Оскарження відповідно до Особливостей

Олег Підгірський
3272
7 Листопада 2022
Оскарження відповідно до Особливостей
3272
7 Листопада 2022

Оскарження в публічних закупівлях є одним із важелів захисту учасниками порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи. Такий важіль захисту функціонує і при проведенні процедури закупівлі відриті торги, що здійснюється відповідно до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (від 25.12.2015 № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.

Так, згідно з пунктом 52 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону № 922 з урахуванням Особливостей.

З огляду на норми абзаців 1 і 3 пункту 53, абзацу 1 пункту 54, абзацу 1 пункту 62 та абзаців 3 і 4 пункту 64 Особливостей уряд не змінив, а лише продублював умови абзаців 1, 4 і 5 частини 2, абзацу 1 частини 14 та абзаців 3 і 4 частини 17 статті 18 Закону № 922:

  • Скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
  • За подання скарги до органу оскарження справляється плата через електронну систему закупівель.
  • Після здійснення оплати скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом зі скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель.
  • Датою початку розгляду скарги є дата оприлюднення реєстраційної картки скарги в електронній системі закупівель.
  • У разі усунення замовником порушень, зазначених у скарзі, замовник протягом одного робочого дня з моменту усунення порушення повинен повідомити про це орган оскарження та розмістити підтвердження в електронній системі закупівель.
  • Укладення договору про закупівлю під час оскарження забороняється.

У порівняльній таблиці нижче розглянемо, яким саме чином порядок оскарження відкритих торгів за Особливостями змінює звичний нам порядок оскарження процедур закупівель, визначений статтею 18 Закону № 922.

Положення статті 18 Закону № 922

Положення Особливостей

Абзац 3 частини 2

Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження / докази

Абзац 2 пункту 53

Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження / докази

Частина 6

У разі якщо орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає рішення про задоволення або часткове задоволення такої скарги, залишає її без розгляду у випадку, якщо замовником відповідно до Закону № 922 усунуто порушення, зазначені в скарзі, або приймає рішення про припинення розгляду скарги у випадку, якщо замовником відповідно до Закону № 922 усунуто порушення, зазначені в скарзі, плата за подання скарги повертається суб’єкту оскарження, а в інших випадках — перераховується до Державного бюджету України.

Абзац 4 пункту 53

У разі коли орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає рішення про задоволення або часткове задоволення такої скарги, залишає її без розгляду у випадку, якщо замовником відповідно до Закону № 922 з урахуванням Особливостей усунуто порушення, зазначені в скарзі, або приймає рішення про припинення розгляду скарги у випадку, якщо замовником відповідно до Закону № 922 з урахуванням Особливостей усунуто порушення, зазначені в скарзі, плата за подання скарги повертається суб’єкту оскарження, а в інших випадках — перераховується до Державного бюджету України.

Відсутня норма

Абзаци 2-4 пункту 54

Реєстраційна картка формується щодо:

відкритих торгів, включаючи всі лоти (у разі їх наявності), якщо суб’єктом оскарження подається скарга на умови тендерної документації, рішення, дію або бездіяльність замовника, що стосуються відкритих торгів в цілому, а не окремої частини предмета закупівлі (лота / лотів);

окремої частини предмета закупівлі (лота / лотів), якщо суб’єктом оскарження подається скарга на умови тендерної документації, рішення, дію або бездіяльність замовника, що стосуються окремої частини предмета закупівлі (лота / лотів).

Абзац 7 частини 2

Суб’єкт оскарження несе відповідальність за точність та достовірність інформації, що надається шляхом заповнення електронної форми.

Пункт 55

Суб’єкт оскарження несе відповідальність за точність та достовірність інформації, що оприлюднюється ним в електронній системі закупівель.

Абзаци 1-3 частини 8

Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, але не пізніше ніж за чотири дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, встановленого до внесення змін до тендерної документації.

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за чотири дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.

Абзаци 1-4 пункту 56

Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.

Скарга, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 47 Особливостей, подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом).

Частина 9

Після закінчення строку, встановленого для подання скарг, передбаченого абзацом 1 частини 8 статті 18 Закону № 922, скарги можуть подаватися лише щодо змін до тендерної документації, внесених замовником, протягом 10 днів з моменту оприлюднення таких змін на веб-порталі Уповноваженого органу, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, встановленої для подання тендерних пропозицій, яка була встановлена під час внесення таких змін.

Абзац 5 пункту 56

Після закінчення встановленого для подання скарг строку, передбаченого абзацом 1 цього пункту, скарги можуть подаватися лише щодо змін до тендерної документації, внесених замовником, протягом п’яти днів з моменту оприлюднення таких змін на веб-порталі Уповноваженого органу, але не пізніше ніж за три дні до дати, встановленої для подання тендерних пропозицій, яка була встановлена під час внесення таких змін.

Абзаци 5-7 частини 8

Якщо до тендерної документації замовником вносилися зміни, у такому разі після закінчення строку, встановленого для подання скарг, передбаченого абзацом 1 цієї частини, положення тендерної документації, до яких зміни не вносилися, не підлягають оскарженню.

Якщо до органу оскарження було подано скаргу (скарги) щодо оскарження положень тендерної документації, за результатами якої (яких) органом оскарження було прийнято одне чи кілька рішень по суті, після закінчення строку, встановленого для подання скарг, не підлягають оскарженню ті положення тендерної документації, щодо яких скаргу (скарги) до закінчення цього строку суб’єктами не було подано.

У разі порушення строків, зазначених в абзацах 1 і 4 цієї частини, скарги автоматично не приймаються електронною системою закупівель.

Пункт 57

Якщо до тендерної документації замовником вносилися зміни, після закінчення встановленого для подання скарг строку, передбаченого абзацом 1 пункту 56 Особливостей, положення тендерної документації, до яких зміни не вносилися, не підлягають оскарженню.

Якщо до органу оскарження було подано скаргу (скарги) щодо оскарження положень тендерної документації, за результатами якої (яких) органом оскарження було прийнято одне чи кілька рішень по суті, після закінчення строку, встановленого для подання скарг, не підлягають оскарженню ті положення тендерної документації, щодо яких скаргу (скарги) до закінчення цього строку суб’єктами не було подано.

У разі порушення строків, зазначених у пункті 56 Особливостей, скарги автоматично не приймаються електронною системою закупівель (крім скарг, що стосуються тендерної документації у разі внесення замовником змін до неї).

Частина 10

Скарги щодо укладених договорів про закупівлю та їх недійсності відповідно до Закону № 922, у тому числі вимоги про відшкодування збитків суб’єкту оскарження внаслідок порушення Закону № 922, розглядаються в судовому порядку.

Пункт 58

Скарги щодо укладених договорів про закупівлю та їх недійсності відповідно до Закону № 922 з урахуванням Особливостей, у тому числі вимоги про відшкодування збитків суб’єкту оскарження внаслідок порушення вимог Закону № 922 з урахуванням Особливостей, розглядаються в судовому порядку.

Частина 11

Орган оскарження у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дня внесення скарги до реєстру скарг, повинен розмістити в електронній системі закупівель рішення про прийняття скарги до розгляду із зазначенням дати, часу і місця розгляду скарги або обґрунтоване рішення про залишення скарги без розгляду.

В електронній системі закупівель автоматично оприлюднюються прийняті органом оскарження рішення та розсилаються повідомлення суб’єкту оскарження та замовнику.

Пункт 59

Орган оскарження у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати внесення скарги до реєстру скарг, повинен розмістити в електронній системі закупівель рішення про прийняття скарги до розгляду із зазначенням дати, часу і місця розгляду скарги або обґрунтоване рішення про залишення скарги без розгляду.

В електронній системі закупівель автоматично оприлюднюються прийняті органом оскарження рішення та розсилаються повідомлення суб’єкту оскарження та замовнику.

Частина 12

Орган оскарження залишає скаргу без розгляду в разі, якщо:

  1. суб’єкт оскарження подає скаргу щодо того самого порушення, у тій самій процедурі закупівлі та з тих самих підстав, що вже були предметом розгляду органу оскарження і щодо яких органом оскарження було прийнято відповідне рішення;
  2. скарга не відповідає вимогам частин 2, 5, 8 та 9 статті 18 Закону № 922;
  3. замовником відповідно до Закону № 922 усунуто порушення, зазначені в скарзі;
  4. до моменту оприлюднення скарги замовником прийнято рішення про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, крім випадку оскарження будь-якого з цих рішень.

Пункт 60

Орган оскарження залишає скаргу без розгляду в разі, коли:

  1. суб’єкт оскарження подає скаргу щодо того самого порушення, у тих самих відкритих торгах та з тих самих підстав, що вже були предметом розгляду органу оскарження і щодо яких органом оскарження було прийнято відповідне рішення;
  2. скарга не відповідає вимогам частини 5 статті 18 Закону № 922, пунктам 53, 56 і 57 Особливостей;
  3. замовником відповідно до Закону № 922 з урахуванням Особливостей усунуто порушення, зазначені в скарзі;
  4. до моменту оприлюднення скарги замовником прийнято рішення про відміну відкритих торгів, крім випадку оскарження такого рішення.

Частина 13

Орган оскарження приймає рішення про припинення розгляду скарги в разі, якщо обставини, зазначені в пунктах 1 – 4 частини 12 статті 18 Закону № 922, установлені органом оскарження після прийняття скарги до розгляду.

Пункт 61

Орган оскарження приймає рішення про припинення розгляду скарги в разі, коли обставини, зазначені в підпунктах 1 − 4 пункту 60 Особливостей, установлені органом оскарження після прийняття скарги до розгляду.

Абзац 2 частини 14

Строк розгляду скарги органом оскарження становить 10 робочих днів з дати прийняття скарги до розгляду, який може бути аргументовано продовжено органом оскарження до 20 робочих днів.

Абзац 2 пункту 62

Строк розгляду скарги органом оскарження становить сім робочих днів з дати прийняття скарги до розгляду, який може бути аргументовано продовжено органом оскарження до 12 робочих днів.

Абзац 6 частини 16

Замовники, учасники процедури закупівлі, контролюючі органи, Уповноважений орган, інші особи протягом трьох робочих днів з дня отримання запиту органу оскарження, але не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги, повинні подати до органу оскарження шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення процедур закупівель.

Пункт 63

Замовники, учасники процедури закупівлі, контролюючі органи, Уповноважений орган, інші особи протягом двох робочих днів з дня отримання запиту органу оскарження, але не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги, повинні подати до органу оскарження шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення відкритих торгів.

Абзаци 1 і 2 частини 17

Після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює рішення замовника про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.

Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.

Абзаци 1 і 2 пункту 64

Після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель автоматично зупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює рішення замовника про відміну відкритих торгів, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель.

Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну відкритих торгів, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.

Абзаци 5-7 частини 17

Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частинами 10 та 12 статті 29, частиною 6 статті 33частиною 7 статті 40 Закону № 922.

Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.

Після прийняття органом оскарження за результатами розгляду скарги рішення про відмову в задоволенні скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду електронна система закупівель автоматично, не раніше ніж через два дні з дня розміщення такого рішення в електронній системі закупівель, визначає дату і час проведення електронного аукціону та розсилає повідомлення усім особам, які подали тендерні пропозиції.

Абзаци 5-7 пункту 64

Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених
частиною 10 статті 29 Закону № 922 і абзацом четвертим пункту 46 Особливостей.

Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.

Після прийняття органом оскарження за результатами розгляду скарги рішення про відмову в задоволенні скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду електронна система закупівель автоматично, не раніше ніж через два дні з дня розміщення такого рішення в електронній системі закупівель, визначає дату і час проведення електронного аукціону та розсилає повідомлення особам, які подали тендерні пропозиції.

З такого порівняльного аналізу різниці опрацьованих норм вбачається, що Особливостями визначено таке:

1.Пунктами 56, 59, 62 і 63 Особливостей встановлено нові строки оскарження рішень, дій чи бездіяльності замовника, строк прийняття чи залишення скарги без розгляду, строк оприлюднення інформації, що стосується розгляду скарги, та строк розгляду скарги:

Скарги

Строк подання до АМКУ

Примітки

Скарги, що стосуються тендерної документації

з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації

Для формування власної скарги маєте нагоду ознайомитись з такими документами:

 

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій

протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників

протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю

Скарга, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 47 Особливостей

подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом)

Скарги щодо укладених договорів про закупівлю та їх недійсності відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей, у тому числі вимоги про відшкодування збитків суб’єкту оскарження внаслідок порушення вимог Закону з урахуванням цих особливостей, розглядаються в судовому порядку.

2.Абзацом 1 пункту 56, підпунктами 1 і 4 пункту 60, пунктом 63 та абзацами 1 і 2 пункту 64 Особливостей уточнено, що ці норми діють саме щодо одного виду процедури закупівлі відкриті торги.

3. Абзацом 4 пункту 53, абзацом 3 пункту 57, пунктом 58, підпунктами 2 і 3 пункту 60, пунктом 61 та абзацом 5 пункту 64 Особливостей визначено та конкретизовано застосовність норм Закону № 922 та Особливостей під час використання положень Особливостей у період оскарження.

4. Варто також зазначити, що в абзаці 4 пункту 53, абзаці 5 пункту 56, пунктах 57, 60 і 61, абзацах 1 і 2 пункту 64 Особливостей частково приведено у граматичну відповідність норми, визначені Законом № 922.

Корисними для вас будуть публікації:

Практика оскарження закупівель

Показові рішення органу оскарження та ексклюзивні коментарі голови АМКУ , що обов’язково стануть у нагоді кожному учаснику

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО