Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, справа № 640/21823/18Постанова від 11 червня 2020 року
Обставини справи
За результатами моніторингу встановлено, що замовником у пункті 7 розділу VI «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» установлено вимогу про надання переможцем торгів у строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір (завантаження в сканованому вигляді в електронну систему закупівель), комерційної пропозиції за формою, наведеною в додатку 1 до тендерної документації, приведеної у відповідність до показників за результатами проведеного аукціону.
Водночас замовником зазначено, що ненадання (незавантаження в систему) переможцем торгів остаточної пропозиції за результатами аукціону буде розцінено як відмова учасника від підписання договору про закупівлю, що тягне за собою наслідки відповідно до абзацу другого пункту 2 частини 1 статті 30 Закону України «Про публічні закупівлі».
Водночас учасник, який визначений переможцем процедури закупівлі за результатами оцінки, повинен у строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір, надати замовнику документи, які підтверджують відсутність підстав, передбачених статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до вимог цього Закону та тендерної документації.
Держаудитслужба дійшла висновку, що ненадання переможцем торгів (незавантаження в систему) остаточної пропозиції за результатами аукціону не може бути розцінено як відмова учасника від підписання договору про закупівлю та, як наслідок, не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції переможця.
Позиція Верховного Суду
Відповідно до частини 3 статті 17 Закону № 922 замовник у тендерній документації зазначає, що інформація про відсутність підстав, визначених у частинах 1 і 2 цієї статті, надається в довільній формі. Спосіб документального підтвердження, згідно із законодавством, відсутності підстав, передбачених пунктами 2, 3, 5, 6 і 8 частини 1 та частиною 2 цієї статті, визначається замовником для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Переможець торгів у строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір, повинен надати замовнику документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6 і 8 частини 1 цієї статті.
Отже, як слушно зазначено судами попередніх інстанцій, Законом № 922 не передбачено надання переможцем торгів жодних інших документів, окрім визначених статтею 17 Закону № 922.
Відповідно до частини 1 статті 30 Закону № 922-VIII замовник відхиляє тендерну пропозицію, якщо, зокрема, переможець: відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю; не надав документи, що підтверджують відсутність підстав, передбачених статтею 17 цього Закону; наявні підстави, зазначені у статті 17 і частині 7 статті 28 цього Закону; тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації.
З огляду на викладене, Суд погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що ненадання переможцем торгів (незавантаження в систему) остаточної пропозиції за результатами аукціону не може бути розцінено як відмову учасника від підписання договору про закупівлю та, як наслідок, не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції переможця.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.
Коментар редакції
Слід зазначити, що Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) як у попередній редакції, так і в чинній, не містить обов’язку встановлювати вимогу щодо надання цінової (комерційної) пропозиції учасником або переможцем процедури закупівлі.
Частина 1 статті 26 чинної редакції Закону передбачає, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Враховуючи вищевикладене та проаналізувавши постанову Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, можемо дійти висновку: замовники не мають встановлювати вимогу в тендерній документації щодо надання переможцем та/або учасником цінової (комерційної) пропозиції. Адже необхідну інформацію про ціну товару, послуги або роботи переможець може зазначити під час укладення договору.
Дізнатися, що робити замовнику, якщо така вимога зазначена в тендерній документації, та ознайомитися з практикою Органу оскарження щодо цього питання можна у статті «Чи доцільною є вимога щодо надання документів після аукціону?».