Поступово прямуємо до перемоги, у тому числі закупівельної! І рубрика «Лайфхаки для учасників публічних закупівель», як завжди, допоможе вам дізнатися корисну інформацію для участі в закупівлі. Хоча спочатку зафіксуємо попередні лайфхаки:
- «Лайфхаки для учасників публічних закупівель»;
- «Лайфхаки для учасників публічних закупівель. Частина 2»;
- «Лайфхаки для учасників публічних закупівель. Частина 3»;
- «Лайфхаки для учасників публічних закупівель. Частина 4».
Лайфхак № 1. Порівнюємо тендерну документацію
Якщо ви перебуваєте на етапі подання тендерних пропозицій, то, можливо, неодноразово стикалися з випадками, коли замовник вносив зміни до тендерної документації.
Відповідно до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації.
Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.
«Машинозчитувальний формат» означає формат файлу, структурований так, щоб комп’ютерні програми могли легко ідентифікувати, розпізнавати й отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти, та їхню внутрішню структуру (директива Європейського Парламенту і Ради 2003/98/ЄС)».
І кількість таких змін необмежена, інколи замовник може внести зміни й десять разів.
Не завжди замовники є законослухняними і фіксують зміни у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації та враховують усі зміни, що внесені в окремому документі.
Тому рекомендовано порівнювати редакції тендерних документацій вручну. У цьому вам допоможе текстовий процесор Microsoft Word, а саме розділ «Рецензування» (Рис. 1).
У розділі «Рецензування» ви маєте знайти підрозділ «Порівняти» (Рис.2).
Натискаючи на цей підрозділ, необхідно вибрати «Порівняння двох версій документа» (Рис. 3).
У спливаючому вікні в першому розділі вибирайте первинну редакцію документації, а в другому вікні — остаточну редакцію тендерної документації (Рис. 4).
Розбіжності у текстах тендерної документації матимуть такий вигляд (Рис. 5).
Такий корисний інструмент ви можете використовувати не тільки для порівняння тендерних документацій, а й різних редакцій нормативно-правових актів.
Лайфхак № 2. Підтверджуйте аномально низьку ціну вчасно
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1 Закону «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) аномально низька ціна тендерної пропозиції — ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та / або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону.
Згідно з частиною 14 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.
Для наочності можете ознайомитись із прикладом обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції на закупівлю робіт.
Великою помилкою учасників та підставою для відхилення часто буває ненадання вказаного обґрунтування або надання його з порушенням зазначеного строку. Практика з цього питання — у статті «Обґрунтування аномально низької ціни: типові рішення АМКУ». Також доцільно користуватись інструментом «Аномально низька ціна» від редакції Радник:
Запам’ятайте! Замовник не зобов’язаний у вас його вимагати, ви маєте самостійно слідкувати за індикатором, який у системі підсвітить вашу ціну і підкаже вам, що вона аномально низька. Цей індикатор вмикається на етапі, коли ви стаєте на кваліфікацію, і має такий вигляд (Рис. 6).
Для того щоб не пропустити визначення ціни пропозиції аномально низькою, майданчик Zakupki.prom.ua, наприклад, потурбувався про вас і надав декілька варіантів сповіщення:
- повідомлення в особистому кабінеті;
- лист на електронну пошту;
- смс-повідомлення.
Більше прикладів обґрунтування АНЦ тендерної пропозиції ви можете знайти у розділі «Зразки документів учасникам за Особливостями».
Лайфхак № 3. «Другий шанс»
Відповідно до Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється в тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Отже, учасники, іншими словами, отримують «другий шанс», оскільки ви можете виправити майже все, і це унікальна законодавча новела, що реально допоможе представникам бізнесу здійснювати закупівлі ефективніше.
Але, як завжди, є й застереження: так само як і в підтвердженні аномально низької ціни, є ризик пропустити строки для усунення недоліків.
Для цього рекомендуємо звернути увагу на методи сповіщення, зазначені в попередньому лайфхаці.
Особливо зверніть увагу! Деякі замовники надають так звані «24 години» у кінці робочого тижня, а саме у п’ятницю, оскільки, маніпулюючи невеликою кількістю часу і тим, що більшість установ або організацій не працюють у вихідні, сподіваються на те, що учасники не матимуть змоги усунути невідповідності.
Читайте також «24 години на виправлення по особливостях. Як та що виправляти?».