Мінекономіки про право пояснювати зміст правових норм (тлумачити норму права)

Ганна Довгая
1179
20 Січня 2023
Мінекономіки про право пояснювати зміст правових норм (тлумачити норму права)
1179
20 Січня 2023

На офіційному сайті Мінекономіки розміщено цікавий запит такого змісту: «Доброго дня! Прошу надати відповідь з питання наступного змісту. Верховний Суд зазначає, що право тлумачити норму права, зокрема Закон України “Про публічні закупівлі”, є виключним правом суду. Яка гілка влади, державний орган чи установа має право тлумачити нормативні акти, видані Міністерством економіки, зокрема Наказ від 15.04.2020 № 708 “Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі”? Дякую за роз’яснення».

Відповідь представника Мінекономіки на запит 41/2023:

Шановний користувачу, повідомляємо, що Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Мінекономіки як Уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених Законом. Основні функції Мінекономіки визначено статтею 9 Закону.

Так, відповідно до пунктів 11, 12 і 13 частини першої статті 9 Закону одними з основних функцій Уповноваженого органу є розроблення та затвердження порядку визначення предмета закупівлі, надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель та надання безоплатних консультацій рекомендаційного характеру з питань закупівель на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу.

На підставі Закону, яким встановлена конкретна сфера правового регулювання, а також підзаконних нормативно-правових актів, прийнятих на його виконання, Мінекономіки надає консультації та узагальнені відповіді рекомендаційного характеру, у тому числі щодо визначення замовником предмета закупівлі. Так, у запиті № 1141/2022, розміщеному на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу за посиланням: https://www.me.gov.ua/InfoRez/Details?id=f12e5788-55d5-4ec7-8262-4e9839906d36&lang=uk-UA, надано таку консультацію щодо порядку визначення предмета закупівлі.

Узагальнена відповідь надана в листі від 03.09.2020 № 3304-04/53972-06 «Щодо визначення предмета закупівлі та розміщення інформації в електронній системі закупівель».

Довідково зазначаємо, що саме право тлумачити норму права є виключним правом суду. Роз’яснення державних органів (листи, рекомендації) не є нормою права і не мають юридичного значення. Такий висновок викладений в пункті 112 постанови Об’єднаної палати Касаційного господарського суду у справі № 927/491/19, з яким можна ознайомитися у Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/97911848.

Коментар. Усе про визначення предмета закупівлі читайте в статтях «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша» та «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга». Також у будь-який час доби використовуйте зручні інструменти, що допоможуть визначити предмет закупівлі:

Також у разі потреби можете завантажити приклад протоколу про затвердження РП (змін до РП) щодо звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Уповноважена особа

Публікації, тематикою яких є особливості організації закупівельної діяльності замовника

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО