Міжнародна закупівля, євроторги, тендер з предкваліфікацією, торги з публікацією англійською мовою — як тільки не називають процедуру закупівлі, про яку йдеться у частині 3 статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), згідно з якою оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель у строки, встановлені у частині 1 цієї статті, обов’язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг — 133 тисячам євро; для робіт — 5 150 тисячам євро.
Курс євро визначається згідно з офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі.
Різниця між відкритими торгами та «євроторгами»
Відкриті торги з публікацією англійською мовою можна назвати різновидом процедури відкритих торгів з певними особливостями та відмінностями, та перш за все з більшою очікуваною вартістю предмета закупівлі.
Найвагоміша відмінність між відкритими торгами та «євроторгами» полягає в тому, що у відкритих торгах замовник розглядає тендерні пропозиції учасників лише після аукціону, перевіряє їх відповідність усім вимогам, установленим у тендерній документації, починаючи з найбільш економічно вигідної, та в разі відсутності підстав для відхилення такого учасника визначає його переможцем або в разі наявності підстав відхиляє таку тендерну пропозицію та розглядає наступну найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію.
У відкритих торгах з публікацією англійською мовою замовник розглядає тендерні пропозиції учасників до настання аукціону та допускає до пониження ціни лише ті тендерні пропозиції, які відповідають у повному обсязі всім вимогам тендерної документації. Крім цього, зрозуміло, що у «євроторах» інформація, зазначена в оголошенні про проведення процедури закупівлі, дублюється англійською мовою.
Етапи участі у «євроторгах»
Ознайомитися з покроковим алгоритмом проведення «євроторгів» можна на сайті RADNUK.COM.UA у статті «Алгоритм проведення відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою». Розглянемо коротко основні етапи проведення «євроторгів».
Етап № 1. Подання тендерних пропозицій. Строк з моменту оголошення про проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою до подання тендерних пропозицій становить не менше 30 днів (пункт 1 частини 1 статті 10 Закону). У цей період учасники можуть подавати свої пропозиції, звертатися до замовника за роз’ясненнями / вимогами, але не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерних пропозицій, оскаржувати умови тендерної документації шляхом звернення зі скаргою до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).
Етап № 2. Прекваліфікація, або період допуску до аукціону. У момент закінчення строку подання тендерних пропозицій електронна система закупівель (далі — ЕСЗ) автоматично розкриває всі файли тендерних пропозицій учасників, окрім інформації про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції, як передбачено частиною 1 статті 28 Закону. Потім у замовника є 20 робочих днів (частина 1 статті 10 та частина 12 статті 29 Закону) для розгляду тендерних пропозицій учасників та прийняття рішення про допущення / недопущення учасників до аукціону. У разі наявності невідповідності в документах учасника замовник через ЕСЗ звертається до такого учасника з вимогою їх усунення (частина 16 статті 29 Закону). Учасник має можливість виправити невідповідності протягом 24 годин, та замовник, керуючись частино 9 статті 26 Закону, розглядає подані тендерні пропозиції з врахуванням виправлення / невиправлення учасниками невідповідностей. На цьому етапі в учасників є можливість оскаржити рішення замовника щодо допущення / недопущення учасників до аукціону, звернувшись зі скаргою до Колегії. Частиною 8 статті 18 Закону встановлено, що скарги подаються протягом 5 днів з моменту оприлюднення рішення замовника в ЕСЗ.
Етап № 3. Аукціон. Частиною 12 статті 29 Закону визначено, що з метою оскарження рішення замовника щодо допущення / недопущення учасників до аукціону дата та час проведення аукціону визначається ЕСЗ автоматично, але не раніше ніж через 5 днів після оприлюднення протоколу розгляду тендерних пропозицій. Учасник, який надав найбільш економічно вигідну цінову пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з моменту визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування аномально низької ціни. Замовник може відхилити тендерну пропозицію учасника, який не надав обґрунтування / надав неналежне обґрунтування аномально низької ціни. Судову практику щодо аномально низької ціни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Позиція суду щодо (не)належного обґрунтування АНЦ тендерної пропозиції учасника».
Етап № 4. Укладання договору про закупівлю. Замовник за підсумками аукціону визначає переможця процедури закупівлі і приймає рішення про намір укласти з ним договір про закупівлю. Договір укладається не раніше ніж через 10 днів після оголошення про намір укласти договір про закупівлю, для можливості звернення учасниками до Колегії, та не пізніше ніж через 20 днів. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.
Увага: приховуємо ціну
Під час подання тендерних пропозицій учаснику варто бути надзвичайно уважним та обов’язково врахувати такий важливий нюанс, як розкриття інформації про ціну. Коли завершується строк подання тендерної пропозиції, ЕСЗ автоматично розкриває інформацію та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям та всім іншим вимогам замовника, а також містять технічний опис предмета закупівлі, при цьому інформація про ціну тендерної пропозиції учасник у жодному разі не повинен показувати. Залежно від вимог замовника, визначених у тендерній документації, учасник може надати інформацію про ціну так:
- розмістити файл в ЕСЗ та встановити доступ до нього лише після аукціону;
- взагалі не надавати файл із ціною;
- після результатів аукціону завантажити відповідну інформацію з приведеною ціною.
У будь-якому випадку в ЕСЗ ціна до аукціону має бути прихована, а учасник керується умовами тендерної документації, надаючи інформацію про ціну виключно у спосіб, визначений замовником.
До оцінки, тобто аукціону, допускають лише тендерні пропозиції учасників, які не було відхилено згідно із Законом. Здійснення розгляду тендерних пропозицій на відповідність вимогам тендерної документації передує проведенню електронного аукціону. А після аукціону відбувається остаточне розкриття тендерних пропозиції із ціною. ЕСЗ самостійно не сортує інформацію, надану учасником, та «не розуміє», яка інформація в тендерній пропозиції учасника повинна відкриватися до аукціону, а яка — після нього.
Тому на майданчиках існує функціональна можливість для учасника самостійно встановити, що інформація про відповідність кваліфікаційним, технічним та іншим вимогам замовника з’являється у загальному доступі до настання аукціону, а дані про ціну лише після завершення аукціону. Головне тут — не помилитися. Наведемо нижче приклад розміщення документів тендерної пропозиції (яка розкривається до аукціону та після).
На Рис. 1 бачимо, що учасник, вибираючи файл під час завантаження в електронну систему закупівель документів тендерної пропозиції на відкриті торги з публікацією англійською мовою, повинен вибрати тип файлу та які документи будуть розкриватися на прекваліфікації (до аукціону) (документи, що підтверджують кваліфікацію; технічні специфікації; документи, що підтверджують відповідність).
Також в учасника є можливість надати цінову пропозицію та / або кошторис (розрахунок вартості), та / або документ, який містить інформацію про ціну та має іншу назву. При цьому майданчик пропонує встановити тип файлу — «розкривається на посткваліфікації (після аукціону)» (Рис. 2). У такому випадку інформація про ціну буде у загальному доступі лише після проведення аукціону.
Приклади з практики
Рекомендуємо учасникам дуже серйозно поставитися до питання завантаження інформації щодо ціни на майданчик. При цьому потрібно враховувати, що інформацію про ціну необхідно приховувати не лише у документах, передбачених для заповнення саме ціни учасника, як, наприклад, формі «цінова пропозиція», але і в інших документах, зокрема проєкті договору про закупівлі. Які ж рішення приймає Колегія щодо оприлюдненої до початку аукціону інформації про ціну, розглянемо далі.
Рішення Колегії № 16998-р/пк-пз від 26.07.2021, оголошення № UA-2021-05-14-008230-c
Замовник проводить відкриті торги з публікацією англійською мовою. Для участі у процедурі закупівлі подали тендерні пропозиції 5 учасників. Тендерну пропозицію одного учасника ФОП «Б» було відхилено, тендерні пропозиції інших учасників — ФОП «В», ТОВ «Е», ТОВ «А» та ТОВ «Г» — допущені до аукціону.
Позиція скаржника: ТОВ «Г» / скаржник звернувся до Колегії зі скаргою, оскільки не погодився з рішенням замовника про допущення тендерних пропозицій ФОП «В» та ТОВ «А». Ними були подані тендерні пропозиції з порушенням частини 3 статті 10, частини 1 статті 28 Закону, а саме: вказано інформацію про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції до дня і часу закінчення строку подання тендерних пропозицій.
ФОП «В» виклав інформацію про ціни / приведені ціни тендерних пропозицій в пункті 3.1 додатка 3 до тендерної документації, а саме у проєкті договору, так само як і ТОВ «А», що також виклав інформацію про ціни / приведені ціни тендерних пропозицій / пропозицій.
Враховуючи, що вищевказані учасники вказали інформацію про ціну тендерної пропозиції у документах, які є відкритими з моменту подання ними тендерних пропозицій, та порушують цим частину 1 статті 28 Закону, на майданчику в частині тендерної пропозиції, яка розкривається на етапі кваліфікації переможця, на етапі прекваліфікації така ціна повинна бути недоступною. Таким чином, тендерні пропозиції ФОП «В» та ТОВ «А» містять порушення та підлягають відхиленню.
Позиція замовника: зазначення «суми договору» в додатку 3 (проєкту договору про закупівлю) не є офіційною тендерною пропозицією та інформацією, яку не можна розголошувати до дня і часу закінчення строку подання тендерних пропозицій. Це не є ціновою пропозицією учасника, адже вона подається лише відповідно до додатка 1, та не є остаточною тендерною пропозицією, є можливість дізнатися її лише шляхом проведення аукціону.
Ураховуючи вищенаведене, жоден зазначений скаржником учасник не надав тендерну пропозицію відповідної форми, де зазначив би ціну / приведену ціну тендерної пропозиції, тому підстави для відхилення та недопущення до аукціону ФОП «В» та ТОВ «А» відсутні. Наведені посилання скаржника є безпідставними і такими, за допомогою яких скаржник намагається увести Колегію в оману.
Позиція Колегії: інформація щодо ціни тендерних пропозицій, запропонованої учасниками ФОП «В» та ТОВ «А», доступна для загального перегляду. За таких умов, у порушення вимог статті 28 Закону, до розкриття тендерних пропозицій є доступною всім учасникам та замовнику процедури закупівлі інформація щодо ціни цих учасників, що є порушенням законодавства з питань публічних закупівель.
Враховуючи викладене, наведені вище обставини призвели до порушень, які неможливо усунути. Відповідно до статті 32 Закону замовник відміняє торги, зокрема, у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Коментар: отже, Колегія вважає, що в разі наявності загального доступу до інформації з ціною учасників до початку аукціону замовник повинен відмінити відкриті торги з публікацією англійською мовою, оскільки усунути таке порушення неможливо.
Щодо подання тендерної пропозиції з помилкою після аукціону
Припустімо, учасник взяв участь у євроторгах, надав у строк усі необхідні документи тендерної пропозиції (без ціни), за результатами розгляду замовником допущено до аукціону його тендерну пропозицію. Потім такий учасник взяв участь в аукціоні, зумів запропонувати найбільш економічно вигідну ціну та, наприклад, як визначено замовником у тендерній документації, надав перераховану цінову пропозицію вже після аукціону у вигляді файлу за формою замовника, та, як варіант, припустився помилки саме в цьому документі. Замовник не повинен відхиляти учасника за це. Чому?
Відповідно до пункту 32 частини 1 статті 1 Закону тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації. Згідно з частиною 1 статті 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Відповідно до частини 6 статті 26 Закону тендерні пропозиції, ціна яких перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, або після закінчення кінцевого строку їх подання не приймаються електронною системою закупівель. Враховуючи викладене вище, доходимо висновку, що тендерна пропозиція — це інформація та документи, які учасник подає до кінцевого строку подання тендерної пропозиції. Оскільки форма «Тендерна пропозиція» надана після кінцевого строку подання тендерних пропозицій та аукціону, то вона не є складовою тендерної пропозиції учасника в розумінні Закону, отже, її невідповідність умовам тендерної документації не може бути підставою відхилення пропозиції учасника. Такої самої думки і Колегія, рішення № 14563-р/пк-пз від 29.06.2021, оголошення № UA-2020-12-31-001107-b.
Ознайомитися детально з питанням, чи можна вважати цінову пропозицію, подану після кінцевого строку подання тендерних пропозицій, складовою тендерної пропозиції учасника та чи може замовник відхилити його через наявність помилки у такій ціновій пропозиції, можна на сайті RADNUK.COM.UA у статті «Цінова пропозиція, подана після аукціону, є складовою ТП учасника чи ні?».
Враховуючи наведене, розкриття тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі в частині інформації про ціну на етапі, коли розкривається лише частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, є порушенням законодавства з питань публічних закупівель.