Як ми вже знаємо, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169) оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених законами України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII) (далі — Закон № 922) та «Про оборонні закупівлі» (від 17.07.2020 № 808-IX), тобто шляхом укладання прямого договору. Проте чи повинен такий договір містити інформацію, що він укладений відповідно до Постанови № 169?
Розглянемо це питання з огляду на таке:
Що таке договір (господарський договір) та який його зміст?
Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків.
Зважаючи на норму статті 179 Господарського кодексу України (далі — ГКУ), можна виокремити визначення господарського договору, зокрема, як зафіксовані в спеціальному правовому документі на підставі угоди майново-організаційні зобов’язання учасників господарських відносин (сторін), спрямовані на обслуговування (забезпечення) їх господарської діяльності (господарських потреб) з врахуванням загальногосподарських (публічних) інтересів.
Згідно з частинами 3 і 7 статті 179 ГКУ укладення господарського договору є обов’язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов’язком для суб’єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов’язковості укладення договору для певних категорій суб’єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими ЦКУ, з урахуванням особливостей, передбачених ГКУ, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Крім того, договір, як вид правочину, відповідно до норми статті 208 ЦКУ обов’язково укладається в письмовій формі.
Частиною 1 статті 628 ЦКУ встановлено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов’язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Частинами 1–3 статті 180 ГКУ передбачено, що зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов’язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов’язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов’язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Згідно з частиною 1 статті 638 ЦКУ договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до статті 630 ЦКУ договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду. Якщо в договорі не міститься посилання на типові умови, такі типові умови можуть застосовуватись як звичай ділового обороту, якщо вони відповідають вимогам статті 7 ЦКУ.
Положення Постанови № 169 щодо договору, який укладається без використання електронної системи
Постанова № 169 не містить жодних норм, які б регулювали питання змісту такого договору.
Пунктом 3 Постанови № 169 встановлено, що під час здійснення передбачених цією постановою закупівель:
- замовники повинні, відповідно до Закону № 922, дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель;
- державні замовники у сфері оборони повинні, відповідно до Закону № 808, дотримуватися таких принципів здійснення оборонних закупівель:
— своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони;
— ефективність використання коштів, результативність.
Нагадую, що договори, укладені за Постановою № 169, не підпадають під дію статті 41 Закону № 922.
Враховуючи викладене, ні Господарським кодексом України, ні Цивільним кодексом України, ні законодавством у сфері публічних закупівель не встановлено норм, які б зобов’язували сторін договору в тексті умов договору вказувати посилання чи зазначати іншу інформацію щодо нормативно-правових актів, положеннями яких сторони керувались при укладенні договору.
Також сторони не обмежені в можливості зазначення такої інформації на власний розсуд та за взаємною домовленістю. Так, наприклад, при укладенні договору, керуючись нормами Постанови № 169, сторони можуть зазначити інформацію про цей нормативно-правовий акт такими способами:
Спосіб 1. Зазначити відповідну інформацію в преамбулі договору.
Приклад:
Спосіб 2. Зазначити відповідну інформацію в пункті, де відображається інформація про предмет договору.
Приклад:
Спосіб 3. Зазначити відповідну інформацію окремим пунктом у розділі «Інші умови» чи іншому подібному розділі.
Приклад:
Зі зразком Додаткової угоди щодо внесення змін до договору про закупівлю згідно з п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» ознайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Зразки документів».