Надаємо відповіді на питання щодо звітування про виконання за договорами по Постанові № 169, щодо продовження договорів про закупівлю на 20 % та щодо закупівлі дизельних генераторів — саме ці питання найчастіше виникали минулого тижня у спільнотах Радника у Viber, Telegram та Facebook.
Питання № 1. Чи потрібно оприлюднювати звіти про виконання прямих договорів, укладених відповідно до Постанови №169? Коли оприлюднювати договори, укладені відповідно до Постанови № 169, які не оприлюднили?
Відповідь. У частині 9 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено, що в разі закінчення строку дії договору про закупівлю, виконання договору про закупівлю або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю.
Визначення, що саме є договором про закупівлю, наведено в пункті 6 частини 1 статті 1 Закону, а саме договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Враховуючи вищевикладене, положення частини 9 статті 41 Закону не поширюються на прямі договори, укладені відповідно до постанови Кабміну від 28.02.2022 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169). Крім того, у Постанові № 169 не встановлено вимог щодо оприлюднення звітів про виконання договорів, які були укладені відповідно до неї.
Аналогічна позиція викладена в листі Мінекономіки № 3323-04/50213-06 від 19.07.2022 «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану». Зокрема, в останньому абзаці розділу «Щодо звітування» зазначено: «…зазначаємо, що постановою № 169 не встановлено вимог щодо оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю».
Отже, за прямими договорами, укладеними відповідно до Постанови № 169, оприлюднювати звіти про виконання договору не потрібно. Але є два нюанси.
Нюанс № 1. Вимоги щодо звітування про виконання договору, який було укладено згідно з Постановою № 169, дійсно законодавство не містить, але якщо предмет закупівлі «підлягає локалізації» (у т. ч. вартує понад 200 тис. грн), то замовник повинен оприлюднити фактичну калькуляцію собівартості такого товару разом із звітом про виконання договору.
Зазначене обумовлене тим, що пунктом 13 постанови Уряду від 02.08.2022 № 861 «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва» встановлено, що учасник, з яким укладено договір про закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку, одночасно з передачею товару надає замовнику підготовлену виробником товару фактичну калькуляцію собівартості такого товару, що оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель разом із звітом про виконання договору про закупівлю. Саме про це ми писали в статті «Алгоритм закупівель від 50 тис. грн без ЕСЗ за Постановою № 169 (new)».
Нюанс № 2. Щодо оприлюднення договорів, укладених відповідно до Постанови № 169, які ще не оприлюднені, нагадаємо: в абзаці третьому частини 2 постанови КМУ «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178) визначено, що звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», а також договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього оприлюднюються замовником протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні, якщо замовником не оприлюднено такий звіт, договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього до набрання чинності цією постановою.
Отже, всі прямі договори, які були укладені відповідно до Постанови № 169 та не були оприлюднені до 19.10.2022, оприлюднюються разом з усіма додатками та змінами до них разом із звітом про укладений договір без використання електронної системи закупівель протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні. Більше про це — у статті «Зупиніться! З 19.10.2022 не публікуємо звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ згідно з Постановою № 169».
Питання № 2. Які договори можна продовжити на 20 %?
Відповідь. Перш за все нагадаємо, що саме в частині шостій статті 41 Закону визначено, що дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.
Водночас на договори про закупівлю, укладені відповідно до Закону до 19.10.2022, поширюються положення частини 5 статті 41 Закону. Зокрема, у пункті 8 частини 5 статті 41 Закону передбачена можливість зміни істотних умов договору про закупівлю у випадку зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону.
Відповідно до пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою № 1178 (далі — Особливості), договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин третьої – п’ятої, сьомої та восьмої статті 41 Закону, та цих особливостей.
У яких випадках можуть змінюватися істотні умови цих договорів про закупівлю, визначено у пункті 19 Особливостей, зокрема передбачено зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону (підпункт 8 пункту 19 Особливостей).
Враховуючи вищевикладене, продовжити на 20 % можна договори, укладені:
- за результатами проведення відкритих торгів та спрощених закупівель відповідно до Закону до 19.10.2022;
- за результатами проведення відкритих торгів з особливостями;
- відповідно до пункту 13 Особливостей.
Докладно саме про це читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Продовження строку дії договору про закупівлю на початок 2023 року в межах 20 % початкової ціни».
Питання № 3. Чи можна закупити прямим договором як нагальну потребу дизельні генератори? Що для цього потрібно?
Відповідь. Відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей, коли у замовників існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару.
Важливий акцент — нагальна потреба повинна бути документально підтверджена. Мінекономіки у відповідь на запит № 1083/2022, зокрема, зауважило, що підстави, за наявності яких замовник укладає договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару, можуть бути підтверджені в цілому як внутрішніми документами (наприклад, наказом, розпорядженням, доповідною / службовою запискою, протоколом тощо), так і зовнішніми документами (наприклад, нормативно-правовими актами або листами компетентних органів влади, установ, підприємств, організацій тощо).
Тож, для здійснення закупівлі без використання електронної системі закупівель відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей у замовника мають бути аргументи та документальне підтвердження.
Зразок обґрунтування нагальної потреби наведено на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Закупівлі за пунктом 13 Особливостей».
Що стосується особливостей закупівлі генераторів, то на порталі Радника у статті «Усе, що треба знати про придбання генераторів та акумуляторів» надано відповіді на більшість запитань, які виникають у замовників під час здійснення таких закупівель.
Також радимо переглянути матеріал «Про звільнення від сплати ПДВ та локалізації деякого обладнання у зв’язку з набуттям чинності постановами № 1260 та № 1261». Щоб завжди залишатись із Радником на зв’язку, переходьте за посиланням або скануйте QR-код за допомогою свого смартфона: