Особливості закупівель за Угодою про фінансування Програми Interreg (InterregVI-A) NEXT «Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна» (HUSKROUA)

Оксана Кам'янецька
255
24 Жовтня 2025
Особливості закупівель за Угодою про фінансування Програми Interreg (InterregVI-A) NEXT «Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна» (HUSKROUA)
255
24 Жовтня 2025

У цій статті розглянемо загальні аспекти здійснення закупівель за Угодою про фінансування Програми траскордонного спіробітництва Interreg NEXT «Угорщина – Словаччина – Румунія – Україна».

У 2007 році Європейський Союз відкрив реалізацію потужної Програми транскордонного спіробітництва Interreg. Україна також набула можливість брати участь у цій співпраці, одним із напрямів реалізації якої є Interreg NEXT «Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна».

Програма вже мала два етапи реалізації (2007-2013 та 2014-2020), наразі маємо вже третій (2021-2027), реалізація якого затверджена в Україні шляхом ратифікації Угоди про фінансування Програми Interreg (Interreg VI-A) NEXT «Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна» Законом № 3717-IX від 09.05.2024.

Набрання чинності для України Угоди про фінансування програми (Interreg VI-A) NEXT Угорщина-Словаччина-Румунія-Україна відбулося 02.07.2024.

Які можливості може надати ця Угода потенційним учасникам з України, подивимось далі:

  1. Бюджет програми HUSKROUA 2021-2027 складає біля 73,4 млн євро, з яких біля 66,1 млн євро залучається з фонду ЄС та 7,343 млн євро – національний внесок.
  2. Загалом фінансування цієї Програми охоплює такі регіони країн-учасниць: Боршод-Абауй-Земплен та Саболч-Сатмар-Береґ (Угорщина), Кошицький край та Прешовський край (Словаччина), Сату Маре та Сучава (Румунія), Чернівецька, Івано-Франківська та Закарпатська області (Україна).
  3. У Програмі виділені три пріоритети та п’ять конкретних цілей для підтримки:

Зелений прикордонний регіон:

  • сприяння адаптації до кліматичних змін, запобігання ризикам стихійних лих з урахуванням екосистемних підходів;
  • захист і збереження природи, біорізноманіття та зеленої інфраструктури, зменшення всіх форм забруднення.

Здоровий прикордонний регіон:

  • забезпечення рівного доступу до системи охорони здоров’я;
  • підвищення ролі культури та стійкого туризму в економічному розвитку, соціальній інклюзії та соціальних інноваціях.

Співпраця у прикордонному регіоні:

підвищення ефективності державного та місцевого управління шляхом сприяння співраці між організаціями, громадянами, а також представниками громадянського суспільства.

Ознайомитись з детальним описом пріоритетів і задач Програми можна за посиланням.

  1. Взяти участь у реалізації Програми можуть неприбуткові організації, навчальні заклади, науково-дослідницькі установи, природні парки, агенції регіонального розвитку, медичні заклади, державні органи та органи місцевого самоврядування країн-учасниць Угоди.
  2. Оскільки це міжнародна Угода, дія Закону про публічні закупівлі на цю програму має меншу юридичну силу, якщо порівняти з цією Угодою (стаття 6 Закону та див. статтю «Закупівлі за міжнародними угодами й правилами міжнародних організацій»). Тож насамперед діють положення саме Угоди, в яких передбачено, зокрема, що податок на додану вартість, акцизні податки, митні платежі та будь-які інші непрямі податки не мають підпадати під підтримку Європейського Союзу, тобто в рамках програми звільняються від сплати.
  3. Угода (дублюючи положення Регламенту Європейського парламенту І Ради (ЄС, ЄВРАТОМ) 2018/1046 від 18.07.2018 «Про фінансові правила, що застосовуються до загального бюджету Союзу…») передбачає також відмінні від українських процедури публічних закупівель, порогові значення, строки для подачі тендерних пропозицій, а саме:

1. відкрита або обмежена процедура може застосовуватися для:

  • договорів про надання послуг і постачання, а також договорів концесії щодо надання послуг вартістю щонайменше 300 тис. євро;
  • договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю щонайменше 5 млн євро;

2.  місцева відкрита процедура може застосовуватися для:

  • договорів про постачання вартістю щонайменше 100 тис. євро та не більше 300 тис. євро;
  • договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю щонайменше 300 тис. євро та не більше 5 млн євро;

3.  спрощена процедура може застосовуватися для:

  • договорів про надання послуг, договорів концесії щодо надання послуг, договорів про виконання робіт і договорів концесії на виконання робіт вартістю менше 300 тис. євро;
  • договорів постачання вартістю менше 100 тис. євро;
  • договори, вартість яких менша або дорівнює 20 тис. євро, можуть бути укладені на основі однієї тендерної пропозиції;
  • платежі на суму, яка менша або дорівнює 2500 євро за статтями витрат, можуть проводитися просто як оплата за рахунками-фактурами без попереднього прийняття тендерної пропозиції.

Строки для подачі заявок / тендерних пропозицій згідно з Угодою становлять:

  • для закритих процедур: не менше 30 днів;
  • для відкритих процедур: 90 днів для договорів про виконання робіт і 60 днів для договорів про постачання;
  • для місцевих відкритих процедур: 60 днів для договорів про виконання робіт і 30 днів для договорів про постачання;
  • для спрощених процедур: 30 днів.

Однак у деяких виняткових випадках можуть бути дозволені інші часові обмеження.

Разом із подачею заявок учасник повинен подати Декларацію доброчесності про відповідність тендерним критеріям відбору. Водночас ця вимога може бути скасована для договорів із вартістю, яка не перевищує 15 тис. євро.

  1. Оскільки ця Програма фінансується з фонду ЄС, ця Угода регламентує суворі вимоги щодо моніторингу та контролю за виконанням Програми не тільки з боку українських контролюючих та аудиторських органів (ДАСУ та Рахункова палата відповідно), але й з боку представників ЄС (Комісії Програми, Європейського управління з питань запобігання зловживанням та шахрайству — OLAF, Європейського суду аудиторів, Прокуратури ЄС), які мають право проводити відповідні технічні, наукові, фінансові аудити та перевірки, включно з проведенням перевірок на місцях у приміщеннях будь-якої фізичної особи, яка проживає в Україні, або юридичної особи, заснованої в Україні, а також будь-якої третьої сторони, яка бере участь у реалізації Програми. Такий доступ включає право на отримання фізичних або електронних копій і витягів із будь-якого документа або вмісту будь-якого носія даних, що зберігається перевіреними фізичними чи юридичними особами або перевіреною третьою стороною. Навіть у разі призупинення або розірвання Угоди право на таку перевірку існує ще протягом 5 років.

Участь у Програмі Interreg NEXT HUSKROUA також зобов’язує дотримуватись вимог щодо візуалізації інформації про підтримку ЄС в усіх заходах, пов’язаних з діями, що підтримуються Фондами ЄС. Про особливості та вимоги до використання емблем ЄС під час участі у грантових проєктах ми писали у статті «Як вибрати емблему ЄС для своєї документації по Ukraine Facility».

Крім того, як і в інших проєктах Програми Interreg, залежно від цільового напряму залучення підтримки повинні використовуватись так звані «policy icons». Про це зазначали у статті «Особливості закупівель за Угодою про фінансування Програми Interreg (Interreg VI-A) NEXT «Румунія — Україна»».

Водночас, незважаючи на те, що Програма Interreg NEXT HUSKROUA 2021-2027 вже прийнята всіма Сторонами-учасницями Угоди та ратифікована відповідними нормативними актами, наразі ще не доопрацьовано повноцінно сайт для Програми 2021-2027. Часткову інформацію, а також контакти представника від української сторони можна знайти на вебсторінці попередніх періодів Програми (2007-2013 та 2014-2020) Partners database – Interreg VI-A NEXT Hungary-Slovakia-Romania-Ukraine Programme 2021-2027.

Важливо! З 5 вересня 2025 року розпочато 2-гe запрошення до пропозицій (call for proposals) для цієї Програми за трьома пріоритетами та п’ятьма цілями. 2nd Call for Proposals – Interreg VI-A NEXT Hungary-Slovakia-Romania-Ukraine Programme 2021-2027.

Загальний доступний внесок ЄС для цього етапу реалізації Програми становить 28,5 млн євро.

На цьому етапі Програма підтримуватиме проекти різного масштабу:

  • малий проект (ідентифікатор SSP) має пороги від 70 тис. євро до 300 тис. євро, з кінцевим терміном подачі пропозицій до 30 листопада 2025 року, 15:00 (за центральноєвропейським часом);
  • проект звичайного масштабу (ідентифікатор RSP) має пороги від 300 тис. євро до 1,5 млн євро, з кінцевим терміном подачі пропозицій до 30 листопада 2025 року, 15:00 (за центральноєвропейським часом);
  • масштабні проєкти з елементами інфраструктури (ідентифікатор RSP з інфраструктурою) – пороги не зазначені. Кінцевий термін подачі пропозицій — 15 лютого 2026 року, 15:00 (за центральноєвропейським часом).

Усі необхідні для подачі документи можна знайти за посиланням.

Крім того, з вересня 2025 року організовуються Інформаційні дні в Угорщині, Словаччині, Румунії та Україні, а також Форум пошуку партнерів, де можна знайти партнерів для спільної участи у змаганнях за можливість взяти участь у реалізації цієї транскордонної Програми.Читайте «Що необхідно врахувати при закупівлі за Угодою про фінансування програми Interreg (Interreg VI-A) NEXT Польща — Україна». Також можете завантажити шпаргалку УО щодо офіційного оприлюднення НПА та порядку набрання ними чинності.

Замовникам

Публікації, які стосуються сфери публічних (державних) закупівель від «А» до «Я» згруповані відповідно до специфіки

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО