На сайті Уповноваженого органу з питань закупівель оприлюднено цікавий запит, суть якого така: «Просимо надати роз’яснення щодо закупівлі товарів, які виготовлені в Китаї та Туреччині, за рахунок фінансування з Ukraine Facility, оскільки їх немає в переліку прийнятних країн. Чи можлива закупівля, наприклад, бренду Bosch, який є німецькою компанією, а при цьому конкретний товар виготовлений в Китаї?».
Відповідь Мінекономіки щодо товарів, які виготовлені в Китаї та Туреччині
У відповіді на запит № 119/2025 Мінекономіки, зокрема, зазначило, що відповідно до вимог статті 11 Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2024/792 від 29.02.2024 про заснування Ukraine Facility (далі — Регламент) та статті 5 Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, ратифікованої Законом України від 06.06.2024 № 3786-IX (далі — Рамкова угода), при здійсненні публічних закупівель у рамках виконання заходів Плану України (схвалений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244-р) визначено необхідність дотримання правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання.
Так, участь у публічних закупівлях можуть взяти особи, що фактично зареєстровані в прийнятних країнах, однією з яких є Україна.
Згідно з роз’ясненнями, наданими представниками Генерального директорату Європейської Комісії з питань розширення та східного сусідства (DG ENEST), для підтвердження відповідності вимогам статті 11 Регламенту замовники мають перевірити, що:
- постачальник фактично зареєстрований у прийнятній країні (крок 1);
- постачання походить з прийнятної країни (крок 2).
Крок 1 (правила щодо прийнятності фізичних та юридичних осіб): щоб продемонструвати свою відповідність критерію «фактичної реєстрації», юридичні особи повинні довести, що:
- юридична особа зареєстрована відповідно до законодавства прийнятної країни;
- юридична особа є фактично створеною: її реальне місцезнаходження — в прийнятній країні. Під «фактичним місцезнаходженням» слід розуміти місце, де розміщені правління та центральна адміністрація, або основне місце діяльності.
Крок 2 (правила щодо походження товарів та матеріалів): під час подання тендерної пропозиції, якщо застосовуються вимоги походження, учасник тендеру повинен зазначити, що всі товари відповідають таким вимогам, і вказати країну походження. Учасник тендеру зобов’язаний подати документ, який підтверджує походження товару.
Такий документ видається компетентними органами країни походження товару або постачальника (наприклад, торговою палатою) і має відповідати міжнародним угодам, підписаним цією країною. Однак декларація про походження не є вичерпним доказом походження, її слід розглядати не як юридичний доказ, а як корисний елемент для визначення походження, який може в разі виникнення сумнівів полегшити подальшу перевірку.
Якщо постачальник/підрядник не відповідає умовам кроку 1, замовник не зможе прийняти тендерну пропозицію, навіть якщо походження поставок та матеріалів відповідає умовам кроку 2, і тендерна пропозиція буде відхилена.
Таким чином, обидві умови (крок 1 і крок 2) повинні бути виконані, щоб закупівля відповідала вимогам статті 11 Регламенту і була прийнята для подальшої оцінки.
Також звертаємо увагу, що відповідно до статті 3 Рамкової угоди кошти або економічні ресурси в межах виконання Ukraine Facility прямо або опосередковано не можуть надаватися особі, що підпадає під дію обмежувальних заходів ЄС, або на її користь. Детальна інформація щодо санкцій ЄС розміщена на санкційній карті ЄС за посиланням: https://www.sanctionsmap.eu/#/main
Детально про те, як перевірити на санкції ЄС, редакція порталу Радник розповіла в цій статті «Ukraine Facility: як шукати по санкціях ЄС».
При цьому, оскільки інформаційний ресурс Уповноваженого органу направлений на поширення інформації щодо застосування законодавства про публічні закупівлі та зважаючи на те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2024 № 1318 «Деякі питання реалізації інструменту Ukraine Facility» Міністерство економіки визначено Національним координатором, який діє як єдиний контактний пункт між державними органами та Європейською Комісією для забезпечення загального процесу координації дій з надання допомоги згідно з інструментом Ukraine Facility (в рамках Компонентів I, II та III) і забезпечення захисту фінансових інтересів Європейського Союзу з питань реалізації положень Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, у тому числі щодо Плану України, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244-р., за потреби пропонується звертатися також до Управління координації впровадження Плану України Мінекономіки за електронною адресою: meconomy@me.gov.ua або за поштовою адресою Міністерства: 01008, м. Київ, вул. М. Грушевського 12/2, вказуючи адресатом Управління координації впровадження Плану України.
Водночас зазначаємо, що за довідковою інформацією можна звернутись до Управління координації впровадження Плану України за телефонами: 200-47-73*3601; *3887; *3834; *3824.
Учасникам закупівель може стати корисним приклад довідки щодо незастосування санкцій Європейського Союзу. Більше інформації за тематикою статті — в е-книзі «Реалізація Ukraine Facility через закупівлі»:











