовуються або вводяться людині у відповідній лікарській формі для лікування чи профілактики захворювань людини або з метою відновлення, покращення чи зміни фізіологічних функцій організму, або для встановлення медичного діагнозу.

До лікарських засобів належать: АФІ, продукція «in bulk»; гомеопатичні засоби; засоби, що використовуються для виявлення збудників захворювань, а також боротьби із збудниками захворювань або паразитами; лікарські косметичні засоби та лікарські домішки до харчових продуктів; готові лікарські засоби (лікарські препарати, ліки, медикаменти) та виготовлені (вироблені) в умовах аптеки готові лікарські засоби.

До лікарських засобів генної терапії не належать вакцини для профілактики інфекційних захворювань.

Технічним регламентом щодо медичних виробів, затвердженим постановою КМУ від 02.10.2013 № 753, визначено, що медичний виріб — будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, що застосовуються як окремо, так і в поєднанні між собою (включаючи програмне забезпечення, передбачене виробником для застосування спеціально для діагностичних та/або терапевтичних цілей та необхідне для належного функціонування медичного виробу), призначені виробником для застосування з метою забезпечення діагностики, профілактики, моніторингу, лікування або полегшення перебігу хвороби пацієнта в разі захворювання, діагностики, моніторингу, лікування, полегшення стану пацієнта в разі травми чи інвалідності або їх компенсації, дослідження, заміни, видозмінювання або підтримування анатомії чи фізіологічного процесу, контролю процесу запліднення та основна передбачувана дія яких в організмі або на організм людини не досягається за допомогою фармакологічних, імунологічних або метаболічних засобів, але функціонуванню яких такі засоби можуть сприяти.

Втім, у сфері публічних закупівель, що регулюється Законом з урахуванням Особливостей, застосовується визначення предмета закупівлі.

Предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі — Порядок № 708).

Предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у Порядку № 708, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Предмет закупівлі товарів, у тому числі медичних виробів, визначається замовником згідно з пунктом 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Під час здійснення закупівлі лікарських засобів предмет закупівлі визначається за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника.

Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за міжнародною непатентованою назвою лікарського засобу, формою випуску, дозуванням, обсягом та / або місцем поставки лікарських засобів.

Таким чином, предмет закупівлі визначається в межах процедури закупівлі за показником відповідної цифри ДК з огляду на те, закуповується лікарський засіб чи медичний виріб. Тож, відповідаючи на питання «сума закупівлі 50 тис. грн стосується на рік всіх препаратів чи одного препарату, що є в переліку», можемо рекомендувати замовникам «сумувати» річні потребу за відповідним кодом ДК.

Закупівлі товарів з переліку до Особливостей і товарів не з переліку по одному ДК: чи треба розбивати на кілька закупівель, щоб обов’язково був запит ціни пропозиції?

Оскільки предмет закупівлі визначається, зокрема, в межах виду закупівлі, то обсяг його потреби і очікувана вартість визначаються на момент планування закупівлі.

Нагадаємо, що закупівля відповідно до Особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або в разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів).

Крім того, закупівлі лікарських засобів та медичних виробів, що розпочаті до набрання чинності Постановою № 686, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою.

Таким чином, замовник планує закупівлю лікарських засобів чи медичних виробів з огляду на його потребу в них на момент планування відповідної закупівлі. Наведемо приклад.

Приклад 1

Якщо до набрання чинності Постановою № 686 замовник, наприклад, купував лікарський засіб Диклофенак (Diclofenac) очікуваною вартістю 300 тис. грн шляхом застосування процедури відкриті торги, а на сьогодні у нього виникла додаткова потреба в закупівлі цього лікарського засобу очікуваною вартістю 200 тис. грн, то він застосовує запит ціни пропозицій в електронному каталозі.

Якщо у замовника є потреба в закупівлі того ж лікарського засобу Диклофенак (Diclofenac), що відноситься до анальгетиків та протизапальних лікарських засобів, він може застосувати код Єдиного закупівельного словника 33600000-6 Фармацевтична продукція (33661200-3 Анальгетичні засоби). За цим же кодом закуповується і Німесулід (Nimesulid), якого в переліку Постанови № 686 немає.

Якщо замовнику потрібні обидва ці препарати, йому доведеться розділити предмет закупівлі. Якщо їх очікувана вартість становить 300 тис. грн у рівних сумах на кожен засіб, то замовнику доведеться проводити відкриті торги для закупівлі Німесуліду (Nimesulid) очікуваною вартістю 150 тис. грн та запит ціни пропозицій для закупівлі Диклофенаку (Diclofenac) очікуваною вартістю 150 тис. грн.

У разі відповідної потреби замовника Особливості передбачають можливість одночасного застосування е-каталогу та відкритих торгів.

Нагадаємо, що замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної Особливостями (пункт 6 Особливостей).

І оскільки предмет закупівлі визначається в цілому за кодом Єдиного закупівельного словника, замовник визначає вид закупівлі з огляду на очікувану вартість предмета закупівлі.

Е-каталог — це не процедура закупівлі.

Приклад 2

Замовник планує закупівлю лікарського засобу очікуваною вартістю 200 тис. грн, з яких 180 тис. хоче витратити через е-каталог. Чи може такий замовник залишок у 20 тис. грн використати шляхом укладання прямого договору?

У законодавстві такого алгоритму чітко не визначено, адже предмет закупівлі в цілому очікуваною вартістю 200 тис. грн на момент наявної потреби в закупівлі.

Враховуючи зазначене, не рекомендуємо замовникам у цьому випадку 20 тис. грн використовувати шляхом укладення прямого договору. Якщо найменування лікарського засобу є в переліку до Особливостей, то замовник може застосувати е-каталог. Якщо найменування такої потреби відсутнє в переліку, що є додатком до Особливостей, замовник може на вибір або провести відкриті торги, або запит ціни пропозиції.

У разі, коли закупівля найменування товару з переліку, що є додатком до Особливостей, була проведена з використанням електронного каталогу шляхом запиту ціни пропозицій постачальників, який не відбувся, замовник здійснює закупівлю:

  • шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або
  • повторно шляхом запиту ціни пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку № 822, з урахуванням Особливостей.

Загальні висновки та рекомендації

  1. Постанова № 686 набрала чинності 11.07.2023. З цієї дати е-каталог є обов’язковим для застосування закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, що здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком. Заклад охорони здоров’я — юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, основним завданням яких є забезпечення медичного обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників.
  2. Мінекономіки листом від 16.02.2023 № 3323-04/6459-06, зокрема, відзначило, що «Особливостями № 1178 передбачено можливість здійснення закупівлі товарів з використанням електронного каталогу без обмеження граничних вартісних меж».
  3. Предмет закупівлі визначається в межах процедури закупівлі за показником відповідної цифри ДК з огляду на те, закуповується лікарський засіб чи медичний виріб. Тож, відповідаючи на питання «сума закупівлі 50 тис. грн стосується на рік всіх препаратів чи одного препарату, що є в переліку», можемо рекомендувати замовникам «сумувати» річні потребу за відповідним кодом ДК.
  4. Предмет закупівлі товарів, у тому числі медичних виробів, визначається замовником згідно з пунктом 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Під час здійснення закупівлі лікарських засобів предмет закупівлі визначається за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника.

За потреби можете завантажити приклад протоколу про затвердження (змін до) РП (за Особливостями). Читайте також:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО