Держаудитслужба почала перевіряти закупівлі за Особливостями

Катерина Плашенко
2035
28 Листопада 2022
Держаудитслужба почала перевіряти закупівлі за Особливостями
2035
28 Листопада 2022

Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015  922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), чинні вже більше місяця. Тепер закупівельна спільнота керується Законом України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей. Так, у загальному доступі поступово з’являється інформація щодо моніторингів закупівель за Особливостями, які проводить Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба).

Тож, розгляньмо моніторинг відкритих торгів за Особливостями, у результаті якого аудитори виявили аж три порушення.

Моніторинг UA-M-2022-11-08-000066, оголошення UA-2022-10-25-011224-a

Предметом аналізу були питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі в річному плані (додатку), оприлюднення інформації про закупівлю, правильності заповнення форм документів, затверджених Уповноваженим органом, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостей, розгляду тендерних пропозицій.

Тендерна документація складена не відповідно до вимог законодавства

Держаудитслужба установила, що відповідно до Додатка 4 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі вимоги до предмету закупівлі» тендерної документації замовником передбачено умову, що з метою одержання всієї інформації, яка може бути необхідною для підготовки пропозиції, учасник має право ознайомитись із робочим проєктом у паперовому варіанті за адресою, визначеною замовником.

Крім того, тендерною документацією визначено спосіб взаємодії учасників із замовником через ознайомлення з робочим проєктом. Враховуючи зазначене вище, дії замовника в частині встановлення у ТД наведених вимог порушують основні принципи здійснення публічних закупівель, передбачені статтею 5 Закону та вимоги частини 4 статті 22 Закону, що підтверджується рішеннями Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 18.10.2021 № 23471-р/пк-пз, від 15.09.2021 № 21058-р/пк-пз, від 29.03.2021 № 6298-р/пк-пз, від 29.05.2020 № 10669-р/пк-пз та рішенням Третього апеляційного адміністративного суду від 29.03.2022 у справі № 280/4200/21, яке набрало чинності.

Коментар: при проведенні відкритих торгів за особливостями замовник враховує принципи здійснення публічних закупівель, визначені Законом, а саме принципи добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії, ефективності та пропорційності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, запобігання корупційним діям і зловживанням. При цьому пунктом 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, при цьому частиною 4 статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

При проведенні відкритих торгів за особливостями замовник не повинен встановлювати вимоги, що пов’язані із взаємодією учасників із замовником, зокрема, через ознайомлення з робочим проєктом або подання інформації учасником  у паперовому варіанті за певною адресою. Такі вимоги порушують вимоги статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, і, як наслідок, Держаудитслужба вважає це порушенням.

Невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню

Пунктом 4 розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації визначено підставу для відхилення тендерної пропозиції учасника у зв’язку з наданням тендерної пропозиції, викладеної іншою мовою, аніж мова, що вимагається тендерною документацією.

Пунктом 7 розділу І «Загальні положення» тендерної документації передбачено, що всі документи, що стосуються тендерної пропозиції та підготовлені безпосередньо учасником, повинні бути складені українською мовою. Усі інші документи, що стосуються тендерної пропозиції, повинні бути складені українською мовою. Якщо в складі тендерної пропозиції надається документ, складений іншою мовою, ніж українська, учасник надає переклад цього документа. Учасником ПП «Е» надано розрахунок ціни до тендерної пропозиції, у тому числі локальний кошторис, складені російською мовою, переклади вищезазначених документів відсутні у складі тендерної пропозиції. За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ПП «Е» установлено порушення вимог пункту 2 частини 1 статті 31 Закону в частині невідхилення тендерної пропозиції переможця внаслідок викладення тендерної пропозиції учасника іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією.

У статті «24 години на виправлення по особливостях. Як та що виправляти» ми зазначали: Особливостями встановлено, що замовник у разі виявлення невідповідності в інформації та / або документах учасника процедури закупівлі розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Таке повідомлення замовник не може розміщувати у разі відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції. 

Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Водночас, які помилки можна виправляти саме в частині технічної специфікації, поки повністю незрозуміло, оскільки слово «тощо» може включати в себе широкий ряд понять, тож наразі неможливо стверджувати, чи зміна технічної характеристики не призводить до зміни предмета закупівлі.

Як бачимо, відсутність перекладу документа закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі Держаудитслужба вважає підставою для відхилення. У зазначеному висновку Держаудитслужба не зазначає про можливість надання змоги учаснику виправити невідповідність протягом 24 годин.

Встановлено інші порушення законодавства у сфері закупівель

Додатком 2 до тендерної документації визначено кваліфікаційні критерії, а саме надання довідки довільної форми на фірмовому бланку за підписом керівника або уповноваженої особи учасника щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Для підтвердження наявності працівників надаються документи, що підтверджують трудові відносини працівника та учасника, чинні на дату подання пропозиції (трудові книжки, накази, розпорядження або інший документ передбачений чинним законодавством).

У складі тендерної пропозиції ПП «Е» надано довідку про наявність інженерного персоналу із зазначенням посади Конашкова Д. Г. як начальника ВКБ, виконроба, водночас трудова книжка містить запис про прийняття на посаду начальника відділу капітального будівництва.

Замовник, порушуючи пункт 16 статті 29 Закону та пункт 40 Особливостей, не розмістив у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Якщо учасник припустився помилки, зокрема, у документах, які підтверджують кваліфікаційні критерії, замовник розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, інакше Держаудислужба вважатиме це порушенням.

У матеріалі «Практика АМКУ за Особливостями: електронний підпис та „24 години на виправлення“» ми розглянули практику АМКУ, яка свідчить про те, що накладання електронного підпису підпадає під «24 години на виправлення».

Зобов’язання щодо усунення порушення

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, а саме відмінити торги з особливостями, керуючись статтею 32 Закону та пунктом 47 Особливостей (неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути).

Маєте змогу скористатися прикладом позовної заяви на оскарження рішення Колегії.

Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги» доступний збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями. Щоб не наступати на «закупівельні граблі» інших замовників, користуйтесь цією електронною книгою. Дивіться, як її знайти:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО