Призупинення строків у разі оскарження процедури закупівель до та після 26.06.2021

Ганна Довгая
2172
18 Липня 2021
Призупинення строків у разі оскарження процедури закупівель до та після 26.06.2021
2172
18 Липня 2021

У вільному доступі натрапили на питання одного з замовників до Уповноваженого органу стосовно строків розгляду тендерних пропозицій у разі оскарження процедури закупівлі, коли закупівлю оголошено до 26.06.2021. То як ви вважаєте, призупиняються такі строки чи ні? Далі — більше.

Розглянемо це питання на прикладі реальної консультації Мінекономіки щодо такої ситуації:

«08.06.2021 замовник прийняв та оприлюднив рішення щодо відхилення першого з трьох учасників відкритих торгів. Перший учасник з таким рішенням замовника не погодився і 09.06.2021 подав скаргу до Колегії. 11.06.2021 Колегія прийняла цю скаргу до розгляду. 14.06.2021 рішення про прийняття скарги до розгляду було розміщено в електронній системі закупівель. Виникають, зокрема, такі питання:

  1. якщо замовник повинен за Законом продовжувати розгляд тендерної пропозиції другого учасника до оприлюднення рішення Колегії про прийняття скарги до розгляду, то чи має право замовник за Законом у цей період прийняти та оприлюднити рішення, наприклад про визначення другого учасника переможцем у відкритих торгах, та оприлюднити повідомлення про намір укласти договір про закупівлю?
  2. якщо електронна система після оприлюднення рішення Колегії про прийняття скарги до розгляду блокує вчинення дій замовником стосовно другого учасника, то у разі якщо Колегія прийме за результатами розгляду скарги рішення на користь замовника, то коли і як поновлюються строки стосовно розгляду замовником тендерної пропозиції другого учасника і якими статтями Закону це регулюється?».

Мінекономіки увідповіді на вищевикладений запит № 886/2021 відзначилолише доцільність листа від 07.08.2020 № 3304-04/49140-06 «Щодо порядку оскарження процедур закупівель». Тому варто проаналізувати таке.

26.06.2021 набули чинності зміни до Закону України «Про публічні закупівлі». Стаття, що регулює оскарження процедур закупівель, зазнала повного оновлення, зокрема в частині зупинення перебігу строків. Порівняймо у таблиці:

Таблиця

До 26.06.2021

Після 26.06.2021 (включно)

Після подання суб’єктом оскарження скарги до органу оскарження електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює рішення замовника про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.

Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частиною 6 статті 33, частиною 7 статті 40 цього Закону.

Тобто скарга до 26.06.2021 зупиняла перебіг строків у таких випадках:

·         замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів;

·         замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів (п’ять днів — у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини другої цієї статті, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та / або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює рішення замовника про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.

Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частинами 10 та 12 статті 29, частиною 6 статті 33, частиною 7 статті 40 цього Закону.

Скарга, подана з 26.06.2021, зупиняє перебіг строків у таких випадках:

·         строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення;

·         якщо оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до частини третьої статті 10 цього Закону (прим. ред.: оголошення з додатковим оприлюдненням в електронній системі закупівель англійською мовою), замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації до проведення оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів;

·         замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів;

·         замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів (п’ять днів — у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 3 частини другої цієї статті, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та / або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування) з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Як діяти замовнику під час проведення процедури закупівлі, оголошеної до 25.06.2021 (включно)?

В описаній у запиті № 886/2021 ситуації, з огляду на те, що закупівля була оголошена до 26.06.2021, замовник має продовжити строк розгляду тендерної пропозиції другого учасника на підставі частини 10 статті 29 Закону. Проте абзацом 2 частини 17 статті 18 Закону передбачено, що замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.

Можемо дійти висновку, що у Законі в редакції до 26.06.2021 міститься колізія: з одного боку, замовник має виконати норму, передбачену частиною 10 статті 29 Закону, тобто продовжити строк розгляду тендерної пропозиції другого учасника, з іншого боку, абзац 2 частини 17 статті 18 Закону забороняє замовнику вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення.

Враховуючи викладене, рекомендуємо замовникам у процедурах закупівель, які оголошені до 25.06.2021 (включно), продовжувати строк розгляду тендерних пропозицій до 20 робочих днів, щоб не приймати рішення про визначення другого учасника переможцем процедури закупівлі або про відхилення його тендерної пропозиції до прийняття рішення Колегією щодо поданої скарги.

Як діяти замовнику під час проведення процедури закупівлі, оголошеної з 26.06.2021 (включно)?

Враховуючи, що змінами, внесеними до Закону, передбачено, що розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частинами 10 та 12 статті 29, тобто строки розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник зупиняє розгляд наступного учасника до прийняття відповідного рішення Органом оскарження. Нагадаємо, що перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення Органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.

Успіхів у здійсненні закупівель! Також вас обов’язково зацікавлять такі публікації на порталі RADNUK.COM.UA:

Практика АМКУ

Публікації щодо результатів розгляду скарг органом оскарження (Антимонопольний комітет України), зокрема, новини практики оскарження, приклади, коментарі, особливості, судова практика з цього питання

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО