Алгоритм закупівель від 50 тис. грн без ЕСЗ за Постановою № 169 (new)

Ганна Довгая
5526
5 Липня 2022
Алгоритм закупівель від 50 тис. грн без ЕСЗ за Постановою № 169 (new)
5526
5 Липня 2022

Якщо стрінеш українців, ти забудеш про спартанців.
А. Лоїк

Скільки б разів не вносили зміни до постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), вам нічого боятись, оскільки на цьому порталі ми розтлумачимо всі нюанси здійснення закупівель як у період воєнного стану, так і в мирні часи.

У цій статті ґрунтовно сформуємо поетапні дії замовника під час здійснення закупівель товарів, робіт та послуг вартістю 50 000 грн та вище (граничної межі немає) без використання електронної системи закупівель (див. Таблицю).

Окремо звертаємо увагу на те, хто може здійснювати такі закупівлі. Відповідно до підпункту 3 пункту 1 Постанови № 169 під час здійснення закупівель, передбачених підпунктом 1 пункту 1 Постанови № 169, без використання електронної системи закупівель, такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. Відповідно до підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169 без використання електронної системи закупівель здійснюють такі закупівлі і такі замовники:

  • замовники, визначені частиною 9 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон);
  • державні замовники у сфері оборони. Перелік державних замовників у сфері оборони визначено постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 № 363 «Питання оборонних закупівель»;
  • публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 № 185;
  • придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу в разі певних виключень, передбачених  у Постанові № 169.

Також залишається актуальним на порталі RADNUK.COM.UA алгоритм закупівель без використання електронної системи до 50 тис. грн під час воєнного стану.

Таблиця

Алгоритм закупівель від 50 тис. грн без використання електронної системи за Постановою № 169 (з 29.06.2022)

Найменування етапу

Порядок дій замовника за відповідним етапом

Матеріали за темою на порталі RADNUK.COM.UA

1

Призначення відповідальної особи за організацію та проведення закупівель

Відповідальною за організацію та проведення закупівель, визначених у підпункті 1 пункту 1 Постанови № 169, може бути уповноважена особа або інша особа, визначена замовником (пункт 41 Постанови № 169)

Положення про уповноважену особу зі змінами

Наказ про внесення змін до положення про уповноважену особу

Наказ про призначення відповідальної особи за публічні закупівлі товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану

2

Визначення потреби

На цьому етапі уповноваженій / відповідальній особі рекомендуємо врахувати, що:

  • обсяг — це розмір, величина чи об’єм чого-небудь або зміст чого-небудь з погляду його величини, кількісного вираження і т. ін. Для цілей Постанови № 169 обсягом визначається об’єм предмета закупівлі в кількісному, а не ціновому вираженні;
  • у річний план такі закупівлі не вносимо.

 Тлумачення понять «перелік» та «обсяг» у розумінні Постанови № 169

Постанова № 1266: коли обґрунтування не оприлюднюємо, але зберігаємо

3

Затвердження переліку та обсягів закупівель товарів, робіт та послуг та підготовка обгрунтування закупівлі окремими замовниками згідно постанови від 11.10.2016 № 710

Переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються рішеннями замовників / державних замовників, що здійснюють такі закупівлі (підпункт 2 пункту 1 Постанови № 169).

Для того щоб правомірно укласти договір в умовах воєнного стану за Постановою № 169, відповідний предмет закупівлі потрібно включити в перелік та обсяги закупівель товарів, робіт чи послуг.

Якщо у вас такого переліку ще немає, його слід сформувати та затвердити наказом (чи іншим розпорядчим рішенням замовника) керівника підприємства / організації / установи.

Якщо у вас є затверджений перелік, але виникла додаткова потреба в умовах воєнного часу, рекомендуємо внести зміни до наявного (затвердженого) переліку.

Постановою Кабміну від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» для окремих замовників встановлено обов’язок  забезпечити наявність обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості здійснюється щодо всіх публічних закупівель, починаючи з 19.12.2020.

Нова потреба в умовах війни: вносимо зміни в перелік чи затверджуємо новий перелік?

Наказ про встановлення переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг

Наказ про внесення змін до переліку та обсягів закупівель товарів, робіт і послуг

Постанова № 1266: коли обґрунтування не оприлюднюємо, але зберігаємо

Е-книга: Дотримання Постанови № 710 в частині підготовки й оприлюднення обґрунтувань.

4

Пошук постачальника / виконавця / підрядника + дотримання принципів

Замовники повинні, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель (підпункт 3 пункту 1 Постанови № 169):

  1. максимальна економія, ефективність. Він, зокрема, полягає в обов’язку замовника утриматися від протиправного та надмірного витрачання коштів. Цей принцип допускає, що під час проведення закупівель основну увагу також приділяють економічним критеріям, серед яких найважливішим є ціна. Максимальна економія діє в сукупності з принципом ефективності, забезпечуючи придбання товарів, робіт чи послуг з найкращим для забезпечення потреб замовника співвідношенням «ціна — якість»;
  2. запобігання корупційним діям і зловживанням. Для цілей Постанови № 169 це може виражатися в діях суб’єкта господарювання закупівлі, при яких він пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо укладення з таким суб’єктом господарювання договору, в т. ч. на вигідних останньому умовах. У діях замовника це може виражатися в вимогах посадової особи щодо надання їй службовою особою винагороди.

Якщо потенційного постачальника знайти в територіальній близькості до замовника важко, уповноважена / відповідальна особа може використати можливості таких ресурсів:

  • онлайн-ресурсу BI Prozorro;
  • відкриту інформацію каталогу Prozorro Market (наприклад інфомацію щодо працюючих постачальників та їх асортимент).

Де в умовах воєнного стану, зокрема й на тимчасово окупованій території, шукати постачальника чи надавача послуг?

Відмова від співпраці з росіянами — об’єктивна реакція на реалії, або Що допоможе відслідкувати зв’язки з російським і білоруським бізнесом

Приклад Методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі

Лайфхаки дотримання принципів здійснення публічних (воєнних) закупівель

5

Укладання договору

Договір укладаємо поза електронною системою закупівель шляхом обміну документами, зокрема за допомогою поштових сполучень, чи, приміром, шляхом підписання електронного договору у сервісах електронного документообігу, наприклад, як ми описали в статті «Як замовнику підписати електронний договір? Наводимо інструкцію».

В договорі рекомендуємо зафіксувати, зокрема, положення щодо:

  • одностороннього розірвання договору (зокрема за яких умов та за яким порядком відбувається таке розірвання);
  • що може вважатись форс-мажором та які документи це підтверджують і до яких наслідків встановлення факту форс-мажору для сторони може призвести);
  • порядку та підстави зміни істотних умов договору (звертаємо увагу, що положення частини 5 статті 41 Закону про закупівлі не розповсюджується на договори, укладені за Постановою № 169, тому сторонам важливо до моменту підписання договору узгодити, яким чином у разі необхідності будуть вноситися такі зміни).

Також рекомендуємо не зловживати умовами в частині встановлення штрафних санкцій, приміром за невчасно поставлений товар, враховуючи воєнний стан.

На яких умовах можна вносити зміни до договорів про закупівлю та договорів під час воєнного стану

Нюанси укладення договорів без використання ЕСЗ у період воєнного стану

Приклад договору про закупівлю товару за Постановою № 169

Лист Мінекономіки № 3323-04/64632-06 від 12.09.2022

6

Оприлюднення інформації про укладений договір

В електронній системі закупівель замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору (згідно п. 3-8 Прикінцевих й перехідних положень Закону України “Про публічні закупівлі”).

В електронній системі закупівель замовник оприлюднює

  1. договір;
  2. всі додатки до договору;
  3. всі зміни до договору

з дня укладення такого договору, але не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом (підпункт 3 пункту 1 Постанови № 169).

Постанова Кабміну від 28 лютого 2022 р. № 169 про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану зі змінами

Лист Мінекономіки № 3323-04/64632-06 від 12.09.2022

7

Внесення змін до укладеного договору

Зміни до договору, укладеного за Постановою № 169, вносяться на умовах та в порядку, що встановлений таким договором, керуючись Цивільним та Господарським кодексами України.

Такі зміни замовник обов’язково публікує в електронній системі не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом.

На яких умовах можна вносити зміни до договорів про закупівлю та договорів під час воєнного стану

8

Звітування про виконання договору

Вимоги щодо звітування про виконання договору, який було укладено згідно з Постановою № 169, законодавство не містить.

Важливо! Постановою Уряду від 02.08.2022 № 861 встановлено, що учасник, з яким укладено договір про закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, одночасно з передачею товару надає замовнику підготовлену виробником товару фактичну калькуляцію собівартості такого товару, що оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель разом із звітом про виконання договору про закупівлю.

Іншими словами: якщо закупівля “підлягає локалізації” (в т.ч. вартує понад 200 тис грн), то замовник повинен прозвітувати про виконання такого договору (в т.ч. разом зі звітом про виконання оприлюднити фактичну калькуляцію собівартості такого товару).

Коли та чи потрібно публікувати звіт про виконання договору, укладеного згідно з Постановою № 169

Локалізація: окремі вимоги й міжнародні зобов’язання. Бонус — таблиці замовнику з необхідними угодами з пороговими значеннями

Схематично цей алгоритм закупівель від 50 тис. грн без використання ЕСЗ за Постановою 169 (з 10.09.2022 і до моменту набуття чинності “нової” постанови, що регулюватиме особливості здійснення закупівель) виглядає таким чином:

Слава Україні! Ще більше корисної інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО