Прийнято Закон про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі

Редакція
3361
27 Січня 2022
Прийнято Закон про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі
3361
27 Січня 2022

26.01.2022 прийнято Закон про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі для окремих об’єктів енергетичної галузі. Запропоновані зміни ми вже розглядали у статті «Черговий законопроєкт про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі”» на порталі RADNUK.COM.UA, але прийнятий Закон дещо відрізняється. Тож у цьому матеріалі проаналізуємо, що чекає закупівельну спільноту після підписання даного Закону Президентом. Одразу варто зазначити, що він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Для зручності наведемо зміни у вигляді Таблиці.

Таблиця

Чинна норма (на дату публікації матеріалу)

Зміни, прийняті Урядом

Частина 5 статті 41 Закону

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

Відсутня норма

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

9) якщо після укладення договору про закупівлю робіт, строк виконання яких перевищує три роки, у замовника виникла необхідність перегляду та перезатвердження проектної документації на такі роботи. За результатами перезатвердження проектної документації на такі роботи вартість договору про закупівлю робіт може бути збільшена (на суму, що не перевищує загалом 50 відсотків початкової вартості такого договору про закупівлю) або зменшена.

Коментар: наведена зміна надає право замовникам у разі закупівлі робіт не проводити переговорну процедуру закупівлі згідно з пунктом 5 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), а укласти відповідну(і) додаткову(і) угоду(и) в частині збільшення та / або зміни визначених робіт. Застосувати дану підставу для внесення змін до договору про закупівлю замовник має право у разі наявності таких умов:

  • строк виконання робіт за договором про закупівлю перевищує три роки (не дорівнює, а саме перевищує);
  • замовником здійснено перегляд та перезатвердження проєктної документації на такі роботи;
  • вартість договору про закупівлю робіт може бути збільшена (на суму, що не перевищує загалом 50 відсотків початкової вартості такого договору про закупівлю) або зменшена.

Розділ Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону

35. Установити, що до 1 жовтня 2022 року закупівля робіт, необхідних для забезпечення будівництва Дністровської гідроакумулюючої електростанції (у тому числі супровідні до таких робіт товари та послуги), може здійснюватися шляхом застосування переговорної процедури закупівлі із зазначенням в електронній системі закупівель умови, визначеної абзацом 4 пункту 2 частини 2 статті 40 цього Закону, та не потребує документального підтвердження умови застосування. Договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі укладається у строк не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Коментар: тобто для закупівлі робіт, необхідних для забезпечення будівництва Дністровської гідроакумулюючої електростанції (у тому числі супровідних до таких робіт товарів та послуг), замовнику надано право (оскільки передбачено, що «може здійснюватися») до 01.10.2022 здійснювати закупівлі шляхом проведення переговорної процедури закупівлі на підставі абзацу 4 пункту 2 частини 2 статті 40 цього Закону (відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником), при цьому без документального підтвердження умови застосування.

Важливо! Незалежно від того, що прийнятими змінами не передбачено необхідності документального підтвердження відсутності конкуренції з технічних причин, пунктом 8 частини 6 статті 40 Закону визначено, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію: обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. Отже, замовник у будь-якому випадку під час оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю має завантажити відповідне документальне підтвердження (експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі).

Також скорочено строки для укладання договору про закупівлю за результатами такої переговорної процедури закупівлі, а саме у строк не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Єдиним питанням щодо даної зміни залишається: «який кінцевий строк укладання договору про закупівлю за результатами такої переговорної процедури закупівлі?».

Розділ Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону

36. Установити, що до 1 жовтня 2022 року закупівля робіт, необхідних для ремонту, модернізації чи реконструкції компресорних станцій «Диканька», «Долина-2», «Бердичів», «Красилів», «Комарно», «Ужгород», «Росош», «Первомайська», «Лубни», «Яготин», «Долина», «Тернопіль», «Рогатин», «Богородчани», «Олександрівка», «Машівська», «Більче-Волиця», дотискувальної компресорної станції «Богородчани» (у тому числі супровідні до таких робіт товари та послуги), може здійснюватися у суб’єкта господарювання, який здійснює виробництво газотурбінного обладнання та включений до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, шляхом застосування переговорної процедури закупівлі із зазначенням в електронній системі закупівель умови, визначеної абзацом 4 пункту 2 частини 2 статті 40 цього Закону, та не потребує документального підтвердження умови застосування. Договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі укладається у строк не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Коментар: отже, до 01.10.2022 замовники мають право закуповувати роботи, необхідні для ремонту, модернізації чи реконструкції компресорних станцій «Диканька», «Долина-2», «Бердичів», «Красилів», «Комарно», «Ужгород», «Росош», «Первомайська», «Лубни», «Яготин», «Долина», «Тернопіль», «Рогатин», «Богородчани», «Олександрівка», «Машівська», «Більче-Волиця», дотискувальної компресорної станції «Богородчани» (у тому числі супровідні до таких робіт товари та послуги) шляхом застосування переговорної процедури закупівлі із зазначенням в електронній системі закупівель умови, визначеної абзацом 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону (відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником), при цьому без документального підтвердження умови застосування. Головною умовою застосування даної норми є здійснення закупівлі у суб’єкта господарювання, який здійснює виробництво газотурбінного обладнання та включений до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Як зазначалося у попередньому коментарі, замовник все одно під час оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю має завантажити відповідне документальне підтвердження (експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі).

27.01.2022 подано проєкт постанови про скасування рішення Верховної Ради України від 26.01.2022 про прийняття у другому читанні та в цілому проєкту Закону про внесення змін до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі (№ 6273 від 03.11.2021) (далі – Проєкт постанови про скасування рішення ВРУ), який ми розглянули вище.

Причиною скасування у пояснювальній записці до проєкта постанови зазначили:

«Ухвалення цього рішення відбулося із грубими порушеннями вимог Регламенту Верховної Ради України, зокрема, частини 1  статті 116, яка передбачає що пропозиції і поправки до законопроєкту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроєкту (розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень), який прийнятий Верховною Радою України за основу, однак головним Комітетом було враховано поправки 9 та 10, чим було порушено вищевказані вимоги.

Разом з тим, у порушення вимог частини 1 статті 117 яка передбачає, що законопроєкт, підготовлений до другого чи повторного другого читання, висновок головного Комітету та інші супровідні документи до нього надаються народним депутатам не пізніш як за десять днів до дня розгляду цього законопроєкту на пленарному засіданні Верховної Ради, однак, такі документи як: «Зауваження Головного юридичного управління», «Текст законопроєкту до другого читання зі змінами», «Порівняльна таблиця» та «Висновок комітету до другого читання» опубліковані на офіційному веб – сайті Верховної Ради України 25.01.2022».

Звертаємо увагу, 01.02.2022 Проєкт постанови про скасування рішення ВРУ не прийнто. Тож зміни, які очікують на закупівельну спільноту, ми розібрали, тепер чекаємо підпису Голови Верховної Ради України, Президента та опублікування даного Закону про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі для окремих об’єктів енергетичної галузі.

Які ще зміни плануються у сфері публічних закупівель, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Замовникам» — «Проєкти НПА».

Проєкти НПА

Саме тут закупівельна спільнота дізнається про зміни в нормативно-правових актах, які стосуються публічних закупівель та які плануються до затвердження Урядом.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО