Ринок публічних закупівель досить активний, конкуренція зростає, а законотворці активно намагаються покращити законодавство та невпинно пропонують реформувати сферу публічних закупівель, посилаючись, зокрема, на гармонізацію положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з Директивами Європейського Союзу з питань закупівель та удосконалення сфери публічних закупівель за результатом практики застосування положень Закону.
До вашої уваги новий законопроєкт «Про внесення змін до Закону України ‟Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо удосконалення здійснення публічних закупівель» (далі — Законопроєкт), у разі набуття чинності яким будуть внесені численні зміни до Закону.
Найцікавішими із запропонованих змін є збільшення вартісних меж при проведенні спрощеної закупівлі з 200 тис. грн до 500 тис. грн, поява нових понять, таких як «зарезервований контракт» і «номенклатурна позиція предмета закупівлі», проведення COVID-закупівель через спрощену закупівлю та / або з використанням електронного каталогу, незалежно від вартісних меж такої закупівлі, та багато іншого.
Далі детально розглянемо найвагоміші зміни.
Зміна вартісних меж спрощених закупівель / процедур закупівель
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
пункт 1 частини 1 статті 3 | |
до замовників, визначених пунктами 1–3 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт — 1,5 мільйона гривень | до замовників, визначених пунктами 1–3 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 500 тисяч гривень, а робіт — 1,5 мільйона гривень |
частина 3 статті 3 | |
У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги, для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель | У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель. Закупівля таких товарів, робіт та послуг з використанням електронної системи закупівель здійснюється із застосуванням порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, та / або з використанням електронного каталогу для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. |
пункт 5 частини 2 статті 4 | |
процедура закупівлі — для замовників, визначених у пунктах 1–3 частини першої статті 2 цього Закону, якщо вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт — 1,5 мільйона гривень
| вид закупівлі та орієнтовний початок проведення: процедура закупівлі (відкриті торги; відкриті торги з оприлюдненням оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі відповідно до частини третьої статті 10 цього Закону; відкриті торги для укладення зарезервованого контракту; торги з обмеженою участю; конкурентний діалог, переговорна процедура закупівлі) — для замовників, визначених у пунктах 1–3 частини першої статті 2 цього Закону, якщо вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 500 тисяч гривень, а робіт — 1,5 мільйона гривень |
При цьому в аналізі регуляторного впливу проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України ‟Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо удосконалення здійснення публічних закупівель», розміщеного на вебсайті Міністерства економіки України (далі — Аналіз регуляторного впливу Законопроєкту), зазначено: «…. підвищення порогу для проведення спрощеної закупівлі з 200 тисяч гривень до 500 тисяч гривень для здійснення замовниками закупівель товарів та послуг шляхом застосування процедур закупівель, що забезпечить оперативне проведення закупівель, зменшення навантаження на орган оскарження та підвищення конкуренції на ринку…».
Також Законопроєкт передбачає оновлення статті 14 Закону, яка регулює спрощені закупівлі, зокрема:
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
пункт 14 частини 3 статті 14 | |
відсутній | мова (мови), якою (якими) повинні бути складені пропозиції |
пункт 15 частини 3 статті 14 | |
відсутній | вимоги до учасників (у разі необхідності). Замовник може встановити одну або декілька вимог до учасника: наявність в учасника спрощеної закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та / або працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, та / або наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) |
абзац 4 частини 4 статті 14 | |
У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників | Вимоги до предмета закупівлі не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент» |
частина 15 статті 14 | |
Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів | Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору про закупівлю може бути продовжений до 60 днів |
Окрім збільшення вартісних меж, спрощена закупівля може зазнати й інших важливих змін, зокрема в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вказується мова, якою складаються документи пропозиції та вимоги замовника. Замовник може встановити одну або декілька вимог, таких як наявність матеріально-технічної бази, наявність працівників відповідної кваліфікації та документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів.
До того ж при проведенні спрощеної закупівлі в разі посилання у вимогах до предмета закупівлі на конкретну марку чи виробника замовник повинен (а не може) таке посилання обґрунтувати та зазначити вираз «або еквівалент».
Пропонується також при спрощеній закупівлі надати можливість замовнику, за обґрунтованої необхідності, продовжити строк для укладання договору про закупівлю до 60 днів. Щодо продовження строку для укладення договору про закупівлю читайте на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Продовження строку для укладення договору про закупівлю. Технічна реалізація в системі».
Нові поняття
Законопроєкт ініціює появу нових понять, а саме:
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
пункт 61 частини 1 статті 1 | |
відсутній | зарезервований контракт — договір про закупівлю, що укладається за результатами проведення відкритих торгів з урахуванням вимог статті 201 цього Закону |
пункт 151 частини 1 статті 1 | |
відсутній
| номенклатурна позиція предмета закупівлі — конкретне найменування одиниці товару / послуги, що закуповується в рамках предмета закупівлі |
Детальніша інформація щодо поняття «зарезервований контракт» міститься у новій статті Закону — 201:
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
стаття 201 | |
відсутня | Стаття 201. Умови застосування відкритих торгів для укладення зарезервованого контракту. 1. Укладення зарезервованого контракту здійснюється за результатами проведення відкритих торів з урахуванням вимог цієї статті. 2. Оголошення про проведення відкритих торгів для укладення зарезервованого контракту безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону. Оголошення про проведення відкритих торгів для укладення зарезервованого контракту повинно містити наступну інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 4) очікувана вартість предмета закупівлі; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) кінцевий строк подання тендерних пропозицій; 7) умови оплати; 8) мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції; 9) розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 10) дата та час розкриття тендерних пропозицій; 11) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях; 12) математична формула для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування); 13) вимога про надання у складі тендерної пропозиції учасником процедури закупівлі, визначену в частині четвертій цієї статті, копії дозволу на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства. В оголошенні про проведення відкритих торгів для укладення зарезервованого контракту може зазначатися інша інформація. 3. Строк для подання тендерних пропозицій встановлюється відповідно до абзацу другого частини третьої статті 20 цього Закону, розкриття тендерних пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абзацом третім частини першої статті 28 цього Закону, розгляд та оцінка тендерних пропозицій відбуваються у порядку, передбаченому частинами другою і дванадцятою статті 29 цього Закону. 4. Під час проведення відкритих торгів для укладення зарезервованого контракту тендерні пропозиції мають право подавати виключно підприємства або організації, що засноване(а) громадською організацією осіб з інвалідністю та отримало(а) дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства. 5. Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції подається копія дозволу на право користування пільгами з оподаткування, строк дії якого не закінчився. 6. Відкриті торги для укладення зарезервованого контракту проводяться із застосуванням електронного аукціону, якщо до оцінки допущено не менше двох тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом. Відкриті торги для укладення зарезервованого контракту проводяться без застосування електронного аукціону в разі, якщо: 1) до оцінки допущена одна тендерна пропозиція, що не була відхилена згідно з цим Законом; 2) подана одна тендерна пропозиція, що допущена до оцінки та не була відхилена згідно з цим Законом. У випадках, передбачених пунктами 1 та 2 абзацу другого цієї частини, електронна система закупівель після оприлюднення замовником протоколу розгляду тендерних(ої) пропозицій(ї) автоматично розкриває інформацію про ціну (приведену ціну) такої тендерної пропозиції та визначає її найбільш економічно вигідною. 7. Замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі з підстав, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 31 цього Закону, із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель. 8. Зарезервований контракт укладається замовником відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених статтею 41 цього Закону. Переможець процедури закупівлі під час укладення зарезервованого контракту повинен надати копію дозволу на право користування пільгами з оподаткування, строк дії якого не закінчився. 9. У разі якщо замовником був відмінений тендер з підстави, визначеної абзацом першим частини третьої статті 32 цього Закону, він зобов’язаний провести відкриті торги для укладення зарезервованого контракту. В такому разі замовник протягом 5 днів з дня розміщення в електронній системі закупівель інформації про відміну тендеру з підстави, визначеної абзацом першим частини третьої статті 32 цього Закону, вносить зміни до річного плану та оприлюднює оголошення про проведення відкритих торгів для укладення зарезервованого контракту у порядку, передбаченому цим Законом. |
В Аналізі регуляторного впливу Законопроєкту зазначено: «…можливість проведення замовниками процедури відкритих торгів для укладання зарезервованих контрактів надасть можливість посилити підтримку державою працевлаштування осіб з інвалідністю. Замовники матимуть можливість укладати зарезервовані контракти з учасником процедури закупівлі, який є виключно підприємством або організацією, що засноване(а) громадською організацією осіб з інвалідністю та отримало(а) дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства за результатами проведення процедури закупівлі відкритих торгів з урахуванням особливостей, передбачених законопроєктом…».
Таким чином, нове поняття «зарезервований контракт» має на меті покращити становище осіб з інвалідністю та посилити підтримку зі сторони держави в частині їх працевлаштування.
Що стосується COVID-19?
Законопроєкт передбачає зміну здійснення закупівель товарів та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), а саме: розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону:
Чинна редакція Закону | Запропонована редакція згідно з Законопроєктом |
частина 31 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» | |
31.Установити, що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину, відповідно до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є лікарські засоби, вакцини або інші медичні імунобіологічні препарати, розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичні вироби для вакцинації від COVID-19, медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, системи постачання медичних газів, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Перелік таких лікарських засобів та порядок їх закупівлі затверджуються Кабінетом Міністрів України. За результатами такої закупівлі в електронній системі закупівель замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору про закупівлю відповідно до статті 10 цього Закону. У разі недотримання вимог щодо публікації таких звітів винні особи притягаються до відповідальності відповідно до закону. Установити, що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину, відповідно до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», закупівля товарів (крім лікарських засобів, вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів, розхідних матеріалів для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичних виробів для вакцинації від COVID-19, медичного обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, систем постачання медичних газів) та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), здійснюється в порядку, встановленому цим Законом для спрощених закупівель. | 31. Установити, що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину відповідно до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» закупівля товарів та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), здійснюється із застосуванням порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, та / або з використанням електронного каталогу, незалежно від вартісних меж такої закупівлі. Перелік товарів і послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я. У разі якщо у замовника виникла нагальна потреба у здійсненні закупівлі товарів та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), що визначені переліком товарів і послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), затвердженим Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання строків для проведення спрощеної закупівлі та / або використання електронного каталогу, закупівля таких товарів і послуг може здійснюватися без використання електронної системи закупівель із дотриманням принципів здійснення публічних закупівель. За результатами такої закупівлі в електронній системі закупівель замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, із обґрунтуванням причини неможливості здійснення закупівлі із застосуванням спрощеної закупівлі та / або використанням електронного каталогу, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору про закупівлю відповідно до статті 10 цього Закону. У разі недотримання вимог щодо публікації таких звітів винні особи притягаються до відповідальності відповідно до закону. |
Зазначена зміна передбачає, що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину відповідно до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» закупівля товарів і послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), здійснюється шляхом проведення спрощеної закупівлі та / або з використанням електронного каталогу, незалежно від вартісних меж такої закупівлі.
При цьому перелік товарів і послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я.
Інші зміни та доповнення
Інші зміни торкнулися, в тому числі, додаткової потреби замовника, яку він не міг передбачити на початку поточного року:
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
частина 5 статті 4 | |
відсутня | У разі якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на початку поточного року) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним вже була здійснена у поточному році, інформація про вид такої закупівлі під час оприлюднення інформації про закупівлю відповідно до частини другої цієї статті вноситься до річного плану з урахуванням її вартісних меж, визначених цим Законом, та з урахуванням категорії такого замовника |
Пропонується розширити функції уповноваженої особи, зокрема доповнити статтю 11 Закону:
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
абзац 2 пункту 3 частини 1 статті 11 | |
Уповноважена особа може бути відповідальною за організацію та проведення закупівель, що здійснюються відповідно до частини третьої статті 3 цього Закону | Відповідальною за організацію та проведення закупівель, що здійснюються відповідно до частини третьої статті 3 цього Закону, у тому числі планування таких закупівель та оприлюднення інформації про закупівлю в електронній системі закупівель відповідно до цього Закону, може бути уповноважена особа та / або службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника |
пункт 32 частини 10 статті 11 | |
відсутній | здійснює організацію та проведення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, у тому числі забезпечує оприлюднення в електронній системі закупівель інформації, необхідної для виконання вимог частини третьої статті 3 Закону, у випадку якщо уповноважену особу визначено відповідальною за проведення таких закупівель |
Запропоновані зміни стосуються також статті 17, вони коригують формулювання, наведені у чинній редакції Закону.
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
стаття 17 | |
1. Замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) в разі, якщо: 1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі; 2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення; 3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією; 4) суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів; 5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку; 6) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку; 7) тендерна пропозиція подана учасником конкурентної процедури закупівлі або участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та / або з уповноваженою особою (особами), та / або з керівником замовника; 8) учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура; 9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів); 10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом); 11) учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції»; 12) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми; 13) учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника. 2. Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та / або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у частині другій цієї статті, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Для цього учасник (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі. 3. Учасник процедури закупівлі в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції підтверджує відсутність підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті. Спосіб документального підтвердження згідно із законодавством щодо відсутності підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті, визначається замовником для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі через електронну систему закупівель. 4. Замовник не вимагає від учасників документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 1 і 7 частини першої цієї статті. 5. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель. 6. Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини першої та частиною другою цієї статті. 7. У разі якщо учасник процедури закупівлі має намір залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у випадку закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону, замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав, визначених у частині першій цієї статті. | 1. Замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) в разі, якщо: 1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі; 2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення; 3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яка уповноважена на підписання договору про закупівлю, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією; 4) суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів; 5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку; 6) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка уповноважена на підписання договору про закупівлю, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку; 7) тендерна пропозиція подана учасником конкурентної процедури закупівлі або участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та / або з уповноваженою особою (особами), та / або з керівником замовника; 8) учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура; 9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (у разі якщо зазначення такої інформації передбачено законодавством); 10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом); 11) учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції»; 12) службову (посадову) особа учасника процедури закупівлі, яка уповноважена на підписання договору про закупівлю, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми; 13) учасник процедури закупівлі має заборгованість з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника. 2. Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у тендері та може відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та / або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених в абзаці першому цієї частини, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Для цього учасник (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі. 3. Учасник процедури закупівлі у спосіб, реалізований в електронній системі закупівель, під час подання тендерної пропозиції підтверджує відсутність підстав, передбачених частиною першої цієї статті. Спосіб надання учасником процедури закупівлі підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності відповідно до абзацу другого частини другої цієї статті визначається замовником. Спосіб документального підтвердження згідно із законодавством щодо відсутності підстав, передбачених пунктами 5, 6, 10 і 12 частини першої цієї статті, визначається замовником для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі через електронну систему закупівель. 4. Замовник не вимагає від учасників документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 1 і 7 частини першої цієї статті. 5. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, та / або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами. 6. Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (крім переможця процедури закупівлі, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі), повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 5, 6, 10 і 12 частини першої цієї статті. 7. У разі якщо учасник процедури закупівлі має намір залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у випадку закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону, замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав, визначених пунктами 2, 4, 8, 9, 11 частини першої цієї статті. |
Також Законопроєкт передбачає вдосконалення процесу оскарження, доповнення статті 18, зокрема судові рішення щодо рішень органу оскарження за результатами розгляду скарг оприлюднюються в електронній системі закупівель:
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
абзац 2 частини 23 статті 18 | |
відсутній | В електронній системі закупівель суб’єктом оскарження / замовником оприлюднюється рішення суду щодо рішення органу оскарження, прийнятого за результатами розгляду скарги, що було оскаржене суб’єктом оскарження / замовником до суду, протягом 10 робочих днів з дня набрання рішенням суду законної сили |
Додатково врегульовано питання формальних помилок, які не є підставою для відхилення тендерних пропозицій:
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
абзац пункту 19 частини 2 статті 22 | |
відсутній | Допущення учасниками формальних помилок не є підставою для відхилення їх тендерних пропозицій |
Цікавими також є такі зміни та доповнення:
Чинна редакція Закону | Редакція згідно з Законопроєктом |
частина 10 статті 29 | |
Строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення | Строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати 20 робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції / пропозиції
|
частина 4 статті 41 | |
Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі | Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків: визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті; перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі; зміни найменування без зміни ідентифікаційного коду в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань замовника та / або переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі |
пункт 2 частини 5 статті 41 | |
збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії | збільшення ціни за одиницю товару щодо номенклатурної позиції (номенклатурних позицій) предмета закупівлі (у разі закупівлі товару) до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару щодо номенклатурної позиції (номенклатурних позицій) предмета закупівлі (у разі закупівлі товару). Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії |
Звертаємо вашу увагу, що наведені зміни не є вичерпними. Ознайомитися детально з повним Законопроєктом можна на вебпорталі Міністерства економіки України.
Висновки: у разі набуття чинності новим Законопроєктом будуть внесені численні зміни до Закону, зокрема:
- збільшення вартісних меж при проведенні спрощеної закупівлі з 200 тис. грн до 500 тис. грн. Окрім цього, Законопроєктом передбачено, що в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вказується мова, якою складаються документи пропозиції та вимоги замовника. Замовник може встановити одну або декілька вимог, таких як наявність матеріально-технічної бази, наявність працівників відповідної кваліфікації та документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів. Також при проведенні спрощеної закупівлі в разі посилання у вимогах до предмета закупівлі на конкретну марку чи виробника замовник повинен (а не може) таке посилання обґрунтувати та зазначити вираз «або еквівалент». Пропонується також при спрощеній закупівлі надати можливість замовнику, за обґрунтованої необхідності, продовжити строк для укладання договору про закупівлю до 60 днів;
- з’явиться нове поняття «зарезервований контракт» та нова стаття Закону — 201, що має на меті покращити становище осіб з інвалідністю та посилити підтримку зі сторони держави в частині їх працевлаштування;
- Законопроєкт передбачає, що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину відповідно до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» закупівля товарів і послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), може здійснюватися шляхом проведення спрощеної закупівлі та / або з використанням електронного каталогу, незалежно від вартісних меж такої закупівлі;
- буде врегульоване питання виникнення у замовника додаткової потреби, яка не була передбачена на початку року: будуть розширені функції уповноваженої особи замовника; буде скоригована стаття 17 Закону; також швидше можна буде знайти скаргу або рішення суду щодо рішення органу оскарження, адже з’явиться можливість відслідковувати скарги і такі рішення суду в електронній системі закупівель; додатково врегульовано відсутність такої підстави для відхилення, як формальні помилки.
Більше цікавої інформації — на сайті RADNUK.COM.UA у статті «Щодо змін до Закону України ‟Про публічні закупівлі”».