Кажуть, що у цьому світі немає гарантій, є тільки можливості, але замовники все одно хочуть отримати гарантії від учасників, зокрема встановлюючи в умовах тендерної документації вимогу щодо надання забезпечення тендерної пропозиції.
Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) забезпечення тендерної пропозиції — надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням тендерної пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія.
Види та розмір забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції
Забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції надається у вигляді гарантії, яка свідчить про обов’язок гаранта сплатити замовнику конкретну суму при виникненні певних обставин з вини учасника (відкликання тендерної пропозиції, непідписання договору про закупівлю, ненадання в строк документів переможця та / або забезпечення виконання договору, крім переговорної процедури закупівлі). Гарантія може бути надана банком, або страховою компанією, або фінансовою установою, за бажанням замовника, про що він зазначає в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі. Найпоширенішим видом забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції є банківська гарантія.
Розмір забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції передбачений абзацом 3 частини 1 статті 25 Закону. Розмір забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі у разі проведення тендеру / спрощеної закупівлі на закупівлю робіт та 3 відсотків у разі проведення тендеру / спрощеної закупівлі на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених тендерною документацією / оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.
Загальний порядок, умови надання банками гарантій та їх виконання регулюються Положенням про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 639, зі змінами та доповненнями (далі — Положення).
Водночас наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Уповноваженого органу) № 2628 від 14.12.2020 затверджено форму забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції та вимоги до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції (далі — Наказ № 2628).
(Не)дискримінаційні вимоги замовника щодо забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції
У статті «Встановлений розмір тендерного забезпечення, на думку скаржника, зависокий: на чий бік стане АМКУ?» ми розглянули таку вимогу замовника, як гарантія з грошовим покриттям, та з’ясували, що відсутність достатніх коштів на рахунках учасника в разі встановлення розміру забезпечення тендерної пропозиції, що не перевищує меж, встановлених Законом, не є підставою для подання / задоволення скарги в цій частині.
Чи має дискримінаційний характер вимога замовника щодо забезпечення тендерної пропозиції у вигляді банківської гарантії, яка видана одним із системно важливих банків, перелік яких сформовано Національним банком України на дату видачі гарантії? Відповідь на це запитання читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Системно важливі банки: визначаємо дискримінаційність такої вимоги в ТД».
На порталі RADNUK.COM.UA у статті «Вимога до гарантії не відповідає наказу Мінекономіки № 2628, як діяти?» ми розглянули практику Колегії АМКУ та дійшли висновку, що якщо наявні невідповідності вимог, встановлених замовником до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції, Наказу № 2628, варто звернутися до замовника з вимогою щодо внесення відповідних змін до тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі. При цьому, якщо замовник знехтує вашим зверненням / вимогою, то вимоги до гарантії, які не відповідають Наказу № 2628, можна оскаржити.
Найчастіші помилки в гарантії, через які відхиляють
Забезпечення тендерної пропозиції є важливою складовою пакета документів учасника для участі у процедурі закупівлі. Гарантія — це документ, який видається банком і не готується безпосередньо учасником, тому особливу увагу слід приділити відповідності змісту та оформлення забезпечення тендерної пропозиції вимогам замовника.
На порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Найчастіші помилки в гарантії, на що звернути увагу» та «Відхилення учасника через невідповідність забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції умовам замовника» ми розглянули найчастіші помилки в банківських гарантіях, які стають підставою для правомірного відхилення тендерних пропозицій згідно з рішеннями Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Радимо всім учасникам перед завантаженням в електронну систему закупівель файлу із забезпеченням тендерної пропозиції уважно вивчити зміст гарантії та перевірити на відповідність умовам тендерної документації замовника, Форми, затвердженої Наказом № 2628, та Закону. Дотримавшись цих рекомендацій, ви вбережете свою тендерну пропозицію від відхилення з підстав, передбачених абзацом 5 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
Бажаємо яскравих досягнень та численних перемог! Слідкуйте за оновленнями порталу RADNUK.COM.UA, у нас ще багато цікавого!
Більше практичних кейсів щодо забезпечення тендерної пропозиції вивчайте у книзі «Забезпечення в публічних закупівлях»