Рішення Колегії щодо оскарження проєкту договору про закупівлю / істотних умов договору про закупівлю

Катерина Плашенко
2791
3 Травня 2021
Рішення Колегії щодо оскарження проєкту договору про закупівлю / істотних умов договору про закупівлю
2791
3 Травня 2021

Істотні умови договору про закупівлю та договір про закупівлю є невід’ємною частиною тендерної документації та можуть оскаржуватися відповідно до частини 8 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Розглянемо рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) стосовно такої складової тендерної документації, як істотні умови договору про закупівлю та / або проєкту договору про закупівлю. На практичних прикладах проаналізуємо, які вимоги замовника, визначені в істотних умовах договору про закупівлю та / або проєкті договору про закупівлю, Колегія вважає дискримінаційними і неправомірними, та які дійсно варто оскаржувати.

Приклади оскарження умов закупівлі

1. Рішення Колегії № 8217-р/пк-пз від 16.04.2021, оголошення № UA-2021-03-12-003419-b

Вимога тендерної документації: проєкт договору про закупівлю (додаток 5 до тендерної документації) не містить порядку змін його умов згідно зі статтею 41 Закону.

Позиція скаржника

Позиція замовника

Позиція Колегії

пункт 8 частини 2 статті 22 Закону передбачає, що у тендерній документації зазначається проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. Скаржник просить зобов’язати замовника привести у відповідність проєкт договору про закупівлю.

не надав пояснень.

встановлені замовником у тендерній документації вимоги не узгоджуються з вимогами Закону. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.

Якщо у проєкті договору про закупівлю, який є складовою тендерної документації, не міститься порядок змін його істотних умов, це пряме порушення Закону і учасникам доцільно оскаржувати такі невідповідності. Адже за результатами тендеру договір про закупівлю з переможцем укладається саме у редакції зазначеної умовами тендерної документації. Не оскарживши таке порушення, учасник буде позбавлений можливості вносити зміни до договору про закупівлю, передбачені статтею 41 Закону.

2. Рішення Колегії 7764-р/пк-пз від 13.04.2021, оголошення № UA-2021-03-01-005970-b

Вимога тендерної документації: договір про закупівлю вважається не укладеним з вини переможця, якщо договірна ціна не узгоджена замовником і переможцем у строк, визначений пунктом 6 статті 33 Закону для укладання договору про закупівлю. Інформація про відхилення тендерної пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається переможцю, тендерна пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Позиція скаржника

Позиція замовника

Позиція Колегії

скаржник вважає оскаржувану умову дискримінаційною через те, що умови тендерної документації не містять чіткого та зрозумілого порядку узгодження договірної ціни, що призводить до відсутності у замовника обов’язку «узгоджувати» договірну ціну. А неузгодження замовником договірної ціни вважається неукладанням договору про закупівлю з вини переможця.

замовник не вбачає дискримінації, вимога є безпідставною та необґрунтованою.

статтею 12 Закону замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі. Така вимога порушує частину 4 статті 5 та частину 4 статті 22 Закону та повинна бути усунута замовником.

Вимога тендерної документації, при якій за незалежних від учасника обставин замовник може вважати, що переможець відмовився від підписання договору про закупівлю, є дискримінаційною та неправомірною, за наявності повинна бути усунута шляхом оскарження.

3. Рішення Колегії № 7232-р/пк-пз від 07.04.2021, оголошення № UA-2021-03-02-008938-b

Вимога тендерної документації: у проєкті договору про закупівлю пунктом 5.4 передбачено: замовник має право при поставці кожної окремої партії товару вимагати проведення належної експертизи та лабораторних досліджень щодо якісних та технічних показників товару та їх відповідності вимогам замовника за власний рахунок постачальника.

Позиція скаржника

Позиція замовника

Позиція Колегії

скаржник вважає, що замовник, не визначивши перелік лабораторій, їх адреси та вартості послуг з проведення лабораторних досліджень та доставки проб до лабораторії, ставить учасників у нерівні умови. Крім того, учасник торгів додатково повинен буде оплачувати експертизу та лабораторні дослідження, а вартість цих робіт учаснику невідома, а отже, учасник не зможе остаточно розрахувати вартість своєї тендерної пропозиції.

замовник має право на якісний товар і об’єктивний контроль якості. Подана вимога учасника є необґрунтованою.

наведена вимога порушує частину 4 статті 5 та частину 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси скаржника, пов’язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості та повинна бути усунута замовником.

Вимога тендерної документації, при якій замовник за незалежних від учасника обставин на власний розсуд може обрати лабораторію, що здійснюватиме дослідження якості товару, а учасник беззаперечно зобов’язаний оплатити такі лабораторні дослідження, перешкоджає учасникам належним чином сформувати свої цінові пропозиції та є дискримінаційною та неправомірною, за наявності повинна бути усунута шляхом оскарження.

Як бачимо, Колегія задовольняє скарги щодо дискримінаційних вимог замовника, які ставлять учасників у нерівне положення. Оскарження неправомірних вимог тендерної документації сприяє добросовісній конкуренції, унеможливлює зловживання з боку замовника, зміцнює та якісно покращує систему публічних закупівель. Давайте будемо оскаржувати! Переконані, що наша добірка рішень Колегії допоможе вам на шляху до перемоги.

Більше інформації про те, як правильно скласти скаргу, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: 8 вказівок для підготовки “ідеальної” тендерної пропозиції: прямуємо до перемоги

Практика оскарження закупівель

Показові рішення органу оскарження та ексклюзивні коментарі голови АМКУ , що обов’язково стануть у нагоді кожному учаснику

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО