У даній публікації розглянемо правові положення та практичні засади відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Відповімо на такі питання:
- Як трактує економічну конкуренцію Закон України «Про захист економічної конкуренції» (далі — Закон про захист економічної конкуренції)?
- Які дії можна віднести до таких, що порушують законодавство про захист економічної конкуренції?
- Які штрафи можуть накласти органи Антимонопольного комітету України (далі — АМКУ)?
- Як відшукати зведені відомості про рішення АМКУ про визнання вчинення суб’єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції?
Більше того саме в цій статті дізнаєтесь, як оштрафований суб’єкт господарювання може спробувати відстрочити або розстрочити сплату накладеного штрафу.
Що таке економічна конкуренція, які дії впливають чи можуть вплинути на економічну конкуренцію та розцінюються як порушення законодавства
Економічна конкуренція (конкуренція) — змагання між суб’єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб’єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб’єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб’єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку (стаття 1 Закону про захист економічної конкуренції).
Інакше кажучи, економічна конкуренція — це динамічний процес, у якому учасники ринку точать боротьбу за власні економічні інтереси та отримання найбільших прибутків, водночас таке суперництво сприяє ліпшому забезпеченню ринку товарами / роботами / послугами. Попри це, інколи боротьба за переваги на ринку призводить до недобросовісної конкуренції та антиконкурентних узгоджених дій.
Дії, що впливають чи можуть вплинути на економічну конкуренцію та розцінюються як порушення законодавства у сфері публічних закупівель, визначені у пункті 4 частини 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про закупівлі), відповідно до якого замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі в разі, якщо суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини 2 статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону про захист економічної конкуренції, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.
Антиконкурентними узгодженими діями, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів (пункт 4 частини 2 статті 6 Закону про захист економічної конкуренції). У статті 50 Закону про захист економічної конкуренції наведений вичерпний перелік порушень законодавства про захист економічної конкуренції, одним із яких є невиконання рішення, попереднього рішення органів АМКУ або їх виконання не в повному обсязі.
Які штрафи можуть накласти органи АМКУ
За антиконкурентні узгоджені дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, накладаються штрафи в розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, у якому накладається штраф. У разі наявності незаконно одержаного прибутку, який перевищує десять відсотків зазначеного доходу (виручки), штраф накладається в розмірі, що не перевищує потрійного розміру незаконно одержаного прибутку. Розмір незаконно одержаного прибутку може бути обчислено оціночним шляхом (частина 2 статті 52 Закону про захист економічної конкуренції).
Підтвердженням антиконкурентних дій та змови стало:
- користування однією ІР-адресою, що належить третій стороні, та спільними засобами зв’язку, що належать одному з фігурантів справи; наявність спільних працівників;
- ведення господарської діяльності за однією адресою;
- фінансово-господарські відносини у вигляді поворотної фінансової допомоги; схожі особливості та ідентичні помилки в оформленні тендерних пропозицій;
- одночасно та послідовно користувалися одним і тим самим скан-обладнанням для копіювання документів.
За результатами цієї справи на порушників було накладено такі грошові стягнення: ТОВ «Н» — 1,8 млн грн, ТОВ «Г» — 187 тис. грн, ТОВ «Е» — 70 тис. грн. Відтоді учасники також позбавлені права брати участь у публічних закупівлях протягом трьох років.
Учасники публічних закупівель можуть детально ознайомитися з 10 аспектами встановлення антиконкурентних узгоджених дій на порталі RADNUK.COM.UA у статті «10 аспектів встановлення антиконкурентних узгоджених дій».
З огляду на те, що штраф у розмірі десяти відсотків доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів / робіт / послуг) за останній рік та позбавлення брати участь у закупівлях протягом трьох років — досить серйозне покарання та може мати фатальні наслідки для функціонування підприємства, учасникам варто брати до уваги всі вчинки, які вважаються антиконкурентними узгодженими діями, та в жодному разі не допускати їх у своїй діяльності.
Як відшукати зведені відомості АМКУ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції?
Як швидко знайти суб’єкта господарювання, якого визнано таким, що вчинив порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді спотворення результатів торгів (тендерів) та на якого накладено штраф? Зведені відомості щодо спотворення результатів торгів (далі — зведені відомості) містяться у відкритому доступі на сайті АМКУ у вигляді exel-файлу.
Інформація поновлюється кожні декілька днів та саме у файлі останньої редакції міститься найповніший перелік усіх порушників. Знайти таку інформацію легко: заходимо на офіційний сайт АМКУ, обираємо «Оскарження публічних закупівель», далі «Зведені відомості щодо спотворення результатів торгів» та завантажуємо необхідний файл.
Із серпня 2020 року в електронній системі закупівель інтегровано зведені відомості та інформація про порушників доступна для всіх зацікавлених сторін, отже, слідкувати за зведеними відомостями на сайті Антимонопольного комітету України необов’язково. Як виглядає в електронній системі закупівель інформація про учасника, який знаходиться у зведених відомостях АМКУ, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Систему Prozorro інтегровано з Зведеними відомостями Антимонопольного комітету України».
Чи можна відстрочити або розстрочити сплату накладеного штрафу?
Відповідно до частини 6 статті 56 Закону про захист економічної конкуренції за заявою особи, на яку накладено штраф, органи АМКУ своїм рішенням мають право відстрочити або розстрочити сплату накладеного ним штрафу.
Берем до уваги, що АМКУ має право, однак не зобов’язаний відстрочити або розстрочити сплату накладеного ним штрафу. Вивчаючи практику АМКУ, можна дійти висновку, що рішення щодо розстрочення сплати штрафу не є однозначними.
Позиція заявника: ТОВ «Н» у заяві посилається на те, що припинило діяльність на ринку нафтопродуктів та скрапленого газу з грудня 2019 року, та у зв’язку із введенням карантину по всій країні сплата штрафу в розмірі 82 600 грн одним платежем є непосильною на даний час для ТОВ «Н». Таким чином, ТОВ «Н» обґрунтовує заяву щодо надання розстрочки сплати штрафу запровадженням карантину, який спрямований на запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а також припиненням діяльності на ринку нафтопродуктів та скрапленого газу з грудня 2019 року.
Позиція АМКУ: під час розгляду заяви було встановлено, що наразі немає підстав для розстрочення сплати штрафу, оскільки ТОВ «Н» не надало належних доказів, які б свідчили про істотне погіршення фінансового становища ТОВ «Н» у разі ненадання розстрочки сплати штрафу, та було постановлено відмовити в наданні розстрочки сплати штрафу.
Позиція заявника: ТОВ «І» у своїй заяві посилалось на низьку платоспроможність, яку підтвердило балансом та звітністю про фінансову діяльність, надало інформацію про зниження чистого доходу від реалізації продукції, збиток від операційної діяльності та інше, запевнило, що сплатити штраф одним платежем не може, оскільки власних коштів не має.
АМКУ дозволив ТОВ «І» розстрочити сплату залишку штрафу в розмірі 868 078,00 (вісімсот шістдесят вісім тисяч сімдесят вісім) гривень щомісячно до 30.09.2021 пропорційними платежами.
Отже, законодавчо передбачено, що АМКУ має право розстрочити сплату накладеного ним штрафу, проте не зобов’язаний робити це.
Висновки
Антиконкурентними узгодженими діями, зокрема, визнаються узгоджені дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів (пункт 4 частини 2 статті 6 Закону про захист економічної конкуренції). У статті 50 Закону про захист економічної конкуренції наведений вичерпний перелік порушень законодавства про захист економічної конкуренції, одним із яких є невиконання рішення, попереднього рішення органів Антимонопольного комітету України або їх виконання не в повному обсязі.
З огляду на те, що штраф у розмірі десяти відсотків доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів / робіт / послуг) за останній рік та позбавлення права брати участь у закупівлях протягом трьох років — досить серйозне покарання та може мати фатальні наслідки для функціонування підприємства, учасникам варто брати до уваги всі вчинки, які вважаються антиконкурентними узгодженими діями, та в жодному разі не допускати їх у своїй діяльності.
Законодавчо передбачено, що АМКУ має право розстрочити сплату накладеного ним штрафу, проте не зобов’язаний робити це.