Як не залишитись без необхідної закупівлі під час оскарження тендеру?

Наталія Чабан
1050
28 Березня 2021
Як не залишитись без необхідної закупівлі під час оскарження тендеру?
1050
28 Березня 2021

Під час проведення публічних закупівель нерідко виникають конфлікти між замовником та учасниками, які здебільшого полягають у незгоді останніх із тими чи іншими рішеннями, діями або бездіяльністю замовника. Законодавець передбачив декілька шляхів їх вирішення, одним із яких є оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника до Органу оскарження. Водночас основним завданням для замовників під час оскарження триваючого тендеру є не залишитись без необхідних поставок для задоволення своїх потреб на вказаний період. Отже, чи справді все, що може зробити замовник у цей період, це спостерігати за процесом та очікувати? Спробуємо розібратись з цією проблемою та знайти законні підстави, переваги та можливості, які надає законодавство для її вирішення.

Так, на офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено запит № 115/2021 від Головного управління статистики «Х» наступного змісту: «Процедура закупівлі — відкриті торги, було оскарження в АМКУ на рішення замовника, АМКУ прийняло рішення про відміну рішення замовника. АМКУ протягом трьох робочих днів у «Прозорро» мають подать висновок. Чи можемо ми, поки ще рішення не висвітлено, укласти договір по абзацу 2 пункту 3 частини 7 статті 3?».

Відповідь Уповноваженого органу наступна: «Згідно з частиною сьомою статті 3 Закону придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі оскарженням прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.

Натомість згідно з частиною другою статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендеру після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.

З огляду на викладене та ураховуючи вартісні межі, встановлені Законом, очікувану вартість закупівлі та нагальну потребу, вибір способу закупівлі здійснюється замовником самостійно з дотриманням вимог Закону».

Коментар редакції

Процедура закупівлі є досить динамічним і швидким процесом, тому, поки Органом оскарження буде прийнято остаточне рішення за результатом розгляду скарги, чинною редакцією Закону в період оскарження  замовнику надано право задовольнити нагальну потребу в закупівлі товарів, робіт чи послуг, обсяг якої має не перевищувати 20 % від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.

Як зазначено в офіційному роз’ясненні Мінекономіки, законодавчо право на проведення закупівлі регламентується частиною 7 статті 3 Закону та частиною 2 статті 40 Закону. Окремо звертаємо увагу, що умови для застосування вказаних підстав відрізняються видом закупівлі, зокрема, у першому випадку замовники укладають договір без використання електронної системи закупівлі, а в другому проводять переговорну процедуру закупівлі.

Крім того, у першому випадку мова йде про тендер, що оскаржується, а у другому такий тендер, крім того, що оскаржується, обов’язково має бути триваючим.

Які умови є спільними для застосування цих норм?

  1. Право на застосування частини 7 статті 3 Закону та частини 2 статті 40 Закону з’являється при оскарженні тендеру (відкриті торги, відкриті торги з публікацією англійською мовою, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог);
  2. Тендер має бути оскаржено після оцінки тендерних пропозицій учасників, тобто після аукціону;
  3. У разі застосування частини 2 статті 40 Закону оскаржувати мають виключно триваючий тендер. Це означає, що тендер, у якому оскаржують його відміну і, відповідно, який є нетриваючим, не є умовою для застосування норм про 20 % шляхом проведення переговорної процедури закупівлі;
  4. Очікувана вартість закупівлі становить обсяг, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.

Тобто, щоб не лишитись без поставок при оскарженні і затягуванні закупівлі, Замовник може здійснити невелику закупівлю для задоволення власних потреб на цей період.

З практичним аспектом визначення порядку проведення закупівель під час триваючого тендеру, що оскаржується, знайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Скарга на 20 відсотків!» та «Допороги без спрощених закупівель: мініаналоги переговорної процедури».

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО