Укладення договору без проведення спрощеної закупівлі за умови заміни уповноваженої особи: практика суду

Редакція
1857
7 Липня 2021
Укладення договору без проведення спрощеної закупівлі за умови заміни уповноваженої особи: практика суду
1857
7 Липня 2021
Постанова Київського районного суду м. Полтава від 16.06.2021, справа № 552/1881/21

Обставини справи

ОСОБА_1, будучи провідним юрисконсультом (виконуюча обов’язки уповноваженої особи) замовника, вчинила адміністративне правопорушення, передбачене частиною 3 статті 164-14 КУпАП, а саме: у порушення частини 10 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) 27.10.2020 та 28.10.2020 здійснено придбання деревини (дров та пилорамних відходів) на загальну суму 67,32 тис. грн без проведення спрощеної закупівлі.

Під час аудиту, який проводився з 01.02.2021 по 19.02.2021, встановлено, що згідно з протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 27.10.2020 до річного плану закупівель замовника на 2020 рік внесено зміни та включено два предмета закупівлі загальною очікуваною вартістю 67,32 тис. грн, а саме:

  • за кодом ДК 021:2015:03413000-8 (дрова), очікуваною вартістю 42.12 тис. грн;
  • за кодом ДК 021:2015:03400000-4 (пилорамні відходи (обзол необрізаний)), очікуваною вартістю 25.2 тис. грн.

Вказані предмети закупівлі визначено з порушенням вимог пункту 3 розділу І Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі — Порядок № 708): за показником третьої цифри (ДК 021:2015:03400000-4) та показником п’ятої цифри (ДК 021:2015:03413000-8) Єдиного закупівельного словника.

При цьому за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника товари паливна деревина та відходи деревини відносяться до єдиного коду ДК 021:2015:03410000-7 Деревина. Придбання замовником деревини здійснено шляхом укладення двох договорів купівлі-продажу з ФОП ОСОБА_2 без використання електронної системи закупівель:

  • договір від 27.10.2020 № 73 на суму 42,12 тис. грн, предмет закупівлі — Дрова, ДК 021:2015:03413000-8 Паливна деревина (ID закупівлі — UA-2020-10-28-001327-а);
  • договір від 28.10.2020 № 74 на суму 25.2 тис. грн, предмет закупівлі — Пилорамні відходи (обзол необрізний), ДК 021:2015:03400000-4 Продукція лісівництва та лісозаготівлі (ID закупівлі — UA-2020-10-28-006926-с).

Оплату за вказаним договором ФОП ОСОБА_2 здійснено в повному обсязі за рахунок коштів державного бюджету. Таким чином, недотримання вимог пункту 3 розділу І Порядку № 708 при визначенні вказаного предмета закупівлі призвело до його поділу на частини та до придбання деревини (дров та пилорамних відходів) на загальну суму 67,32 тис. грн без проведення спрощеної закупівлі, що є порушенням частини 10 статті 3 Закону.

Наказом замовника від 24.06.2020 № 82 «Про призначення уповноваженої особи замовника» уповноваженою особою призначено ОСОБА_3. Згідно з пунктом 3 вказаного наказу замовника на період відсутності уповноваженої особи з поважних причин виконання обов’язків уповноваженої особи покладено на провідного юрисконсульта ОСОБА_1. Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 1 від 27.10.2020 стосовно включення до річного плану закупівель замовника на 2020 рік одного предмета закупівлі за двома кодами Єдиного закупівельного словника та здійснення закупівлі без використання електронної системи складено ОСОБА_1 у зв’язку з перебуванням уповноваженої особи ОСОБА_3 з 19.10.2020 по 28.10.2020 на лікарняному.

Своїми діями ОСОБА_1 вчинила адміністративне правопорушення, передбачене частиною 3 статті 164-14 КУпАП. 25.05.2021 ОСОБА_1 надала до суду заперечення та в судовому засіданні їх підтримала та зазначила, що вину у вчиненні адміністративного правопорушення не визнає, пояснила, що в період з 19.10.2020 по 28.10.2020 вона виконувала обов’язки уповноваженої особи, при цьому не маючи досвіду та освіти у сфері публічних закупівель.

У цей період вона лише опублікувала звіти про укладені договори без використання електронної системи щодо закупівлі деревної продукції на сайті, але не має повноважень приймати самостійно рішення щодо укладення договорів чи їх розірвання, встановлювати умови договору. ЇЇ дії не становлять суспільної небезпеки, не завдали жодної шкоди суспільним або державним інтересам. Просила провадження у справі про адміністративне правопорушення закрити за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення.

Позиція суду

Частина 3 статті 164-14 КУпАП передбачає адміністративну відповідальність за придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог Закону.

Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Згідно з частиною 1 статті 11 Закону відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником.

Частиною 2 статті 44 Закону передбачено, що за придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, відповідно до вимог цього Закону, та укладення договорів, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом, та за порушення вимог цього Закону службові (посадові) особи, уповноважена особа замовника та керівники замовників несуть відповідальність згідно із законами України.

Наказом замовника від 24.06.2020 № 82 «Про призначення уповноваженої особи замовника» уповноваженою особою призначено ОСОБА_3. Згідно з пунктом 3 вказаного наказу замовника на період відсутності уповноваженої особи з поважних причин виконання обов’язків уповноваженої особи покладено на провідного юрисконсульта ОСОБА_1 (а.с.10).

Положенням про уповноважену особу замовника, затвердженим наказом замовника № 73 від 02.06.2020, а саме пунктом 1.2, визначено, що уповноважена особа — працівник замовника, визначений відповідальним за організацію та проведення процедур закупівлі, спрощених закупівель згідно із Законом на підставі наказу керівника замовника (а.с.12-16).

Згідно з протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 1 від 27.10.2020 убачається, що вирішено затвердити річний план закупівель на 2020 рік: пилорамні відходи (обзол необрізний) та дрова та оприлюднити відповідну інформацію в електронній системі закупівель у порядку, передбаченому згідно зі статтею 4 Закону, який складений та підписаний в.о. уповноваженої особи ОСОБА_4 (а.с.17-18).

Таким чином, аналізуючи всі зібрані по справі докази в їх сукупності, вважаю, що вина особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, повністю та об’єктивно знайшла своє підтвердження під час судового засідання.

Дії особи, що притягується до адміністративної відповідальності, кваліфікуються за частиною 3 статті 164-14 КУпАП, оскільки ОСОБА_1, будучи уповноваженою особою, визначеною відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі, спрощених закупівель, порушила законодавство про закупівлі.

Призначаючи адміністративне стягнення за вчинене адміністративне правопорушення, відповідно до частини 2 статті 33 КУпАП враховують особу порушника, ступінь вини.

Суд постановив

Визнати ОСОБА_1 винною у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 3 статті 164-14 КУпАП, та призначити адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 25 500 грн, на користь держави. Стягнути з ОСОБА_1 судовий збір в сумі 454 грн у дохід держави.

Щоб уберегти себе від таких тяжких штрафів, читайте на порталі RADNUK.COM.UA електронну книгу «Уповноважена особа».

Також вас зацікавить:


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Підстави придбання товарів, робіт та послуг без проведення спрощеної закупівлі

Судова практика закупівель

Публікації з прикладами та аналізом наявних судових рішень щодо різноманітних актуальних питань сфери публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО