З якої дати слід застосовувати вимоги щодо локалізації: з 14.07.2022, 04.08.2022 чи 26.08.2022?

Тетяна Мішта
2115
26 Вересня 2022
З якої дати слід застосовувати вимоги щодо локалізації: з 14.07.2022, 04.08.2022 чи 26.08.2022?
2115
26 Вересня 2022

Питання передплатника порталу:

  • Добрий день! З якого моменту замовники повинні враховувати ступінь локалізації: з 14.07.2022 (дата набуття чинності Законом № 1977-IX від 16.12.2021) чи 04.08.2022 (дата набуття чинності постановою від 02.08.2022 № 861), чи 26.08.2022 (дата, коли з’явився перший локалізований виробником товар)? Яка існує відповідальність за вибір не тієї дати?

Відповідь експерта із закупівель.

  • Відповідаючи на таке запитання, звернемось перш за все до Конституції України, а саме до частини 5 статті 94, яка встановлює, що закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його опублікування.

Так, Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості» встановлено, що цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, а саме 14.07.2022.

Натомість постанови КМУ набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування. Так, постанова Кабміну від 02.08.2022 № 861 набула чинності 04.08.2022.

Водночас згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» зі змінами ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за встановленою формулою. Те, як це технічно зробити через електронний майданчик, ми описали в статті «Алгоритм внесення товару до реєстру на виконання норм щодо ступеня локалізації».

Отже, до затвердження Кабінетом Міністрів України такого порядку підтвердження ступеня локалізації де-факто унеможливлено в той спосіб, який встановлює Закон.

З огляду на це закупівлі, що оголошені замовником після набрання чинності Порядком (з 04.08.2022), мають враховувати вимоги стосовно підтвердження ступеня локалізації у той спосіб, який цим Порядком передбачений.

З 04.08.2022 замовники мають передбачати відповідні вимоги під час здійснення закупівель для встановленого у Законі переліку товарів у разі перевищення визначених Законом для предметів закупівлі вартісних меж.

Важливо! Відсутність товару в переліку не позбавляє замовника необхідності дотримання імперативних (обов’язкових) норм Закону зі змінами стосовно закупівлі товару з відповідним ступенем локалізації.

Натомість слід враховувати, що за умови, якщо вартість закупівлі перевищує межі, встановлені у міжнародних угодах України, які охоплюють питання державних закупівель та не передбачають вимог стосовно ступеня локалізації, товар походженням із країн, що є сторонами таких угод, може закуповуватися замовником за наявності сертифіката про його походження.

Наостанок щодо останнього питання в частині відповідальності зауважимо, що для закупівельної спільноти станом на вересень 2022 року вона не змінилась, якщо порівняти з довоєнним періодом, та регулюється статтею 164-14 КУпАП. Тому завантажуйте шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність та будьте обачні.

Додатково на порталі RADNUK.COM.UA читайте:

Учасникам

Матеріали для початківців та професіоналів, які беруть участь у публічних (державних) закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО