Електронний каталог — систематизована база актуальних пропозицій, що формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією в електронній системі закупівель та використовується замовником з метою відбору постачальника товару (товарів). Такий відбір здійснюється за запитом пропозицій постачальників.
Такий вид закупівлі певною мірою має свої переваги серед інших конкурентних видів в частині затрат часу на її проведення та кваліфікації пропозиції постачальника, адже як такої кваліфікації взагалі немає, а є лише оцінка. Це особливо актуально для типових і стандартизованих товарів.
Відповідно до пункту 58 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822, постачальник через електронний каталог подає пропозицію відповідно до вимог, установлених замовником у запиті пропозицій постачальників в електронній системі закупівель. На цей запит постачальник має право подати тільки одну пропозицію. Подання пропозиції постачальником вважається підтвердженням наміру укласти договір. Постачальник у відповідь на запит пропозицій постачальників від замовника не може подати пропозицію, товар у якій не відповідає специфікації товару, що зазначена в такому запиті. Електронною системою закупівель після закінчення строку для подання пропозицій постачальників, визначеного замовником в запиті пропозицій постачальників, розкривається вся інформація, зазначена в пропозиції.
Практичним недоліком такого виду закупівлі є доволі поширені випадки недобросовісності постачальників під час участі в закупівлі, що проявляються в бажанні останніх, так би мовити, підсунути замовнику товар інший, ніж закуповувався, з метою збуту. Іншими недоліками є вичерпний перелік підстав для відхилення пропозиції постачальника. Тобто і за подібної ситуації потрібно виходити з тих підстав, які регламентовані, оскільки, як визначено в пункті 58 наведеного Порядку, постачальник надає пропозицію саме товару, що визначений запитом. Тим самим створюється ризик укладення договору з постачальником, який формально відповідає вимогам, але фактично може не забезпечити належної якості товару.
Але як не крути, така недобросовісна поведінка може призвести до виключення центральною закупівельною організацією цього постачальника з каталогу.
Щодо нюансів пропозиції постачальника в запиті пропозицій пропоную такий перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA.
- «Мінекономіки про обмеження нижньої межі ціни пропозиції постачальника в ЗПП» — щодо обмеження ціни пропозиції у запиті.
- «Ціна за одиницю товару вказується постачальником у Прозорро Маркет без ПДВ», що стосується обов’язкового функціоналу електронної системи зазначення в пропозиції ціни за одиницю товару.
- «При укладанні договору переможець ЗПП завищує ціни на окремі позиції: як бути замовнику?» — про практичні поради щодо дій замовника під час такого завищення.
- «На склад надійшов не той товар: як правильно діяти замовнику, аби убезпечити себе від неприємностей», яка, хоча і стосується етапу закупівлі виконання договору, що умовно іде після подання пропозицій, проте наглядно показує випадки недобросовісності постачальників.
Не зайвим також буде ознайомитись з публікацією блогу ТОВ «Тендерне агентство Радник» «Вимоги до постачальника у разі закупівлі за запитом пропозицій постачальників», що наводить правові аспекти вимог до постачальника в запиті пропозицій.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Листи, претензії та інші документи» розділу «Зразки замовникам за Особливостями». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.