Міністерство економіки України (далі — Мінекономіки) листом від 07.02.2022 № 3304-04/6037-06 надало закупівельній спільноті роз’яснення щодо застосування 24 годин на усунення невідповідностей.
Спочатку згадаємо відповідні прямі норми Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Частиною 16 статті 29 Закону визначено, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах:
- що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону;
- на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.
Згідно з частиною 9 статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Відповідно до абзацу 2 частини 9 статті 26 Закону замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.
Водночас Мінекономіки зазначає, що для застосування механізму 24 годин на усунення невідповідностей замовникам потрібно врахувати таке:
«…1. Надання 24 годин на усунення невідповідностей в інформації та / або документах учасника, тендерна пропозиція якого визначена найбільш економічно вигідною, є обов’язковою вимогою для замовника за умови, що тендерна пропозиція містить невідповідності, які стосуються саме кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону, а також підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.
2. У разі якщо тендерна пропозиція учасника, крім невідповідностей в інформації та / або документах, визначених частиною шістнадцятою статті 29 Закону, не відповідає іншим вимогам тендерної документації, така пропозиція має відхилятися відповідно до підстав, визначених у статті 31 Закону, із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, без застосування механізму 24 годин на усунення невідповідностей.
3. Визначення невідповідностей в документах, поданих у складі тендерної пропозиції учасника, здійснюється замовником самостійно, виходячи зі специфіки предмета закупівлі та вимог, встановлених в тендерній документації, керуючись принципами здійснення закупівель, визначеними у статті 5 Закону, та переліком інформації та / або документів, передбачених частиною шістнадцятою статті 29 Закону.
4. Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, може розміщуватися щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі один раз, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження…».
Варто пам’ятати, щолисти Мінекономіки не встановлюють норм права, а мають виключно рекомендаційний та інформативний характер. Це твердження закріплює й Верховний Суд, про що можете прочитати у статті «Чи може Мінекономіки тлумачити норму права?».
Ба більше, учасникам ринку публічних закупівель слід зважати, що в інтерв’ю з Головинею Антимонопольного комітету України було зазначено: «…Закон передбачає можливість виправлення недоліків як у документах, наданих учасником, так і в документах, які вимагав замовник у тендерній документації. При цьому відсутність документа, надання якого є вимогою тендерної документації, є невідповідністю інформації, що вимагалась тендерною документацією. Така можливість стосується не всіх документів та / або інформації, а лише тих:
- що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до Закону;
- документів та / або інформації на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю…»
Такої думки можна дійти, зокрема, з огляду на рішення 04.06.2020 № 11064-р/пк-пз (оголошення № UA-2020-04-24-000812-a), № 24532-р/пк-пз від 29.10.2021 (оголошення № UA-2021-09-17-006036-c), від 18.06.2020 № 12130 (оголошення № UA-2020-04-30-000829-c), рішенням № 14411-р/пк-пз від 24.07.2020 (оголошення № UA-2020-05-18-001705-c).
Також про можливість виправлення помилок протягом 24 годин читайте на порталі RADNUK.COM.UA в публікаціях:
- «Інтерв’ю з представником АМКУ щодо неоднозначного трактування виправлення помилок учасниками протягом 24 годин»;
- «24 години на виправляння існуючих чи завантаження нових документів?»;
- «Важливі питання щодо виправлення протягом 24 годин розглядаємо з представником Мінекономіки»;
- «24 години: незавантажені документи — чи є другий шанс?»;
- «Відсутність статуту у складі тендерної пропозиції — чи підстава для відхилення?».