Алгоритм участі в спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021

Катерина Плашенко
3144
30 Вересня 2021
Алгоритм участі в спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021
3144
30 Вересня 2021

25.06.2021 було підписано Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX (далі — Закон), зміни до Закону набрали чинності з 26.06.2021.

Зазначені зміни вплинули на такий вид закупівлі, як спрощена закупівля. З кожним роком кількість спрощених закупівель тільки збільшується. У цій статті проаналізуємо загальний алгоритм участі у спрощеній закупівлі та акцентуємо увагу на основних змінах, які відбулися з 26.06.2021.

Що таке спрощена закупівля?

Незмінно згідно з пунктом 28 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) спрощена закупівля — це придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини 1 статті 3 Закону.

Вартісні межі для проведення спрощеної закупівлі не змінилися та становлять для звичайних замовників від 50 тис. грн до 200 тис. грн — для товарів та послуг, 1,5 млн грн — для робіт. Для замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, закупівля товарів та послуг — до 1 млн грн, а робіт — до 5 млн грн (Рисунок 1).

Рисунок 1

Детально про правовий статус замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Правовий статус замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання».

Тобто якщо в замовника вартість закупівлі на один рік за одним кодом ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника дорівнює або перевищує 50 тис. грн, 200 тис. грн — для товарів та послуг, 1,5 млн грн — для робіт. Для замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, закупівля товарів та послуг — до 1 млн грн, а робіт — до 5 млн грн, то такий замовник має проводити спрощену закупівлю.

Етапи проведення спрощеної закупівлі

Спрощена закупівля регулюється статтею 14 Закону. Так, частина 2 статті 14 Закону передбачає такі етапи проведення спрощеної закупівлі:

  1. оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
  2. уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
  3. подання пропозицій учасниками;
  4. проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону;
  5. розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
  6. визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
  7. розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.

Розглянемо ті етапи проведення спрощеної закупівлі, які будуть корисні учасникам, та розберемо алгоритм участі у спрощеній закупівлі далі у Таблиці.

Таблиця

Найменування етапу

Пояснення етапу

Примітки

1. Оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі

Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проєкт договору про закупівлю оприлюднюються замовником самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики в електронній системі закупівель не пізніше ніж за 6 робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій (пункт 2 частини 1 статті 10 Закону).

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);

3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;

4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;

5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

6) умови оплати;

7) очікувана вартість предмета закупівлі;

8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель);

9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю);

10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;

11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);

12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);

13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.

Перш за все потенційний учасник уважно вивчає всю інформацію, зазначену замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та додатках до неї, перевіряє відповідність вимог замовника, досліджує технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, аналізує очікувану вартість закупівлі тощо.

Звертаємо увагу! У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників. Тобто замовник має право, а не обов’язок зазначати аналоги та / або еквівалент.

Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Учасник повинен переконатися, що повністю відповідає вимогам замовника, а очікуваний бюджет спрощеної закупівлі може бути економічно рентабельним. Після ретельного аналізу учасник вирішує, брати участь у даній закупівлі чи ні.

2. Уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі

У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз’ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі.

Усі звернення за роз’ясненнями, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.

Замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов’язаний надати роз’яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель, та / або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та / або вимог до предмета закупівлі.

У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.

Замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та / або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.

Період уточнення інформації про закупівлю становить не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель.

Усі звернення за роз’ясненнями (питаннями) / з вимогами щодо усунення порушень є анонімними.

З метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та / або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду.

Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі в судовому порядку.

Оскарження умов спрощеної закупівлі, дії чи бездіяльності замовника до органу оскарження Законом не передбачено.

Важливо! В учасників відсутня технічна та законодавча можливість подання пропозиції в період уточнення.

 

3. Подання пропозицій учасниками

Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.

Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу.

Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).

Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються.

Пропозиція учасника повинна містити підтвердження надання учасником забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.

Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.

Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення строку подання пропозицій.

При поданні пропозиції учасник має усвідомлювати, що його пропозиція повинна повністю відповідати вимогам замовника, інакше є імовірність, що його пропозиція буде відхилена.

Учасники повинні чітко слідкувати
за строком прийняття пропозицій, оскільки навіть через секунду після його закінчення електронна система закупівель не прийме пропозиції.

Важливо, що кожен учасник має право подати лише одну пропозицію. Трапляється, що учасник подає пропозицію на одну спрощену закупівлю двічі. Така ситуація може виникнути через те, що учасник надавав пропозицію через один майданчик, а потім вирішив, що краще подати цю саму пропозицію через інший, та не відкликав попередню пропозицію. У такій ситуації пропозиції учасника відхилять, а його старання при підготовці документів будуть марними.

4. Проведення електронного аукціону

У спрощеній закупівлі електронний аукціон проводиться відповідно до статті 30 Закону.

Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.

У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.

Отже, якщо на спрощену закупівлю подано одну пропозицію, електронний аукціон не проводиться та електронна система закупівлі переходить на етап кваліфікації учасника.

5. Розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника

Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.

Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня завершення електронного аукціону.

Строк розгляду пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення (частина 10 статті 29). Проте станом на вересень 2021 року в замовників відсутня технічна можливість продовжувати строк розгляду пропозиції учасника до 20 робочих днів.

За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця або відхиляє пропозицію.

Важливо! На етапі кваліфікації в учасників відсутня можливість завантажити будь-які документи в електронну систему закупівель.

Замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої пропозиції (частина 13 статті 29 Закону).

6. Відхилення учасника

Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо:

1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі;

2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;

3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю;

4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Не пізніше ніж через три робочі дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов’язаний надати йому відповідь.

7. Визначення переможця спрощеної закупівлі

За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

За результатами розгляду та оцінки пропозиції замовник визначає переможця спрощеної закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом (частина 15 статті 29 Закону).

Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем спрощеної закупівлі. Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (частина 1 статті 33 Закону).

Переможцю спрощеної закупівлі та іншим учасникам електронною системою закупівель автоматично у день визначення учасника переможцем спрощеної закупівлі направляється інформація про переможця спрощеної закупівлі із зазначенням його найменування та місцезнаходження (частина 3 статті 33 Закону).

У разі відмови переможця спрощеної закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог оголошення про проведення спрощеної закупівлі, неукладення договору про закупівлю з вини учасника або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений цим Законом, замовник відхиляє пропозицію такого учасника, визначає переможця спрощеної закупівлі серед тих учасників, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених статтею 33 Закону (частина 7 статті 33 Закону).

У разі наявності в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та додатків до нього вимоги замовника щодо надання документів після визначення учасника переможцем необхідно підготувати та надати відповідні документи замовнику.

Важливо! В учасника відсутня технічна можливість завантажувати в електронну систему закупівель будь-які документи після визначення його переможцем, тому єдиним способом їх надання є направлення замовнику в паперовому вигляді.

Переможець спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:

1) відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю;

2) копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.

У разі якщо переможцем спрощеної закупівлі є об’єднання учасників, копія ліцензії або дозволу надається одним з учасників такого об’єднання учасників.

8. Укладання договору про закупівлю

Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів. Договір про закупівлю укладається згідно з вимогами статті 41 цього Закону (частина 15 статті 14 Закону).

Звертаємо увагу! Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця спрощеної закупівлі, крім випадків:

— визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті;

— перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

9. Відміна спрощеної закупівлі

 Замовник відміняє спрощену закупівлю в разі:

1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг;

2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель;

3) скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.

Спрощена закупівля автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі:

1) відхилення всіх пропозицій згідно з частиною 13 цієї статті;

2) відсутності пропозицій учасників для участі в ній.

Спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом).

Повідомлення про відміну закупівлі автоматично надсилається всім учасникам електронною системою закупівель в день його оприлюднення.

Для зручності ми підготували схему участі в спрощеній закупівлі, яку зображено нижче на Рисунку 2.

Рисунок 2

Алгоритм проведення спрощеної закупівлі має власні вартісні межі та строки кожного етапу. Для учасника найвагомішою відмінністю спрощеної закупівлі від інших закупівель є більш стислі терміни та відсутність можливості оскаржити рішення замовника (його дії або бездіяльність) до Антимонопольного комітету України.


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Особливості участі в спрощених закупівлях

Гід для новачків

Перші кроки до успішної участі в публічних закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО