Послуга з поточного ремонту або роботи з капітального ремонту, реконструкції чи реставрації здебільшого виконуються за кошторисною документацією, що притаманно договорам підряду. Вимоги до таких договорів визначаються главою 61 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ).
За частиною 1 статті 844 ЦКУ ціна в договорі підряду може бути визначена у кошторисі. Якщо робота виконується відповідно до кошторису, складеного підрядником, кошторис набирає чинності та стає частиною договору підряду з моменту підтвердження його замовником.
Обов’язковою ж проєктно-кошторисна документація є для договорів будівельного підряду. Так, згідно з частиною 1 статті 877 ЦКУ підрядник зобов’язаний здійснювати будівництво та пов’язані з ним будівельні роботи відповідно до проєктної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт.
Вимоги до проєктно-кошторисної документації робіт з капітального ремонту, реконструкції, реставрації чи іншого виду будівельного підряду визначаються Кошторисними нормами України «Настанова з визначення вартості будівництва», затвердженими наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 (далі — Настанова). Вимоги до ПКД послуг з поточного ремонту визначаються ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163 (далі — ДБН А.2.2-3:2014). А кошторисна документація по ремонту доріг — ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затвердженими наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.
За положеннями цих нормативно-правових актів і визначаються предмети закупівлі роботи чи послуги з поточного ремонту, що, зокрема, встановлено пунктом 4 розділу І та пунктом 3 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708 (далі — Порядок).
За нагоди ознайомтеся зі статтею «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша».
Доволі часто при закупівлі наведених предметів для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічній специфікації замовники вимагають від учасника скласти кошторисну документацію за встановленим технічним завданням. Здебільшого, встановлюючи умову, що така документація повинна бути розроблена відповідно, наприклад, до Настанови. Встановлення таких умов зумовлюється в тому числі нормою частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон). Відхилення від приписів Настанови за таких умов визначатиметься як невідповідність технічній специфікації, навіть коли технічне завдання не визначало технічної вимоги до певного розділу кошторисного документа, проте такий визначався Настановою.
Розглянемо схожу ситуацію на прикладі рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія).
Рішення Комісії від 07.09.2023 № 14306-р/пк-пз, закупівля № UA-2023-08-10-008365-a.
Обставини розгляду скарги
За умовами закупівлі послуг з поточного ремонту на підтвердження відповідності своєї тендерної пропозиції технічній специфікації учасник повинен надати, зокрема, договірну ціну, яка повинна бути розрахована відповідно до Настанови.
Варто зазначити, що додатком 30 до Настанови визначаються розрахунок № 12 «Кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами» та розрахунок № 14 «Витрати на придбання та доставку устаткування на будову».
Учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає договірну ціну, у якій за розрахунком № 12 стоїть прочерк із символом «-», а також відсутній розрахунок № 14.
Упустивши ці обставини, замовник визначив такого учасника переможцем торгів.
Позиція скаржника
Вважаючи рішення про визначення конкурента переможцем неправомірним, скаржник просив Комісію зобов’язати замовника скасувати таке рішення. Скаржник наголошував на відсутності наведених розрахунків у договірній ціні переможця.
Позиція Комісії
Комісія, зупиняючись на приписах Настанови, зокрема вимогах до форми договірної ціни за додатком 30 до Настанови, та опрацювавши договірну ціну пропозиції переможця, зазначила, що в наведеному документі не враховано кошти на покриття витрат, пов’язаних з придбанням та доставкою на об’єкт будівництва устаткування, меблів та інвентарю, забезпечення яким покладається на учасника процедури закупівлі (підрядника), а також кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами. Тим самим Комісія дійшла висновку, що тендерна пропозиція переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Коментар
Виходячи зі змісту такого рішення органу оскарження, вбачається, що зазначення прочерків у розрахунках договірної ціни не рахується виконанням норм Настанови. Тим самим необхідно ставити хоча б нуль.
Інша цікава обставина, що закупівля послуг з поточного ремонту здійснювалась з урахуванням норм Настанови, а не як визначено Порядком — за ДБН А.2.2-3:2014. Але це вже інше питання функціональної можливості виконувати поточний ремонт за нормами Настанови, а також можливого порушення норм Порядку.
У будь-якому випадку тендерна пропозиція учасника торгів, кошторисна документація якого не відповідає встановленим нормам, що визначалось умовами закупівлі, підлягає відхиленню з підстави абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178. Взірець протоколу з рішенням щодо такого відхилення розміщено на порталі RADNUK.COM.UA.
Читайте також публікації: