Питання читача
Доброго дня! У технічних вимогах для підтвердження якості продукції міститься вимога щодо надання сертифіката відповідності, виданого органом з оцінки відповідності (ООВ), акредитованим НААУ, який підтверджує, що продукція відповідає екологічним критеріям, розробленим згідно з ДСТУ ISO 14024:2002. У разі відсутності в органа з оцінки відповідності атестата акредитації до сертифіката відповідності необхідно додати результати рівноправного до акредитації оцінювання ООВ. Чи правомірна дана вимога?
Відповідь експерта
Вітаю! Відповідно до частини 5 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Водночас у статті 1 Закон України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» (далі — Закон про акредитацію) зазначено, що акредитація органів з оцінки відповідності (далі — акредитація) — засвідчення національним органом України з акредитації того, що орган з оцінки відповідності відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами, або вимогам міжнародних чи європейських стандартів, та у разі необхідності будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності.
Оцінка — процес оцінювання компетентності органу з оцінки відповідності у визначеній сфері акредитації, що здійснюється національним органом України з акредитації на основі визначених стандартів та / або інших нормативних документів.
Закон про акредитацію регулює відносини, пов’язані з акредитацією національним органом України з акредитації органів з оцінки відповідності, у тому числі іноземних органів з оцінки відповідності.
Якщо національний орган України з акредитації встановлює, що відповідний орган з оцінки відповідності є компетентним для провадження визначеної в заявці діяльності з оцінки відповідності, він приймає рішення про його акредитацію чи розширення сфери його акредитації. У разі прийняття рішення про акредитацію органу з оцінки відповідності йому видається атестат про акредитацію та надається право використовувати національний знак акредитації. Строк дії атестата про акредитацію становить п’ять років.
Наказом № 5 від 04.01.2002 Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України (сьогодні Міністерство економіки України) було утворено державну неприбуткову організацію — Національний орган з акредитації України.
Наказом Мінекономіки від 13.07.2020 № 1318 затверджено Положення про Національне агентство з акредитації України (НААУ), яким визначено, що НААУ є національним органом України з акредитації органів з оцінки відповідності.
Тобто на сьогодні єдиним національним органом України з акредитації органів з оцінки відповідності, у тому числі акредитації органів з оцінки відповідності на відповідність екологічним критеріям оцінювання життєвого циклу (екосертифікат), розробленим відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024:2002 (оновлений ДСТУ ISO 14024:2018), є Національне агентство з акредитації України (НААУ).
З іншого боку, Закон зазначає, що маркування, протоколи випробувань та сертифікати можуть бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена іншим способом, визначеним законодавством. Але, на жаль, законодавство не містить інших способів крім акредитації.
Думка Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) з цього питання така:
Рішення № 17643-р/пк-пз від 18.09.2020, оголошення № UA-2020-08-12-002693-b
Умова тендерної документації: у разі подання еквівалента учасники повинні додатково надати копії сертифіката відповідності запропонованого товару екологічним критеріям оцінювання життєвого циклу (екосертифікат), розробленим відповідно до міжнародного стандарту ISO 14024:1999, IDT (ДСТУ ISO 14024:2002), виданого органом з оцінки відповідності, акредитованим НААУ. У разі відсутності в ООВ атестата акредитації до сертифіката відповідності необхідно додати результати рівноправного до акредитації оцінювання органу з оцінки відповідності, які підтверджують його відповідність усім вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17065 та ДСТУ ISO 14024.
Позиція скаржника: частиною 5 статті 25 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» забороняється вимагати видачу протоколів випробувань та документів про відповідність, зазначених у технічних регламентах та передбачених ними процедурах оцінки відповідності, виключно акредитованими органами з оцінки відповідності, якщо законодавством не встановлені вимоги щодо акредитації таких органів. Чинним законодавством України не встановлено вимог щодо акредитації ООВ для видачі сертифікатів за стандартом ISO 14024:1999, IDT (ДСТУ ISO 14024:2002).
Сертифікація екологічного маркування, як і акредитація органів з оцінки відповідності, є добровільною та не вимагається чинним законодавством України. Це також підтверджується листом Мінекономіки «Щодо надання інформації». Згідно зі статтею 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» діяльність з акредитації базується на принципі добровільності акредитації. Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» добровільна оцінка відповідності здійснюється на добровільних засадах, у будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, та на відповідність будь-яким заявленим вимогам. Оцінка відповідності за ISO 14024:1999. ITD (ДСТУ ISO 14024:2002) є добровільною в Україні та може проводитись іншими не акредитованими НААУ органами з оцінки відповідності. Так, виробники продукції, яку планує пропонувати скаржник, мають сертифікат відповідності за ISO 14024:2018 ITD (ДСТУ ISO 14024:2018) в органі з оцінки відповідності громадської організації «Всеукраїнська спілка екологічного маркування „Зелена Зірка“», але умови тендерної документації ставлять його в нерівне становище, оскільки унеможливлюють подання вже наявного рівноцінного документа, вимагаючи без обґрунтування такий самий документ, але складений акредитованим органом.
Позиція замовника: з метою забезпечення отримання правдивої інформації щодо екологічних характеристик предмета закупівлі замовник встановив вимогу наявності акредитації в органу оцінки відповідності, що видав екологічний сертифікат. Будь-яка компанія може звернутися до акредитованої лабораторії в Україні та отримати сертифікат відповідності запропонованого товару екологічним критеріям оцінювання життєвого циклу (екосертифікат), розроблений відповідно до міжнародного стандарту ISO 14024:1999, IDT (ДСТУ ISO 14024:2002).
Позиція Колегії: скаржник не довів необхідність внесення змін до тенерної документації в цій частині, а також документально не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова тендерної документації порушує права та законні інтереси скаржника, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Висновок: отже, практика Колегії говорить про те, що вимога щодо сертифіката, виданого органом з оцінки відповідності, акредитованим НААУ, або рівноправного до акредитації оцінювання органу з оцінки відповідності, які підтверджують його відповідність усім вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17065 та ДСТУ ISO 14024, не є дискримінаційною або незаконною.
Більше статей читайте на порталі RADNUK.COM.UA :