Зміст
Нова інвестиційна політика держави передбачає чітку структуру управління публічними інвестиціями. Зокрема, вимагає створення Стратегічної інвестиційної ради на рівні держави та місцевих інвестиційних рад — на рівні регіонів та територіальних громад, утворення органами державної влади та органами місцевого самоврядування відповідних структурних підрозділів, визначення уповноважених осіб та залучення фахівців, які системно працюватимуть з інвестпроєктами. Це сприятиме тому, що інституційна спроможність як органів державної влади, так і органів місцевого самоврядування на всіх рівнях зростатиме й підвищить інвестиційну привабливість окремих громад, регіонів і країни в цілому.
На початку 2025 року Україна ухвалила низку нормативно-правових актів, які визначають не лише суть понять публічних інвестицій, публічних інвестиційних проєктів і програм публічних інвестицій, а й регулюють процеси, повʼязані з підготовкою, оцінкою, фінансовим забезпеченням, реалізацією таких проєктів та програм.
Дізнатися більше про те, хто може виступати ініціатором публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій, як відбувається долучення до системи DREAM, а також про те, які саме проєкти мають бути обовʼязково внесені до системи, ви можете з нашого матеріалу.
Хто вже працює з DREAM
Ключовими клієнтами системи DREAM є організації, які можуть виступати ініціаторами публічних інвестиційних проєктів, а саме:
- органи державної влади (міністерства, інші ЦОВВ, ОДА (ОВА), військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації населених пунктів;
органи місцевого самоврядування; - юридичні особи державного та комунального секторів.
Станом на листопад 2025 року з DREAM працюють 1288 громад, 24 ОВА, усі міністерства та ключові компанії, такі як Укрпошта, Укрзалізниця, Укренерго, Нафтогаз тощо.
Як долучитися до системи DREAM
Для роботи в системі ініціаторам публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій потрібно отримати доступ до електронного кабінету користувача з необхідними інструментами управління та контролю (обовʼязковою умовою є наявність у користувача кваліфікованого електронного підпису — КЕП — з привʼязкою до ЄДРПОУ організації).
При цьому важливо зауважити, що в системі DREAM передбачено ієрархічну модель управління, відповідно до якої представники окремих структурних підрозділів органів державної влади чи органів місцевого самоврядування (відділи освіти, охорони здоровʼя тощо), а також підпорядковані підприємства, установи та організації (школи, комунальні підприємства та установи і т. д.), можуть бути долучені лише до вже створеної ієрархії в системі. Для цього їм необхідно звернутися до відповідальної особи головної організації, якій вони підпорядковані.
Електронний кабінет користувача в системі DREAM призначений для внесення інформації про публічні інвестпроєкти та програми публічних інвестицій державного, регіонального та місцевого рівнів уповноваженими представниками органів державної влади, органів місцевого самоврядування та підпорядкованих їм організацій.
Усі інші фізичні та юридичні особи — мешканці громад, міжнародні партнери, представники урядових і неурядових організацій, медіа, бізнесу можуть у відкритому доступі отримати детальну інформацію щодо інвестпроєктів і програм публічних інвестицій, розміщених на публічному порталі dream.gov.ua та в модулі аналітики bi.dream.gov.ua.
Оскільки DREAM агрегує дані з державних реєстрів та систем, у тому числі з Prozorro, представники бізнесу отримують актуальні дані про закупівлі в рамках реалізації того чи іншого публічного інвестиційного проєкту у своїй громаді чи області та можуть планувати участь у них.
DREAM є єдиним вікном для роботи з публічними інвестиціями для органів державної влади та органів місцевого самоврядування на усіх рівнях. Розміщення всіх інвестпроєктів в одній системі дозволяє швидко знаходити потрібну інформацію відповідно до географії об’єкта інвестицій чи сектора, у якому він реалізується.
Які проєкти мають бути обовʼязково внесені в DREAM
До впровадження реформи управління публічними інвестиціями в Україні існувало 18 різних процедур підготовки інвестиційних проєктів. Запровадження єдиної уніфікованої системи управління публічними інвестиціями перш за все дозволяє підготувати життєздатні проєкти для досягнення стратегічних цілей і завдань на державному, регіональному та місцевому рівнях та задоволення потреб людей.
На початку 2025 року Верховна Рада України та Кабінет Міністрів України затвердили ключові нормативно-правові акти, що регламентують реформу PIM, а саме:
- зміни до Бюджетного кодексу України;
- Порядок формування Середньострокового плану пріоритетних публічних інвестицій (СПІ);
- порядки підготовки інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій, їх оцінки та пріоритезації, формування секторальних та єдиного портфелів на державному, регіональному та місцевому рівнях, розподіл фінансування, реалізації та моніторингу.
Публічний інвестиційний проєкт — це чітко структурований і обґрунтований комплекс заходів, визначений на основі системи документів стратегічного планування та розроблений з урахуванням вимог доступності, енергоефективності тощо, що повністю або частково реалізується за рахунок публічних інвестицій. Реалізація таких проєктів покликана сприяти якісним змінам життя мешканців громади, регіону і країни в цілому.
Крім загального опису, інформації про ініціатора та виконавця проєкту, сектора, у якому він реалізується, стратегічної рамки, мети та ефекту від його реалізації, у системі DREAM розміщується інформація щодо його стратегічного, економічного, фінансового, комерційного та управлінського обґрунтування, а також верифіковані дані про вартість та строки реалізації, джерела фінансування. Інформація про проєкт містить дані щодо підготовки та проведення закупівель, укладення договорів, проведення робіт, моніторинг якості їх виконання, постачання товарів чи обладнання та ін.
Публічні інвестиційні проєкти, що мають спільну мету та потребують узгодженої реалізації, можуть бути об’єднані в програми публічних інвестицій, наприклад укриття для закладів освіти чи розбудова мережі центрів первинної медико-санітарної допомоги. Проєкти можуть бути включені у програму за умови їх відповідності вимогам та критеріям програми, визначеним ініціатором програми.
Для того щоб публічні інвестиційні проєкти та програми публічних інвестицій могли претендувати на фінансове забезпечення їх підготовки та реалізації за рахунок публічних коштів, вони повинні пройти оцінку, пріоритезацію та відбір за встановленими процедурами та бути включеними спочатку до секторального, а потім до Єдиного проєктного портфеля відповідного рівня.
У серпні 2025 року сформовано оновлений Єдиний проєктний портфель публічних інвестицій держави, а у вересні розпочалася підготовка місцевих / регіональних інвестиційних проєктів та програм на основі нової методології.
Наявність проєкту в ЄПП робить його більш привабливим і для міжнародних інвесторів, оскільки це означає, що держава визначила саме цей напрямок інвестування як стратегічний і пріоритетний.
DREAM як асистент впровадження реформи PIM
Алгоритми DREAM розроблені таким чином, щоб всі управлінські процеси, які відбуваються в електронній системі, були максимально логічними й чітко систематизованими. Функціонал системи DREAM трансформується з урахуванням вимог законодавства, логіки управлінських процесів та користувацького досвіду, що дозволяє формувати якісні проєкти та уникати помилок з боку ініціаторів.
У співпраці з Мінрозвитку, Мінекономіки та Мінфіном Проєктний офіс DREAM забезпечує навчання користувачів роботи з системою, а також надає експертний супровід та технічну підтримку щодо підготовки публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій, їх оцінки, формування секторальних портфелів держави (регіону, територіальної громади) та Єдиного проєктного портфеля публічних інвестицій держави (регіону, територіальної громади). Для цього при Проєктному офісі створено відділ взаємодії з користувачами та партнерами та освітній центр — DREAM Академію. На сайті Академії та в соцмережах DREAM доступні всі навчальні матеріали.
Окремо нагадуємо, що на портал було додано шпаргалку УО щодо офіційного оприлюднення НПА та порядку набрання ними чинності. Завантажуйте, щоб завжди мати під рукою!









