Перед здійсненням публічної закупівлі уповноважена особа повинна її запланувати. Статтею 11 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), зокрема, унормовано, що уповноважена особа формує річний план закупівель в електронній системі закупівель. При цьому Закон не містить прямої вказівки, що саме уповноважена особа повинна визначити очікувану вартість предмета закупівлі.
Залежно від сукупності внутрішніх обставин замовника, зокрема річного об’єму закупівель, кількості уповноважених осіб у внутрішньому документі замовника (Положенні про уповноважену особу, Методиці визначення очікуваної вартості тощо) може бути визначено працівника замовника, що відповідатиме, зокрема, за визначення очікуваної вартості предмета закупівлі.
Ми в орієнтовному Порядку взаємодії між структурними підрозділами під час планування та проведення закупівель пропонуємо цей обов’язок закріпити за ініціатором закупівлі. Ініціатор закупівлі — посадова особа замовника, зокрема керівник структурного підрозділу або інша відповідальна особа структурного підрозділу замовника, що зацікавлена у придбанні певного товару / роботи / послуги відповідно до Закону. Не буде порушенням, якщо такий обов’язок покладуть на уповноважену особу.
Про те, як та яким методом визначити очікувану вартість предмета закупівлі, можна дізнатись, завантаживши приклад Методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі. Для того щоб ввести такий документ саме на вашому підприємстві, слід його затвердити наказом «Про затвердження Методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі».
Тоді як замовнику належним чином вирахувати очікувану вартість з дотриманням згаданого принципу?
Також закупівельникам під час визначення очікуваної вартості допомагає Примірна методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затверджена наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 18.02.2020 № 275.
Згідно з пунктом 2 розділу І цієї методики очікувана вартість — розрахункова вартість предмета закупівлі на конкретних умовах поставки із зазначенням інформації про включення/невключення до очікуваної вартості податку на додану вартість (ПДВ) та інших податків і зборів.
Не заперечую, що визначення очікуваної вартості предмета закупівлі доволі непроста справа. Тому редакцією порталу RADNUK.COM.UA підготовлено перелік корисних посилань на публікації щодо визначення очікуваної вартості у різних випадках та за Методикою:
- «Як визначити очікувану вартість предмета закупівлі? Наводимо приклад Методики», де наведено приклад того, з чого та як почати при розрахунку очікуваної вартості;
- «Податок на додану вартість у складі (очікуваної) вартості предмета закупівлі: включати чи ні?», у якій експерт описує порядок та можливості включення податку на додану вартість в очікувану вартість;
- «Завищення очікуваної вартості предмета закупівлі: правові наслідки для замовника», що містить застереження для замовників при завищенні очікуваної вартості, опираючись на судову практику;
- «Визначаємо вид, обсяг та очікувану вартість закупівлі електричної енергії правильно», що роз’яснює нам, як правильно визначити очікувану вартість електроенергії;
- «Змінили очікувану вартість після двох невдалих закупівель? Остерігайтесь скарг, бо закупівлі відміняють», у якій опрацьовано практику органу оскарження щодо питання можливості зміни ціни, якщо двічі не відбулись відкриті торги.
Також тримайте лайфхак для учасників у статті «Очікувана вартість не відповідає ринковій: що можна зробити?», де описано примірні дії учасника у разі виникнення подібної ситуації.
Додатково зауважимо: у рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу RADNUK.COM.UA опрацьовано взірці документів категорії «Спрощена закупівля», у яких фахівцем перевірено посилання на законодавчу базу у взірцях та, зокрема, оновлено приклад оголошення про проведення спрощеної закупівлі.