З кожним роком публічні закупівлі стають усе більш, скажімо популярним віднедавна політичним словом, «диджиталізовані». Тобто все більше вимог замовників переходять в електронні поля системи закупівель. З цього приводу і побудоване інтерв’ю з активним користувачем соцмереж та генеральним директором ДП «Прозорро» Василем Задворним.
- Добридень! З 04.12.2020 замовники зазначають інформацію по частині 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням нового технічного функціонала шляхом заповнення електронних полів та встановлення відповідної інформації в тендерній документації. Тобто Ви тримаєте шлях до повної електронізації тендерної документації в електронній системі закупівель?
- Вітаю! Перш за все маю зауважити, що електронізація тендерної документації є одним із визначальних напрямів розвитку електронної системи закупівель. Мета цього —зменшення кількості інформації, яку замовники зазначають у тендерній документації, що буде сприяти зменшенню «паперової» тендерної документації. Тобто ми прямуємо до того, щоб замовникам не потрібно було завантажувати окремі документи, а вся інформація зазначалася в електронних полях електронної системи закупівель.
Також електронізація тендерної документації та заповнення відповідних електронних полів під час подання тендерної пропозиції, наприклад шляхом проставляння «галочки», спростить життя учасників публічних закупівель, адже необхідно буде завантажувати мінімум документів на вимоги замовників. За результатами аналітики, за квітень поточного року підтвердження вимог за частиною 1 статті 17 Закону у 65 % випадках встановлювалося замовниками «галочкою», а не шляхом заповнення електронного поля «Заява» або надання в складі тендерної пропозиції довідки в довільній формі. І це хороший результат! Хотілось би, аби цей показник досяг 90 %, бо це суттєво спрощує ситуацію для всіх сторін процесу здійснення закупівель.
- А що з приводу частини 2 статті 17 Закону та статті 16 Закону? На якій стадії впровадження такі електронні поля?
- Що стосується електронізації статті 16 та частини 2 статті 17 Закону, то впровадження слід очікувати протягом 2021 року. Ми вже над ними працюємо, але такі впровадження тісно пов’язані з модулем оскарження, який плануємо вдосконалити також протягом 2021 року.
- Що мається на увазі під «модулем оскарження»?
- Модуль оскарження — електронний функціонал, що дозволить учасникам процедур закупівель структурувати подання скарги через електронну систему закупівель та зменшити кількість порушень, які учасники допускають учасники під час складання скарги, особливо новачки в публічних закупівлях. Щоб скарга не перетворювалася на «твір на вільну тему», електронна система закупівель передбачатиме заповнення тих чи інших полів, котрі дозволять подавати скаргу простіше, дозволять не пропускати важливі речі у скарзі та не скаржитись на те, на що він не має права скаржитись. Також такий модуль може зберегти кошти скаржнику у разі, якщо він раптом забув якусь норму Закону чи не вказав якусь обов’язкову складову кожної скарги. Початок роботи над модулем оскарження планується з травня поточного року, а запуск — до кінця 2021 року.
Крім того, таке нововведення дасть поштовх до більш детального аналізу практики оскарження Антимонопольного комітету України за допомогою аналітики BI ProZorro. Ми зможемо аналізувати, які скарги подаються та що саме оскаржує учасник процедури закупівлі.
- Чи буде у 2021 році розроблено електронний функціонал щодо переможців процедур закупівель на виконання вимог частини 6 статті 17 Закону? Тобто щоб переможець процедури закупівлі завантажував відповідні документи в окремі електронні поля?
- Розвиток електронної тендерної документації — це один із ключових напрямів ДП «Прозорро», тому так, такий функціонал обов’язково буде, але не цього року.
- На нещодавньому Forum Zakupki — 2021 від представників ProZorro ми дізналися про частину майбутніх доробок команди ДП «Прозорро», зокрема про інтеграцію з Національним агентством з питань запобігання корупції та вебпорталом використання публічних коштів Edata. Що принесе замовникам та учасникам таке нововведення?
- Інтеграція з Edata буде виконана вже цього року. Це надасть можливість замовникам завантажити договори про закупівлю в ProZorro без повторного дублювання в Edata, оскільки договір про закупівлю буде автоматично завантажуватися в Edata.
Щодо інтеграції ProZorro з НАЗК, то така можливість для користувачів системи буде передбачена в першому кварталі наступного року чи в кінці 2021-го. Систему вже протестовано, наразі працюємо над впровадженням. Це дозволить замовникам не «гуляти» по глобальній мережі Інтернет з метою перевірки відомостей про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, у частині (не)вчинення корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, а здійснити таку перевірку безпосередньо в електронній системі закупівель.
- Одне слово: «Е-Контрактинг». Коли очікувати та який основний принцип роботи гравців закупівельного ринку з таким функціоналом?
- Можливість підписати електронний документ за допомогою електронного підпису вже є в безлічі систем електронного документообігу, зокрема, така можливість доступна на офіційному сайті Центрального засвідчувального органу. Фактично за допомогою такого функціоналу користувач отримує юридично значущий документ, який можна зареєструвати в Казначействі без фізичної присутності, а лише за допомогою машинозчитувальних пристроїв. У ProZorro поки такої можливості немає, але хороша новина: наразі в стадії розробки технічне завдання на вищевказані дії. Тобто така можливість для закупівельників може стати реальністю вже наступного року.
- Також інтригуючим залишається питання тестування уповноважених осіб замовника. Кажуть, що з другої половини 2021 року уповноважені особи вже зможуть проходити тестування у системі. Питання орієнтовно базуватимуться на тих знаннях та навичках, котрі закріплені у професійному стандарті «Фахівець з публічних закупівель». Більше того, питання для уповноважених осіб будуть попередньо висвітлені для підготовки перед тестуванням. Чи достовірні такі чутки?
- Розробка тестування уповноважених осіб на активній стадії, тому вже в ІІІ кварталі поточного року замовники зможуть складати тести і отримати відповідний запис на авторизованому електронному майданчику. Тобто тести будуть доступні для проходження вже з липня 2021 року.
Особи, котрі успішно здадуть тестування, зможуть і надалі безперебійно працювати в електронній системі закупівель. З 01.01.2022 ті, хто не пройшов тестування, змушені будуть його пройти, адже без відповідної відмітки на авторизованому електронному майданчику уповноважені особи не зможуть виконувати свої функції.
Важливо, що в кожної уповноваженої особи має бути власний обліковий запис (кабінет) з відповідним записом про проходження нею тестування. З одного кабінету дві уповноважені особи працювати не зможуть.
Тестування — не привід для хвилювання! З липня 2021 року уповноважені особи зможуть розпочати проходження тестування. Уповноважений орган (Мінекономіки) на власному вебсайті опублікує перелік запитань, що будуть на тестуванні. Завдання тестування — не різко зменшити кількість уповноважених осіб, котрі можуть працювати в електронній системі закупівель, а забезпечити поступове підвищення професіоналізації, створити систему, щоб час від часу підвищувати кваліфікацію закупівельників.
- Як бонус розкрийте карти: які нововведення, окрім сьогодні названих, чекають на закупівельну спільноту у 2021 році?
- Найголовніші технічні доробки 2021 року ми вже сьогодні відзначили. Варто лише згадати про електронний каталог (ProZorro Market). Тут головний пріоритет — це збільшення кількості товарної номенклатури. Уже активно заповнені продукти харчування, медичні прилади й засоби. Наразі плануємо розширювати товарні позиції в частині будівельних матеріалів та автозапчастин. Тобто кількість номенклатури товарів буде невпинно збільшуватись.
Вельми дякуємо за приділений час та цікаві факти, що чекають на закупівельну спільноту цього року!
Інтерв’ю підготувала Ганна Довгая,
редактор журналу «Радник в сфері державних закупівель»
Друзі! На порталі RADNUK.COM.UA в розділах «Технічна реалізація ProZorro для замовників» та «Технічна реалізація ProZorro для учасників» ми описуємо та роз’яснюємо усі нововведення! Крім того, користуйтесь публікацією «Інструкція щодо зазначення інформації по статті 17 Закону з урахуванням технічної реалізації».