Із 14.05.2021 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 № 474 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 і від 9 грудня 2020 р. № 1236» (далі — Постанова № 474), згідно з якою на період дії карантину установлено граничний рівень торговельної надбавки на автомобільне пальне, а саме в розмірі:
- не більше 7 гривень з урахуванням ПДВ, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива;
- не більше 5 гривень з урахуванням ПДВ, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних.
Також Постанова № 474 містить порядок визначення та опублікування середньої вартості 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних. Що означає ця постанова для публічних закупівель?
Текст Постанови № 474 не містить жодних обмежень щодо кола осіб, яких вона стосується, тож перша панічна думка після прочитання цього акта: негайно переглядати ціни за чинними договорами та корегувати умови оголошених процедур закупівель. СТОП! Насправді замовникам публічних закупівель не треба робити абсолютно нічого, бо сфери публічних закупівель Постанова № 474 взагалі не стосується!
Правила регулювання цін у нашій державі встановлені Законом України «Про ціни і ціноутворення». Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 1 Закону України «Про ціни і ціноутворення» торговельна надбавка (націнка) — сума витрат суб’єкта господарювання, що пов’язані з обігом товару та здійснюються в процесі його продажу (реалізації) у роздрібній торгівлі, та прибутку. Гранична торговельна надбавка (націнка) є її максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб’єктом господарювання під час реалізації товару в роздрібній торгівлі.
Таким чином, гранична торговельна надбавка встановлюється виключно для операцій роздрібної торгівлі (!). Роздрібна торгівля — це реалізація товарів споживачам на загальних, однакових для всіх умовах згідно з публічним договором. Нагадаємо, що публічний договір, відповідно до статті 633 Цивільного кодексу України, — це договір, у якому одна сторона — підприємець взяла на себе обов’язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв’язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги, і підприємець не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності в нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг).
Отже, встановлені Постановою № 474 граничні торговельні надбавки, що нараховуються до середньої вартості 1 літра дизельного палива та автомобільних бензинів, застосовуються лише у сфері роздрібної торгівлі.
Натомість у сфері публічних закупівель мають місце виключно оптові поставки пального, причому на умовах не публічного, а цілком собі господарського договору, ціна якого визначається, як правило, на конкурсних засадах у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про закупівлі).
Нагадуємо, що відповідно до абзацу 1 частини 4 статті 3 Закону про закупівлі відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюються виключно цим Законом і не можуть регулюватися іншими законами, крім випадків, встановлених цим Законом. Постанова № 474 не є складовою законодавства про закупівлі, а отже, не підлягає застосуванню під час проведення придбання товарів, робіт та / або послуг відповідно до Закону про публічні закупівлі.
З викладених вище причин Постанова № 474 не є підставою і для перегляду ціни товару за вже укладеними договорами про закупівлю. Ба більше: спричинені Постановою № 474 коливання цін на роздрібному ринку дизельного палива та бензинів автомобільних навіть не будуть враховуватися для цілей застосування пункту 2 частини 5 статті 41 Закону про закупівлі (тобто для збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі її коливання), адже такі коливання відбудуться на роздрібному ринку, у той час як публічні закупівлі — це ринок оптових поставок.
Висновок
Граничні торговельні надбавки, що нараховуються до середньої вартості 1 літра дизельного палива та автомобільних бензинів, встановлені Постановою № 474, жодним чином НЕ впливають на здійснення публічних закупівель та НЕ є підставою ані для корегування умов оголошених закупівель, ані для зміни умов уже укладених договорів про закупівлю.
Додатково читайте на порталі RADNUK.COM.UA такі публікації: