Про вираз «або еквівалент»: практика АМКУ

Катерина Плашенко
4792
19 Квітня 2021
Про вираз «або еквівалент»: практика АМКУ
4792
19 Квітня 2021

Як визначено пунктами 1 та 4 частини 1 статті 5  Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), серед основних принципів, за якими здійснюються публічні закупівлі, є добросовісна конкуренція, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.

Щоб не обмежувати коло учасників, замовник у технічних вимогах до предмета закупівлі не повинен посилатися на конкретну марку / виробника / тощо,  але якщо таке посилання необхідне, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент», як визначено частиною 4 статті 23 Закону.

Із замовником зрозуміло, а як бути з формулюванням «або еквівалент» учаснику при підготовці тендерної пропозиції? Наприклад, замовник вимагає від учасника надати в складі тендерної пропозиції файл «Тендерна (цінова) пропозиція» за встановленою замовником формою. Від цієї форми учасник відступати не повинен. У  формі «Тендерна (цінова) пропозиція» замовник встановив назву та вказав конкретний предмет закупівлі з виразом «або еквівалент».

Як учаснику правильно заповнити форму «Тендерна (цінова) пропозиція», якщо він пропонує вказаний замовником конкретний предмет закупівлі або якщо пропонує еквівалент. Якщо прибрати вираз «або еквівалент», то з однієї сторони, учасник відступить від форми, а з іншої — як замовник зможе зрозуміти, який саме товар / робота / послуга пропонується до постачання?

Розглянемо точку зору Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) щодо виразу «або еквівалент»

Рішення № 7465-р/пк-пз від 09.04.2021, оголошення № UA-2021-02-16-002634-b.

Замовник відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «Н» як таку, що не відповідає встановленим 1) абзацом частини 3 статті 22 Закону вимогам. Серед причин для відхилення замовник зазначив, що у наданій тендерній пропозиції (ціновій) від 17.03.2021 № 210317.1 за формою Додатка 1 до тендерної документації вказаний конкретний предмет закупівлі та має місце вираз «або еквівалент». Замовник вважає, що це суттєва помилка. Учасник ТОВ «Н» не погодився з рішенням замовника та подав скаргу до Колегії.

Позиція ТОВ «Н» / скаржника: замовник встановив вимогу, що в документі, складеному за формою Додатка 1 до тендерної документації, повинен бути перелік товарів, що є предметом закупівлі. Наданий скаржником Додаток 1 містить перелік товарів, що є предметом закупівлі. Зазначення скаржником виразу «або еквівалент» жодним чином не впливає на технічні характеристики запропонованого товару.

Позиція замовника

Надана скаржником пропозиція (цінова) від 17.03.2021 № 210317.1 складена за формою замовника, але при цьому найменування товару зазначено разом з виразом «або еквівалент», що є суттєвою помилкою. Зазначена помилка не дає можливості замовнику встановити, який саме товар пропонує учасник.

Позиція Колегії

Вимогами тендерної пропозиції визначено, що в разі постачання продукції, яка є еквівалентом товару, що є предметом закупівлі, обов’язково зазначається її конкретна назва, тип, марка відповідно до нормативного або іншого документа, за яким його виготовлено. Тендерна пропозиція скаржника була правомірно відхилена замовником з наведеної підстави, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Коментар редакції

Виходячи з викладеного, учасник у ціновій (тендерній) пропозиції або інших документах, у яких міститься посилання на назву предмета закупівлі, повинен зазначати саме той товар / роботу / послугу, який пропонується до постачання за результатами тендеру.

До того ж назва предмета закупівлі, яка зазначається учасником у тендерній пропозиції, буде перенесена до договору про закупівлю, який може бути укладений у разі перемоги. Предмет договору про закупівлю повинен бути конкретним, нечіткіcть недопустима.

Якщо в назві предмета закупівлі учасник залишить вираз «або еквівалент», замовник не зможе зрозуміти, який саме предмет закупівлі пропонується, і може відхилити таку тендерну пропозицію.  Учаснику навряд чи вдасться довести несуттєвість такої помилки в разі оскарження, Колегія найімовірніше визнає правомірність відхилення.

Більше інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Усе, що потрібно знати про вираз “або еквівалент”

Практика оскарження закупівель

Показові рішення органу оскарження та ексклюзивні коментарі голови АМКУ , що обов’язково стануть у нагоді кожному учаснику

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО