Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави й територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» (у новій редакції Закону № 114-XI від 19.09.2019) (далі — Закон). Для чіткого визначення, чи можуть бути представництва чи філії учасниками процедур закупівлі / спрощених закупівель, необхідно проаналізувати норми законодавства.
Правові засади діяльності представництв та філій
Відповідно до вимог пункту 37 частини першої статті 1 Закону визначено, що учасник процедури закупівлі / спрощеної закупівлі (далі — учасник) — це фізична особа, фізична особа-підприємець чи юридична особа-резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію / пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Залежно від порядку створення, організаційно-правової форми правовий статус юридичних осіб та їхніх відокремлених підрозділів визначають Господарський, Цивільний кодекси України та інші спеціальні Закони.
Отже, згідно з вимогами частини шостої статті 55 Господарського кодексу України, суб’єкти господарювання, зазначені в пункті першому частини другої цієї статті, мають право відкривати свої філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи, а саме: господарські організації — юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку.
Відповідно до частини 4 статті 64 Господарського кодексу України підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.
Водночас статтею 95 Цивільного кодексу України визначено два види відокремлених підрозділів: філія та представництво. Філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.
Філії та представництва не є юридичними особами. Їх наділяють майном юридичної особи, що їх створила, вони діють на підставі затвердженого нею положення. Крім того, їх можуть наділяти й іншими правами щодо відкриття рахунків у установах банків, укладення правочинів тощо. Проте права та обов’язки відокремленого підрозділу залежатимуть від обраної форми та повноважень, чітко визначених у положенні про такий підрозділ. Керівників філій та представництв призначає юридична особа, вони діють на підставі виданої нею довіреності. Відомості про філії та представництва юридичної особи включають до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі — ЄДР). Відповідно до пункту 11 частини 3 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» передбачено внесення необхідної інформації про відокремлений підрозділ до ЄДР, зважаючи на те, що відомості із ЄДР використовують для ідентифікації юридичної особи та її відокремленого підрозділу під час здійснення статутної діяльності, відкриття рахунків, вчинення правочинів тощо.
Висновок
З огляду на викладене, створення відокремлених підрозділів та надання їм певного статусу здійснює виключно юридична особа або її засновники, і діють вони від імені юридичної особи на підставі виданої довіреності. Відокремлені підрозділи не підлягають самостійній державній реєстрації. Відповідно до статутних документів юридичної особи, яка створила їх, відокремлені підрозділи можуть здійснювати всі функції (або частину), зокрема укладати договори про закупівлю від імені юридичної особи на підставі виданої довіреності.
Зважаючи на вимоги Закону щодо розуміння того, хто є учасником, відокремлені підрозділи, які не мають статусу юридичних осіб, не можуть виступати від свого імені учасниками процедур закупівель / спрощених закупівель. Однак від імені юридичної особи, яка їх створила, на підставі виданої нею довіреності, філії та представництва можуть брати участь у процедурах закупівлі / спрощених закупівлях.
З аналогічною позицією Мінекономіки щодо участі філій у закупівлях знайомтесь за посиланням.