Період уточнення інформації в допороговій закупівлі

Катерина Плашенко
1990
29 Березня 2021
Період уточнення інформації в допороговій закупівлі
1990
29 Березня 2021

Загальний алгоритм участі в допороговій закупівлі ми вже розглянули на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Алгоритм участі в допороговій закупівлі». У даній публікації детальніше розберемо перший етап — період уточнення інформації. Нагадаємо: якщо вартість предмета закупівлі замовника на рік не перевищує 50 тисяч гривень, замовники можуть застосовувати допорогову закупівлю.

З чого розпочинається допорогова закупівля для замовника?

Відповідно до  частини 2 розділу ІІ Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 20.03.2020 № 10 (зі змінами) (далі — Інструкція), під час оголошення закупівлі в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ)  замовник оприлюднює таку інформацію:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорію;

2) назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);

3) інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;

4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;

5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

6) умови оплати;

7) очікувану вартість предмета закупівлі;

8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів);

9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні);

10) перелік критеріїв та методику оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;

11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);

12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);

13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

Учасникам потрібно взяти до уваги, що при проведенні допорогової закупівлі:

— замовник має право вказати конкретну торгову марку, виробника тощо в інформації про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі, при цьому не зобов’язаний посилатися на еквівалент, як у процедурах закупівель, які проводяться відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон);

— замовник не може посилатися на кваліфікаційні критерії, визначені у  статті 16 Закону, та підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі, зазначені у статті 17 Закону, оскільки допорогова закупівля регулюється Інструкцією, а не Законом. Проте замовник може встановити вимоги щодо наявності в учасника обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) та наявності фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Головною умовою при встановленні таких вимог є відсутність посилання на статті 16, 17 Закону;

— замовник має право встановити вимоги щодо надання забезпечення пропозиції учасника та забезпечення виконання договору.

Що таке період уточнення інформації?

Період уточнення інформації — це період у допороговій закупівлі, який складає не менше 3 робочих днів, у який кожен учасник, який планує взяти участь, може звернутися до замовника за роз’ясненням щодо інформації, розміщеної під час оголошення про закупівлю, та щодо вимог до предмета закупівлі та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення.

Де знайти інформацію про кінцевий строк періоду уточнення інформації? Замовник під час оголошення про проведення допорогової закупівлі зобов’язаний зазначити період уточнення інформації про закупівлі, який має складати не менше 3 робочих днів (може бути встановлений більше ніж 3 робочі дні за бажанням замовника). Інформацію про кінцевий строк періоду уточнення інформації можна знайти на сторінці з відповідною закупівлею акредитованого майданчика, яким користується учасник (Рис. 1).

Рис.1

Важливо! Звернутися до замовника за роз’ясненням щодо інформації, розміщеної під час оголошення про закупівлю, та щодо вимог до предмета закупівлі та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення можливо лише до встановленого строку в електронній системі закупівель. У разі пропущення строку звернення до замовника в учасника відсутня технічна можливість оприлюднити відповідне запитання або вимогу до замовника в електронній системі закупівель (далі-ЕСЗ).

У чому різниця між запитанням та вимогою?

Відповідно до частини 4 Інструкції фізична / юридична особа на етапі періоду уточнень до кінця строку його завершення має можливість звернутися до замовника через ЕСЗ за роз’ясненням щодо інформації, розміщеної під час оголошення про закупівлю, та щодо вимог до предмета закупівлі та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення.

Отже, запитання — це звернення до замовника саме за роз’ясненням інформації. Наприклад, якщо необхідно уточнити певну вимогу замовника у зв’язку з її двозначним тлумаченням або ж поставити запитання щодо предмета закупівлі.

У свою чергу вимога — це звернення до замовника, у якому учасник наполягає на усуненні виявлених порушень. Наприклад, встановлення замовником вимоги, яку може виконати лише певний учасник, так звану дискримінаційну вимогу замовника.

Як поставити запитання в електронній системі закупівель?

Для того щоб поставити запитання в період уточнення інформації, учаснику необхідно через особистий кабінет на обраному майданчику знайти необхідну допорогову закупівлю та у вкладці «Питання» заповнити відповідні поля. Далі поетапно розглянемо, як ставити запитання та звертатися з вимогою до замовника на одному із акредитованих майданчиків, при цьому процес ставлення запитань / звернення з вимогою на інших майданчиках ідентичний.

На сторінці закупівлі в особистому кабінеті учасник має вибрати вкладку «Питання» (Рис. 2).

Рис.2

Далі натисніть «Поставити запитання» (Рис. 3).

Рис.3

Звертаємо увагу, що у вкладці «Питання» є інформація, до якої дати та часу можна поставити запитання в обраній допороговій закупівлі (Рис. 4).

Рис.4

Заповнюємо необхідні електронні поля без завантаження додаткових документів та натискаємо «Поставити запитання» (Рис. 5).

Рис.5

Після виконання всіх вищезазначених дій ваше запитання з’являється в ЕСЗ.

Як подати вимогу в електронній системі закупівель?

Для того щоб подати вимогу в період уточнення інформації, учаснику необхідно через особистий кабінет на обраному майданчику знайти необхідну допорогову закупівлю та у вкладці «Вимоги» заповнити відповідні поля. Далі поетапно покажемо як це зробити.

На сторінці закупівлі в особистому кабінеті учасник має вибрати вкладку «Вимоги» (Рис. 6).

Рис.6

Далі натисніть «Подати вимогу» (Рис. 7).

Рис.7

Далі учасник має зазначити назву вимоги та опис. Слід зазначити, що під час подання вимоги в учасника є можливість прикріпити додатковий документ, якщо є така потреба. Після зазначення необхідної інформації та прикріплення файлів (у разі необхідності) учасник має натиснути «Створити» (Рис. 8).

Рис.8

Після виконання всіх вищезазначених дій ваша вимога з’являється в ЕСЗ.

У якому вигляді оприлюднювати звернення або вимогу?

Відповідно до абзацу 2 частини 4 Інструкції звернення щодо роз’яснення та / або вимога формуються лише в текстовому вигляді без можливості приєднання файлів. Отже, учасник може заповнити тільки текстове поле, тому завантажувати додаткові документи в електронну систему закупівель не потрібно. Але, як ми розглянули з вами вище, під час подання вимоги в учасника є технічна можливість завантажити документ за такої потреби.

Чи відображається в електронній системі закупівель інформація про учасника, який подав запитання або вимогу?

Усі питання / відповіді зберігаються в ЕСЗ та є доступними всім користувачам для перегляду. Інформація стосовно автора звернення щодо роз’яснення та / або вимоги в ЕСЗ є анонімною та не розкривається. Замовник відповідає на запитання, за потреби завантажує додаткові файли в такому самому порядку, як і у випадку розміщення / зміни оголошення про закупівлю.

Тобто інформація з назвою учасника, який звернувся до замовника, буде анонімною. За бажанням учасник має можливість вказати своє найменування в текстовому форматі.

Чи зобов’язаний замовник надати відповідь на запитання або вимогу учасника?

Інструкцією передбачено, що з метою збереження анонімності замовник відповідає на запитання, за потреби завантажує додаткові файли в такому самому порядку, як і у випадку розміщення / зміни оголошення про закупівлю. Проте ані строків надання такої відповіді, ані відповідальності за ненадання відповіді на запитання та / або вимогу учасника для замовника не передбачено. Само тому учасник може зіштовхнутися із проблемою, що замовник не надав відповідь у допороговій закупівлі або не усунув порушення, зазначені у вимозі учасника.

Учасник має усвідомлювати, що звернення до замовника за роз’ясненням / вимогою не є запорукою очікуваної відповіді та не зобов’язує замовника вносити бажані для учасника зміни до оголошення, замовник може не погодитися з аргументами учасника та навіть проігнорувати їх. На жаль, у разі недосягнення згоди між учасником та замовником при проведенні допорогової закупівлі в учасника немає можливості оскаржити дії або бездіяльність замовника. Допорогова закупівля регулюється Інструкцією, якою оскарження не передбачено.

Як учаснику захистити себе в допороговій закупівлі?

Якщо при проведенні допорогової закупівлі учасник не погоджується з діями або бездіяльністю замовника, він може звернутися до Моніторингового порталу DOZORRO та залишити відгук на цю закупівлю.

Моніторинговий портал DOZORRO — це проєкт громадської організації Transparency International Ukraine, покликаний забезпечити рівні правила гри у сфері публічних закупівель. DOZORRO формує базу даних відгуків на закупівлі, які відбуваються в електронній системі закупівель. Інформація про конкретні закупівлі в DOZORRO потрапляє автоматично з бази даних ProZorro.

Відгук на сторінці закупівлі може залишити будь-який авторизований користувач мережі. Такий відгук містить якісну оцінку конкретної закупівлі (опис проблем, скарги, подяки і т. д.) та кількісну — автор відгуку оцінює тендер від одного до п’яти за наступними характеристиками:

  • оцінка умов закупівлі;
  • оцінка взаємодії замовника із учасниками;
  • оцінка процесу кваліфікації;
  • оцінка виконання замовником умов договору.

Інформація з відгуків є сигналом для дослідження ситуації з боку громадських організацій, які є членами DOZORRO-спільноти. У разі виявлення порушень громадські монітори скеровують звернення до замовників, їхніх керівних органів (установи, у підпорядкуванні яких перебувають замовники), контролюючих органів (Держаудитслужби, Рахункової палати), правоохоронних органів (ДЗЕ НП, НАБУ). За допомогою юридичного та медійного тиску громадські організації намагаються досягти усунення порушень Закону в конкретній закупівлі та притягнути винних до адміністративної або кримінальної відповідальності.

Як подати відгук на DOZORRO?

Залишити відгук на DOZORRO можливо через особистий кабінет обраного майданчика. Спочатку заходимо на сторінку допорогової закупівлі та знаходимо вкладку / осередок «Залишити відгук» на Дозорро. Докладніше зображено на Рис. 9.

Рис.9

Натиснувши на «Залишити відгук» на Дозорро, учасник автоматично переходить на сторінку цього оголошення на сайті DOZORRO, де з правої сторони, як видно з Рис. 10, є віконце «Залишити відгук».

Рис.10

Також залишити відгук про закупівлю можна безпосередньо на порталі DOZORRO без переходу з майданчика. Для цього учасник заходить на головну сторінку сайту та в пошуковому рядку вносить номер закупівлі, або розгортає розширений пошук та за допомогою інших пошукових фільтрів знаходить закупівлю, про яку хоче залишити відгук (Рис. 11).

Рис.11

Залишаючи відгук, у учасника є можливість оцінити  такі параметри, як  «якість та справедливість процесу кваліфікації», «неупередженість / недискримінаційність вимог до учасника», «оцінка умов закупівлі», «оцінка взаємодії замовника із учасниками» (Рис. 12). За кожним параметром система DOZORRO пропонує відповісти на певний перелік запитань та залишити коментар. Інформація про особу, яка залишає відгук, за бажанням може бути анонімною або підписаною.

Рис.12

Звичайно, відгук на допорогову закупівлю на моніторинговому порталі DOZORRO не гарантує усунення можливих порушень замовника, проте відгуки  будуть слугувати базою для майбутніх рейтингів замовників. Окрім цього, усі відгуки учасників залишаються в системі, тобто в публічній площині, і їх зможуть проаналізувати правоохоронні та контролюючі органи. Плюс до всього, DOZORRO опрацьовує кожний відгук та висвітлює роботу замовників.

Висновки

Частиною 2 розділу ІІ Інструкції, затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 20.03.2020 № 10, визначено, яку інформацію  опубліковує замовник в оголошенні про проведення допорогової закупівлі. В оголошенні замовник має право вказати конкретну торгову марку, виробника тощо та не зобов’язаний посилатися на еквівалент, може встановити вимоги щодо наявності в учасника обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, працівників відповідної кваліфікації тощо.

Період уточнення інформації — це період у допороговій закупівлі, який складає не менше 3 робочих днів, у який кожен учасник, який планує взяти участь, може звернутися до замовника за роз’ясненням щодо інформації. Строки  відображаються в системі. У період уточнення інформації учасник може поставити запитання замовнику та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушень.

Учасник має усвідомлювати, що при проведенні допорогової закупівлі звернення до замовника за роз’ясненням / вимогою не є запорукою очікуваної відповіді та не зобов’язує замовника вносити бажані для учасника зміни до оголошення, замовник може не погодитися з аргументами учасника та навіть проігнорувати їх. Якщо при проведенні допорогової закупівлі учасник не погоджується з діями або бездіяльністю замовника, можна порекомендувати учаснику звернутися до Моніторингового порталу DOZORRO та залишити відгук на цю закупівлю.


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Закупівля через електронний каталог (Prozorro Market)

Гід для новачків

Перші кроки до успішної участі в публічних закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО