На офіційному сайті Мінекономіки розміщено цікавий запит такого змісту: «Доброго дня! Прошу надати відповідь з питання наступного змісту. Верховний Суд зазначає, що право тлумачити норму права, зокрема Закон України “Про публічні закупівлі”, є виключним правом суду. Яка гілка влади, державний орган чи установа має право тлумачити нормативні акти, видані Міністерством економіки, зокрема Наказ від 15.04.2020 № 708 “Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі”? Дякую за роз’яснення».
Відповідь представника Мінекономіки на запит 41/2023:
Шановний користувачу, повідомляємо, що Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Мінекономіки як Уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених Законом. Основні функції Мінекономіки визначено статтею 9 Закону.
Так, відповідно до пунктів 11, 12 і 13 частини першої статті 9 Закону одними з основних функцій Уповноваженого органу є розроблення та затвердження порядку визначення предмета закупівлі, надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель та надання безоплатних консультацій рекомендаційного характеру з питань закупівель на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу.
На підставі Закону, яким встановлена конкретна сфера правового регулювання, а також підзаконних нормативно-правових актів, прийнятих на його виконання, Мінекономіки надає консультації та узагальнені відповіді рекомендаційного характеру, у тому числі щодо визначення замовником предмета закупівлі. Так, у запиті № 1141/2022, розміщеному на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу за посиланням: https://www.me.gov.ua/InfoRez/Details?id=f12e5788-55d5-4ec7-8262-4e9839906d36&lang=uk-UA, надано таку консультацію щодо порядку визначення предмета закупівлі.
Узагальнена відповідь надана в листі від 03.09.2020 № 3304-04/53972-06 «Щодо визначення предмета закупівлі та розміщення інформації в електронній системі закупівель».
Довідково зазначаємо, що саме право тлумачити норму права є виключним правом суду. Роз’яснення державних органів (листи, рекомендації) не є нормою права і не мають юридичного значення. Такий висновок викладений в пункті 112 постанови Об’єднаної палати Касаційного господарського суду у справі № 927/491/19, з яким можна ознайомитися у Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/97911848.
Коментар. Усе про визначення предмета закупівлі читайте в статтях «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша» та «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга». Також у будь-який час доби використовуйте зручні інструменти, що допоможуть визначити предмет закупівлі:
Також у разі потреби можете завантажити приклад протоколу про затвердження РП (змін до РП) щодо звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.