Договірні відносини з ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“»: практика моніторингів

Катерина Плашенко
1862
3 Жовтня 2022
Договірні відносини з ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“»: практика моніторингів
1862
3 Жовтня 2022

Яким чином укладати договори з ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“»? Одне з найактуальніших запитань, яке турбує наразі всю закупівельну спільноту.Тож ми вирішили проаналізувати аналітику моніторингів, які проводить Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба), та дослідити, на що потрібно звернути увагу замовникам при укладанні договорів по природному газу, щоб аудитори не кваліфікували їхні дії як порушення Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Вас цікавить, чи можна проводити переговорну процедуру з ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“»? Чи чекати «особливостей»? Відповіді уже на порталі в матеріалі «Відповіді на чотири гарячі запитання щодо договірних зобов’язань з ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“».

Відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі

Моніторинг UA-M-2022-09-12-000051, оголошення UA-2021-11-04-002671-a

У повідомленні про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури наявна інформація з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи щодо наявності умов застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини 2 статті 40 Закону, зокрема:

 «Враховуючи пониження температури зовнішнього повітря та початок опалювального сезону 2021/2022 років з метою запобігання негативним наслідкам, які стануться через відсутність опалення та гарячого водопостачання, Замовник звернувся до Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій для отримання висновку стосовно надзвичайної ситуації у Закарпатській області. Листом від 13.10.2021 № 8118/06-11 Замовник отримав відповідь (висновок) (Протокол засідання регіональної комісії від 11.10.2021 № 22 стосовно надзвичайної ситуації, пов’язаної з відсутністю постачання природного газу бюджетним установам на осінньо-зимовий період 2021/2022 років). Таким чином, у Замовника наявні підстави для застосування переговорної процедури закупівлі на підставі пункту 3 частини 2 статті 40 Закону. Також, відповідно до пункту 3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 року № 1234-р „Деякі питання діяльності акціонерного товариства „Національна акціонерна компанія Нафтогаз України“ Урядом попередньо погоджено рішення правління НАК „Нафтогаз України“ щодо погодження рішення дочірньої компанії „Газ України“ НАК „Нафтогаз України“, як єдиного учасника Товариство з обмеженою відповідальністю „Газопостачальна компанія „Нафтогаз Трейдинг“ шляхом погодження рішення учасника зазначеного товариства, що додається до оригіналу про затвердження умов додаткової угоди до примірного договору постачання природного газу для виробництва теплової енергії на 2020-2024 роки та про вчинення товариством правочинів, а саме щодо укладання договорів постачання природного газу бюджетним установам та організаціям відповідно до примірного договору.

Разом з тим, на виконання пункту 10 Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 рр. від 30.09.2021 та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 року № 1234-р Товариством з обмеженою відповідальністю „Газопостачальна компанія „Нафтогаз Трейдинг“ 12.10.2021 року розміщено на власному веб-сайті (https://naftogaztrading.com.ua/news/naftogaz) інформацію для бюджетних установ та організацій про порядок укладання договору на постачання природного газу.

У відповідності до статті 40 Закону провести переговори з Товариством з обмеженою відповідальністю „Газопостачальна компанія „Нафтогаз Трейдинг“ на предмет укладення договору про закупівлю: Газове паливо (природний газ) на 2021-2022 роки

Отже, у повідомленні про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури наявне обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, проте відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, як це передбачено пунктом 8 частини 6 статті 40 Закону.

Під час моніторингу замовником надано пояснення щодо застосування переговорної процедури без документального підтвердження.

З огляду на викладене вище, з урахуванням наданих замовником пояснень, переговорна процедура закупівлі застосована замовником за наявності умов, передбачених пунктом 3 частини 2 статті 40 Закону, проте з порушенням норм пункту 8 частини 6 статті 40 Закону.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та відсутність механізму їх усунення, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.

Такі самі порушення були виявлені під час моніторингу UA-M-2022-09-12-000056 переговорної процедури закупівлі з ТОВ «Газопостачальна компанія „Нафтогаз Трейдинг“», оголошення UA-2021-10-28-011889-a та моніторингу UA-M-2022-09-12-000055 від 15.09.2022, оголошення UA-2021-10-22-001125-a.

Порушення у строках оприлюднення та визначенні предмета закупівлі, а також незазначення коду економічної класифікації видатків бюджету в річному плані

Моніторинг UA-M-2022-01-05-000014, оголошення UA-2021-10-19-007892-c

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що 19.10.2021 замовником оприлюднено в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“».

Відповідно до цього повідомлення умовою застосування переговорної процедури закупівлі, відповідно до частини 2 статті 40 Закону, визначено пункт 3 частини другої статті 40 Закону, а саме: якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендеру.

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що замовник не оприлюднив в електронній системі закупівель договір про закупівлю протягом трьох робочих днів з дня його укладення, чим порушив вимоги пункту 10 частини першої статті 10 Закону.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено замовником в електронній системі закупівель 19.10.2021 за номером ID: UA-2021-10-19-007892-c, водночас в електронній системі закупівель в електронному полі «Повідомлення про намір укласти договір» «Дата і час публікації» зазначено — 05.11.2021 09:09, чим не дотримано вимог пункту 8 частини першої статті 10 та частини п’ятої статті 40 Закону (щодо оприлюднення в електронній системі закупівель двох повідомлень про намір укласти договір).

Крім того, за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі не дотримано норм пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі — Порядок № 1082), щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, містить таку позицію щодо товару, придбання якого здійснює замовник згідно з інформацією, розміщеною в річному плані закупівель та в повідомленні про намір укласти договір про закупівлю, а саме: 09123000-7 — Природний газ.

Окрім того, моніторингом встановлено, що в річному плані закупівель замовником не зазначено інформації щодо коду економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів), чим не дотримано вимог пункту 4 частини 2 статті 4 Закону.

З огляду на встановлені порушення у сфері закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому.

Виходячи з наведених моніторингів, радимо замовнику при закупівлі природного газу звернути увагу на таке:

  • пункт 8 частини 6 статті 40 Закону передбачає, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити, зокрема, обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, при цьому Держаудитслужба вважає, що таке обґрунтування має бути документально підтверджене;
  • частина 7 статті 40 Закону передбачає, що замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів (п’ять днів — у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини другої цієї статті, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та / або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю;
  • відповідно до частини 5 статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю обов’язково безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного дня після ухвалення рішення;
  • згідно з пунктом 10 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме договір про закупівлю та всі додатки до нього, протягом трьох робочих днів з дня його укладення;
  • при визначенні предмета закупівлі замовник має дотримуватися пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі;
  • пункт 4 частини 2 статті 4 Закону передбачає, що в річному плані повинна міститися, зокрема, така інформація, як код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів).

За нагоди використовуйте зразок протоколу про відміну переговорної процедури.

Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Книги» доступний збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями. Щоб не наступати на «закупівельні граблі» інших замовників, користуйтесь цією електронною книгою. Дивіться, як її знайти:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО