Черговий законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі»

Редакція
2159
11 Грудня 2021
Черговий законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі»
2159
11 Грудня 2021

02.12.2021 на першому читанні прийнято законопроєкт № 6273 від 03.11.2021 про внесення змін до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі. У цій публікації розглянемо, які зміни плануються, та проаналізуємо їх.

Кого стосуватимуться зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»?

У пояснювальній записці до проєкту Закону України «Про внесення змін до розділу Х “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про публічні закупівлі” щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі» зазначено, що його метою є надання ТОВ «Оператор ГТС України» та дочірнім компаніям групи НАК «Нафтогаз України» права здійснювати закупівлі робіт, послуг та супутніх товарів для будівництва, реконструкцій та ремонту об’єктів без визначеної Законом процедури.

Отже, ці зміни стосуватимуться тих замовників у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), які пов’язані з:

  • будівництвом Дністровської ГАЕС (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги);
  • закупівлею робіт, необхідних для ремонту чи реконструкції  КС «Диканька», «Долина-2», «Бердичів», «Красилів», «Комарно», «Ужгород», «Богородчани», «Олександрівка», «Машівка», «Більче-Волиця», ДКС «Богородчани» та інших, які передбачають ремонти із заміною існуючих газотурбінних двигунів на більш сучасні (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги).

Для чого необхідні ці зміни до Закону?

Для відповіді на запитання повернемося до пояснювальної записки до законопроєкту «Про внесення змін до розділу Х “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про публічні закупівлі” щодо особливостей застосування переговорної процедури закупівлі», у якій зазначено, що:

«Проведення наявних на сьогодні процедур на закупівлю послуг із забезпечення будівництва третьої черги Дністровської ГАЕС, а також реконструкцій та ремонтів компресорних станцій займає тривалий термін (близько 4-7 місяців), що значно затягує терміни виконання робіт. При цьому не всі потенційні переможці процедур закупівель мають виробничо-ремонтні бази на території України, можуть здійснювати оперативне постачання запасних частин та сервісне обслуговування обладнання.

Крім того, необхідно врахувати, що роботи, які будуть виконуватись з будівництва третьої черги Дністровської ГАЕС, є сумісними та технологічно пов’язаними з роботами, що виконувались раніше. Скорочення термінів виконання реконструкцій та ремонтів ГТД, а також максимальне долучення вітчизняних виробників потребує застосування більш короткострокової та менш складної процедури закупівлі. Насамперед такою процедурою є переговорна процедура закупівлі. Впровадження такої процедури забезпечить надійну роботу компресорних станцій ТОВ „Оператор ГТС України“ та дотискувальних компресорних станцій дочірніх компаній групи НАК „Нафтогаз України“, а також забезпечить необхідні потужності в енергосистемі України».

Тобто запропоновані зміни розроблені з метою пришвидшення закупівлі необхідних робіт та супровідних до них послуг та товарів для забезпечення будівництва Дністровської ГАЕС та ремонту чи реконструкції  КС «Диканька», «Долина-2», «Бердичів», «Красилів», «Комарно», «Ужгород», «Богородчани», «Олександрівка», «Машівка», «Більче-Волиця», ДКС «Богородчани» та інших, які передбачають ремонти із заміною існуючих газотурбінних двигунів на більш сучасні.

Що змінюється?

Законопроєктом № 6273 від 03.11.2021 пропонується внесення змін до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, випадком застосування переговорної процедури закупівлі у разі закупівлі робіт, необхідних для забезпечення будівництва третьої черги Дністровської ГАЕС у складі 5, 6 та 7 гідроагрегатів та реконструкцій або послуг з ремонту КС «Диканька», «Долина-2», «Бердичів», «Красилів», «Комарно», «Ужгород», «Богородчани», «Олександрівка», «Машівка», «Більче-Волиця», ДКС «Богородчани» та інших, які передбачають ремонти із заміною існуючих газотурбінних двигунів на більш сучасні (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги), а саме доповнити пунктами 35 та 36 такого змісту:

35. Установити, що до 01.10.2022 закупівля робіт, необхідних для забезпечення будівництва Дністровської ГАЕС (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги), здійснюється шляхом застосування переговорної процедури закупівлі із зазначенням в електронній системі закупівель умови, визначеної абзацом 4 пункту 2 частини 2 статті 40 цього Закону. Договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі укладається у строк не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Як виняток з положень, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону, істотні умови договорів про закупівлю робіт, необхідних для забезпечення будівництва Дністровської ГАЕС (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги), укладених до 01.10.2022, можуть змінюватися, якщо після укладання договору про закупівлю, строк виконання яких перевищує три роки, у замовника виникла необхідність у перегляді та перезатвердженні проєктної документації на такі роботи за умови, що загальна вартість таких робіт не перевищуватиме 50 відсотків ціни договору про закупівлю робіт.

36. Установити, що до 01.10.2022 закупівля робіт, необхідних для ремонту чи реконструкції  КС «Диканька», «Долина-2», «Бердичів», «Красилів», «Комарно», «Ужгород», «Богородчани», «Олександрівка», «Машівка», «Більче-Волиця», ДКС «Богородчани» та інших, які передбачають ремонти із заміною існуючих газотурбінних двигунів на більш сучасні (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги), здійснюються шляхом застосування переговорної процедури закупівлі із зазначенням в електронній системі закупівель умови, визначеної абзацом 4 пункту 2 частини 2 статті 40 цього Закону. Договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі укладається у строк не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Як виняток з положень, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону, істотні умови договорів про закупівлю робіт, необхідних для ремонту чи реконструкції  КС «Диканька», «Долина-2», «Бердичів», «Красилів», «Комарно», «Ужгород», «Богородчани», «Олександрівка», «Машівка», «Більче-Волиця», ДКС «Богородчани» та інших, які передбачають ремонти із заміною існуючих газотурбінних двигунів на більш сучасні (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги), укладених до 01.10.2022 року, можуть змінюватися, якщо після укладання договору про закупівлю, строк виконання яких перевищує три роки, у замовника виникла необхідність у перегляді та перезатвердженні проєктної документації на такі роботи за умови, що загальна вартість таких робіт не перевищуватиме 50 відсотків ціни договору про закупівлю робіт.

Такі зміни викликають чимало запитань, для зручності розглянемо їх у вигляді таблиці:

Запропоновані зміни до Закону

Коментар

1

Установити, що до 01.10.2022 закупівля робіт, необхідних для забезпечення будівництва Дністровської ГАЕС (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги), здійснюється шляхом застосування переговорної процедури закупівлі із зазначенням в електронній системі закупівель умови, визначеної абзацом 4 пункту 2 частини 2 статті 40 цього Закону. Договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі укладається у строк не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю

Варто зазначити, що абзацом 4 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону передбачено проведення переговорної процедури закупівлі замовником як винятку, у разі якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності такого випадку, як відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником.

Тож першим питанням є: якими документами замовник буде підтверджувати відсутність конкуренції з технічних причин, якщо заплановані роботи може виконати напевно не один учасник.

Далі законопроєктом № 6273 від 03.11.2021 передбачено, що договір про закупівлю за результатами проведеної переговорної процедури закупівлі має укладатися не раніше ніж через п’ять днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, тобто у строк, передбачений для скороченої переговорної процедури закупівлі. Але законопроєктом № 6273 від 03.11.2021 не визначено кінцевого строку укладання договору про закупівлю за результатами зазначеної переговорної процедури закупівлі.

Тож другим питанням є: у які строки замовник має укласти договір про закупівлю, щоб такий договір про закупівлю не був нікчемним, оскільки відповідно до пункту 4 частини 1 статті 43 Закону договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами 5 і 6 статті 33 та частиною 7 статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв’язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 Закону.

2

Як виняток з положень, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону, істотні умови договорів про закупівлю робіт, необхідних для забезпечення будівництва Дністровської ГАЕС (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги), укладених до 01.10.2022, можуть змінюватися, якщо після укладання договору про закупівлю, строк виконання яких перевищує три роки, у замовника виникла необхідність у перегляді та перезатвердженні проєктної документації на такі роботи за умови, що загальна вартість таких робіт не перевищуватиме 50 відсотків ціни договору про закупівлю робіт.

Тут начебто все зрозуміло, якщо замовник виконав такі умови:

  •  договір про закупівлю укладено до 01.10.2022;
  • строк виконання робіт, визначений у договорі про закупівлю, перевищує три роки (тобто не дорівнює, а саме перевищує);
  • виникла необхідність у перегляді та перезатвердженні проєктної документації на роботи, визначені у договорі про закупівлю;
  • вартість змінених та / або додаткових робіт не перевищуватиме 50 відсотків ціни договору про закупівлю,

він має право не проводити переговорну процедуру закупівлі згідно з пунктом 5 частини 2 статті 40 Закону, а може укласти відповідну(і) додаткову(і) угоду(и) в частині збільшення та / або зміни визначених робіт (у тому числі супровідних до цих робіт товарів та послуг).

Доповнення пунктом 36 Прикінцевих та перехідних положень Закону, що пропонуються законопроєктом № 6273 від 03.11.2021, є ідентичними з пунктом 35, який ми проаналізували у Таблиці, крім, скажімо так, «предметів закупівлі», тож запитання до них є тотожними, а тому розписувати їх немає сенсу.

Отже, ми з вами проаналізували чергові зміни до Закону, які мають на меті спростити закупівлі:

  • будівництва Дністровської ГАЕС (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги);
  • робіт, необхідних для ремонту чи реконструкції  КС «Диканька», «Долина-2», «Бердичів», «Красилів», «Комарно», «Ужгород», «Богородчани», «Олександрівка», «Машівка», «Більче-Волиця», ДКС «Богородчани» та інших, які передбачають ремонти із заміною існуючих газотурбінних двигунів на більш сучасні (у тому числі супровідні до цих робіт товари та послуги)

для ТОВ «Оператор ГТС України» та дочірніх компаній групи НАК «Нафтогаз України». Наслідками таких змін, звичайно, може бути підвищення корупційних ризиків, у певному сенсі дискримінація бізнесу (адже чимало компаній хотіли б отримати такі державні замовлення) та порушення принципів Закону, які передбачені у статті 5 Закону, зокрема, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. Єдиним позитивним фактором залишається можливість будь-якого потенційного учасника оскаржити переговорну процедуру закупівлі до Антимонопольного комітету України, але наскільки таке оскарження буде продуктивним, покаже тільки час.

Проєкти НПА

Саме тут закупівельна спільнота дізнається про зміни в нормативно-правових актах, які стосуються публічних закупівель та які плануються до затвердження Урядом.