Щодо відхилення ТП після аукціону у «євроторгах»

Володимир Маркович
1180
4 Лютого 2022
Щодо відхилення ТП після аукціону у «євроторгах»
1180
4 Лютого 2022

Питання

Добрий день! Ми були учасниками відкритих торгів з публікацією англійською мовою. За результатами оцінки тендерних пропозицій на етапі прекваліфікації нашу тендерну пропозицію було допущено до аукціону. Але вже після аукціону замовник відхилив тендерну пропозицію, бо побачив невідповідності в кваліфікаційних та технічних вимогах. Тобто замовник вже після аукціону розгледів невідповідності у нашій пропозиції, які до аукціону не помітив. Чи були такі дії замовника законними, оскільки при першому розгляді нашої пропозиції на етапі прекваліфікації пропозиція відповідала умовам тендерної документації?

Відповідь

Добрий день! Стаття 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначає, що оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель обов’язково додатково оприлюднюються в електронній системі закупівель англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну:

для товарів і послуг — 133 тисячам євро;

для робіт — 5 150 тисячам євро.

Згідно з частиною 1 статті 28 Закону у разі, якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону, у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні, електронною системою закупівель автоматично розкриваються всі файли тендерної пропозиції, крім інформації про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції.

Частина 2 статті 29 Закону визначає: у разі якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини 3 статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом.

Відповідно до частини 12 статті 29 Закону, якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації до проведення оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів.

З огляду на вищевикладені законодавчі норми відповідність учасника кваліфікаційним та технічним вимогам встановлюється до проведення аукціону. Натомість після проведення аукціону замовник не може відхилити тендерну пропозицію учасника на підставі невідповідності зазначеним умовам, оскільки після проведення аукціону замовник може відхилити учасника тільки в разі відмови учасника від підписання договору або ж у разі, якщо учасник не надав документи згідно зі статтею 17 Закону.

Далі розглянемо подібну практику Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).

Рішення № 373 -р/пк-пз від 10.01.2022, оголошення № UA-2021-11-09-006702-a

Обставини закупівлі: замовником було проведено процедуру відкритих торгів з публікацією англійською мовою, у якій взяли участь ТОВ «Т», ТОВ «А» та ТОВ «ТД», яких було допущено до аукціону. За результатами розгляду тендерних пропозицій після аукціону було відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Т», з чим не погодився зазначений учасник та подав скаргу до Колегії.

Позиція скаржника: Закон не передбачає можливості замовника повторно, після проведення аукціону здійснювати розгляд тендерних пропозицій, у тому числі встановлювати факти відповідності /невідповідності поданої учасником інформації. Замовнику лише надається право оцінити пропозиції за результатами аукціону. Враховуючи викладене, скаржник не порушив умови тендерної документації в цій частині, у зв’язку з чим його тендерна пропозиція була неправомірно відхилена замовником з наведених вище підстав. Також відповідно до Закону оцінка тендерних пропозицій здійснюється на основі єдиного критерію — ціни, яка повинна включати податок на додану вартість (ПДВ). Згідно з результатами аукціону, який відбувся 16.12.2021, пропозиція ТОВ «Т» має найнижчу вартість — 4 290 000,00 грн з ПДВ. Зазначена сума на 12 000,00 грн нижче суми пропозиції ТОВ «А». Обрання тендерної пропозиції учасника закупівлі ТОВ «А» з підстав запропонованої вище ціни для закупівлі стало наслідком прийняття незаконного рішення про визначення ТОВ «А» переможцем закупівлі та безпідставного відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Т», яким було запропоновано найнижчу ціну закупівлі, що призвело не тільки до порушення наших прав на об’єктивний та неупереджений розгляд тендерних пропозицій, а й порушує основні принципи закупівель, визначених статтею 3 Закону.

Позиція замовника: замовник не надав коментарів щодо даного питання.

Позиція Колегії:  Відповідно до частини 1 статті 28 Закону в разі, якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону, у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні, електронною системою закупівель автоматично розкриваються всі файли тендерної пропозиції, крім інформації про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції.

Відповідно до частини 2 статті 29 Закону у разі, якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини 3 статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом. Відповідно до частини 12 статті 29 Закону, якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації до проведення оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів. За результатами розгляду замовником в електронній системі закупівель, відповідно до статті 10 цього Закону, складається та оприлюднюється протокол розгляду всіх тендерних пропозицій. Після оприлюднення замовником протоколу розгляду тендерних пропозицій електронною системою закупівель автоматично розсилаються повідомлення всім учасникам тендеру та оприлюднюється перелік учасників, тендерні пропозиції яких не відхилені згідно з цим Законом. Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою автоматично, але не раніше ніж через п’ять днів після оприлюднення протоколу розгляду тендерних пропозицій. Відповідно до інформації на вебпорталі Уповноваженого органу скаржника протоколом від 10.12.2021 було допущено до аукціону.

Таким чином, Законом не передбачене відхилення замовником тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі після проведення аукціону, зокрема, якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини 4 статті 10 Закону, з підстав, визначених у протоколі розгляду тендерних пропозицій від 16.12.2021. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, тендерна пропозиція скаржника була неправомірно відхилена замовником з підстав, наведених у протоколі розгляду тендерних пропозицій від 16.12.2021. Неправомірно відхиливши тендерну пропозицію скаржника з підстав, наведених у протоколі розгляду тендерних пропозицій від 16.12.2021, замовник порушив вимоги статті 31 Закону.

Коментар: Колегіявизначила, щоЗакон не дозволяє замовнику відхиляти тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі після проведення аукціону, оскільки розгляд тендерної пропозиції на відповідність технічним умовам здійснюється на етапі прекваліфікації, до проведення аукціону. Відповідно, якщо учасник не відповідає технічним умовам, замовник не допускає такого учасника до аукціону.

Більше статей за темою — на порталі RADNUK.COM.UA:

Радник відповідає на запитання

Коротко про суперечливі та болючі питання учасників закупівельного процесу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО