Чи подавати тендерну пропозицію, якщо процедура закупівлі оскаржується до АМКУ?

Олександр Нікітєнков
2558
20 Січня 2021
Чи подавати тендерну пропозицію, якщо процедура закупівлі оскаржується до АМКУ?
2558
20 Січня 2021

На практиці дуже часто учасники сумніваються, чи подавати власні тендерні пропозиції, якщо потрібна закупівля знаходиться на етапі оскарження. При цьому до такого питання приходять як уже досвідчені «зубри» закупівель, так і новачки в ProZorro.

Існує міф, що коли оскаржуються умови тендеру до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – АМКУ), то можна не подавати тердерну пропозицію на процедуру, тому що після оскарження буде перенесено дату подання тендерних пропозицій і будь-який учасник зможе її подати. Це не так!

Відповідно до частини 17 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), зокрема, зазначено, що після подання суб’єктом оскарження скарги до органу оскарження електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює рішення замовника про відміну тендера чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.

Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну тендера чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.

Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частиною 6 статті 33, частиною 7 статті 40 Закону (строки укладання договору про закупівлю).

Перебіг цих строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.

Після прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги про відмову в задоволенні скарги рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду електронна система закупівель автоматично, не раніше ніж через 2 дні з дня розміщення такого рішення в електронній системі закупівель, визначає дату та час проведення електронного аукціону та розсилає повідомлення усім особам, які подали тендерні пропозиції.

Як ми бачимо, у Законі немає норми щодо зупинення та / або призупинення строків подання тендерних пропозицій.

Таким чином, якщо Органом оскарження буде прийняте рішення щодо відсутності порушень процедури закупівлі, то електронна система закупівель автоматично, не раніше ніж через 2 дні з дня розміщення такого рішення в електронній системі закупівель, визначить дату та час проведення електронного аукціону.

При цьому в такому разі не буде можливості подати тендерну пропозицію після такого рішення.

Тому, просто кажучи, якщо скарга на умови тендеру буде не задоволена Органом оскарження, то брати участь в аукціоні будуть тільки ті учасники, які подали свої тендерні пропозиції до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, який зазначено в оголошенні про проведення відкритих торгів.

Важливо! У разі оскарження тендерної документації строк подання тендерних пропозицій не зупиняється та не продовжується. Тому учасники мають не зволікати та подавати тендерні пропозиції до закінчення строку подання тендерних пропозицій, який зазначено в електронній системі закупівель (Рис. 1).

Рис.1

Я раджу в будь-якому разі подавати тендерну пропозицію на процедуру закупівлі, у якій зацікавлений учасник, адже скаргу, що стосується прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, зможе подати тільки учасник, який подав тендерну пропозицію.

Коли може переноситися строк подання тендерних пропозицій?

Частиною 2 статті 24 Закону зазначено, зокрема, що замовник має право з власної ініціативи або в разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 цього Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше 7 днів.

Таким чином, у разі задоволення або часткового задоволення скарги на умови закупівлі замовник буде зобов’язаний внести зміни до тендерної документації, та в разі внесення таких змін строк для подання тендерних пропозицій буде продовжено замовником в електронній системі закупівель так, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше 7 днів, а в учасників була можливість подати тендерну пропозицію та / або внести зміни в подану раніше тендерну пропозицію.

У такій ситуації учасникам потрібно перевірити всю тендерну документацію на предмет внесених замовником змін та привести свої тендерні пропозиції у відповідність вимогам замовника. Окрему увагу слід звернути на строки дії забезпечення  тендерної пропозиції, адже після перенесення строку розкриття може знадобитися зміна строку дії такого забезпечення. Детальніше про особливості внесення змін до банківської гарантії у судовому рішенні «Зміни до тендерної документації: чи підстава для оновлення банківської гарантії?» на порталі RADNUK.COM.UA.

Висновки:

  1. оскарження не призупиняє та не продовжує строк подання тендерних пропозицій;
  2. раджу в будь-якому випадку подавати тендерну пропозицію до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, у  тому числі для боротьби за свої права після їх оцінки;
  3. учасникам варто слідкувати за внесеними замовником змінами, адже іноді їх вносять не тільки в ті вимоги, які оскаржувалися, та приводити свою тендерну пропозицію у відповідність до основних вимог;
  4. окрему увагу слід звертати на строки дії забезпечення тендерної пропозиції.

Також варто прочитати на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Типові порушення відхилення тендерної пропозиції учасника. Зразок протоколу про відхилення». Успіхів в участі в закупівлях та, звичайно ж, залишайтеся з порталом RADNUK.COM.UA. Ми розкриємо всі проблемні аспекти здійснення державних закупівель!

Практика оскарження закупівель

Показові рішення органу оскарження та ексклюзивні коментарі голови АМКУ , що обов’язково стануть у нагоді кожному учаснику

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО