Платоспроможність замовника: що очікувати учасникові? Новий механізм факторингу для учасника

Христина Зелінська
2187
4 Листопада 2020
Платоспроможність замовника: що очікувати учасникові? Новий механізм факторингу для учасника
2187
4 Листопада 2020

Якщо ви власник бізнесу або представник учасника в публічних закупівлях, то чудово знаєте про ризики цієї сфери. Хоча всі говорять більше про проблеми, з якими стикається замовник, я вважаю, що не варто забувати й про ситуації, в які потрапляє бізнес. Найболючіша історія — невчасна оплата за надані послуги чи поставлений товар, а в ще гіршому випадкові — відсутність усієї оплати або її частини.

Тож дозвольте надати декілька простих порад, які допоможуть щонайбільше зрозуміти майбутні фінансові ризики та щонайменше — чи слід витрачати час на підготовку тендерної пропозиції. 

Законодавство зобов’язує замовника перевіряти майбутнього переможця закупівлі на відповідність ряду критеріїв. Усе логічно, адже закупівельник витрачає в більшості випадків бюджетні гроші (наприклад, коли купує новий рентген апарат для лікарні чи опалення в школу). Тому є цілий ряд суворих вимог та обмежень, які застосовують при відборі контрагента.

Але буде не менш логічно майбутньому учасникові торгів перевіряти й замовника. Наприклад, на платоспроможність. Адже завжди спершу бізнес обирає, кому запропонувати свою пропозицію і де позмагатись за перемогу. Кожному підприємству завжди хочеться вберегтися від патових ситуацій. Наприклад, коли доводиться доходити до Вищого господарського суду через те, що не можна отримати частину оплати за поставлений товар та пеню, що набігла.

Дослідження «ТІ Україна»* «Чому розривають договори в ProZorro?» показало, що серед причин розірвання договорів про закупівлю є відсутність та зменшення фінансування. У 2017 році в системі ProZorro 882 договори (8 %) було розірвано із цієї причини, а 2019 року — 1 565 (10,1 %). Зростання підтверджує, що до цього ризику слід ставитися уважно.

* «Трансперенсі Інтернешнл Україна» — акредитований представник глобального руху Transparency International, що комплексно підходить до розробки і впровадження змін задля зниження рівня корупції.

Користуйтесь відкритими державними реєстрами

Перша порада надто проста, щоб її не спробувати. Вирішуючи те, податись на цікавий тендер з великим бюджетом чи ні, слушною ідеєю буде здійснити мінімальну перевірку замовника.

По-перше, ви може подивитись, чи замовник не є банкрутом і чи проти нього не відкрито ліквідаційну процедуру. Відповідь на це питання завжди можна отримати з відкритого державного реєстру за цим посиланням. До того ж усі доступні реєстри для перевірки за статтею 17 Закону про публічні закупівлі зібрано на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Інструменти» та доступні за посиланням.

По-друге, проблемні факти з історії виконання зобов’язань замовником можна знайти в Єдиному реєстрі судових рішень. Адже тут можна знайти позови та рішення, де замовник виступає відповідачем. Такі справи чи їх відсутність можуть допомогти вам зорієнтуватись щодо участі в конкретній закупівлі.

Модуль бізнес-аналітики дасть швидкі відповіді на запитання

Завдяки публічному модулю аналітики закупівель ProZorro можна не тільки робити вибірку актуальних закупівель за кодом CPV чи регіонами країни. Також є можливість здійснити вибірку закупівель із вигідними для вас умовами оплати за типом (аванс, післяоплата) та періодами оплати. Даний відбір можна здійснити за допомогою вкладки «Відбори». Посилання на модуль BI ProZorro.

Будьте уважними до умов тендерної документації

Замовники можуть передбачити відстрочки платежів серед документів тендерної документації та/або серед нецінових критеріїв оцінки. У такому випадку сам порядок відстрочення платежів повинен бути визначений у проєкті договору. Як правило, визначають дві найважливіші умови відстрочення платежу: строк та відсоток, який можуть нараховувати на прострочену суму з дня фактичної оплати товару чи послуг (див. ст. 694 ЦКУ).

Якщо ж ви знайшли таке неузгодження й порядок таких відтермінувань не визначено, то звертайсь до замовника з проханням виправити невідповідність. Коли на такі прохання відсутня реакція, то користуйтесь правом оскарження.

Факторинг

Надійний замовник завжди зацікавлений у вчасній поставці якісного товару не менше, ніж учасник у своєчасній оплаті. Проте державні замовники іноді не можуть розраховуватися ні завчасно, ні в сам день поставки. Хорошим прикладом є ПАТ «Укрпошта», яка доєдналась до платформи «Факторинг-хаб»*. Саме поняття факторингу означає відступлення права грошової вимоги.

* «Факторинг-хаб» — онлайн-платформа для замовлення факторингу бізнесом, що працює в публічних закупівлях. Учасник таким чином може ще до участі в тендері сформувати заявку на отримання умов фінансування.

Як це відбувається на прикладі ПАТ «Укрпошта»?

Учасник подає заявку на онлайн-платформі для пропозиції факторингу. Після цього інформація про лот і його учасника потрапляє на розгляд банку.

Банк надсилає пропозицію щодо умов факторингу. Вона включає: надання безрегресного факторингу [коли фактор (банк) приймає на себе всі ризики несплати з боку замовника], отримання фінансування — до 98 % від суми товару / послуги, наданої замовнику, а також відсутність вимоги щодо забезпечення.

Учасник залишає за собою право прийняти або відхилити запропоновані банком умови факторингу.

Отримавши поставку товару, замовник підтверджує це банку, і він відразу сплачує гроші постачальнику. А банк уже чекає своєчасної оплати від замовника. При цьому для постачальника договір уже є виконаним, далі всі розрахунки відбуваються тільки між банком та замовником.

Це фактично дає можливість отримати постачальнику швидку оплату за поставлений товар від банку. А замовник не втрачає хороші пропозиції на ринку через історію з оплатами.

Водночас у будь-яких закупівельних відносинах є завжди дві сторони — замовник та виконавець. І кожен має право на захист своїх інтересів та взаємну вигоду в рамках закону.

Усе, що може допомогти учасникові в участі у закупівлях, ви знайдете на онлайн-порталі RADNUK.COM.UA, зокрема у статтях:

  1. «Чи вважаються антиконкурентними дії та/або пов’язаними особи в разі отримання послуг замовником та учасником в однієї консалтингової компанії в межах однієї закупівлі?»
Тендери

Публікації для учасників щодо особливостей участі при проведенні замовниками відкритих торгів (в тому числі відкритих торгів з публікацією англійською мовою), торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу: алгоритм, поради, кейси з практики, тощо.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО