Під час проведення публічних закупівель нерідко виникають конфлікти між замовником та учасниками, які здебільшого полягають у незгоді останніх із тими чи іншими рішеннями, діями або бездіяльністю замовника. Законодавець передбачив декілька шляхів їх вирішення, одним із яких є оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника до Органу оскарження. Водночас основним завданням для замовників під час оскарження триваючого тендеру є не залишитись без необхідних поставок для задоволення своїх потреб на вказаний період. Отже, чи справді все, що може зробити замовник у цей період, це спостерігати за процесом та очікувати? Спробуємо розібратись з цією проблемою та знайти законні підстави, переваги та можливості, які надає законодавство для її вирішення.
Так, на офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено запит № 115/2021 від Головного управління статистики «Х» наступного змісту: «Процедура закупівлі — відкриті торги, було оскарження в АМКУ на рішення замовника, АМКУ прийняло рішення про відміну рішення замовника. АМКУ протягом трьох робочих днів у «Прозорро» мають подать висновок. Чи можемо ми, поки ще рішення не висвітлено, укласти договір по абзацу 2 пункту 3 частини 7 статті 3?».
Відповідь Уповноваженого органу наступна: «Згідно з частиною сьомою статті 3 Закону придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі оскарженням прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.
Натомість згідно з частиною другою статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі оскарження прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника щодо триваючого тендеру після оцінки тендерних пропозицій учасників, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.
З огляду на викладене та ураховуючи вартісні межі, встановлені Законом, очікувану вартість закупівлі та нагальну потребу, вибір способу закупівлі здійснюється замовником самостійно з дотриманням вимог Закону».
Коментар редакції
Процедура закупівлі є досить динамічним і швидким процесом, тому, поки Органом оскарження буде прийнято остаточне рішення за результатом розгляду скарги, чинною редакцією Закону в період оскарження замовнику надано право задовольнити нагальну потребу в закупівлі товарів, робіт чи послуг, обсяг якої має не перевищувати 20 % від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.
Як зазначено в офіційному роз’ясненні Мінекономіки, законодавчо право на проведення закупівлі регламентується частиною 7 статті 3 Закону та частиною 2 статті 40 Закону. Окремо звертаємо увагу, що умови для застосування вказаних підстав відрізняються видом закупівлі, зокрема, у першому випадку замовники укладають договір без використання електронної системи закупівлі, а в другому проводять переговорну процедуру закупівлі.
Крім того, у першому випадку мова йде про тендер, що оскаржується, а у другому такий тендер, крім того, що оскаржується, обов’язково має бути триваючим.
Які умови є спільними для застосування цих норм?
- Право на застосування частини 7 статті 3 Закону та частини 2 статті 40 Закону з’являється при оскарженні тендеру (відкриті торги, відкриті торги з публікацією англійською мовою, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог);
- Тендер має бути оскаржено після оцінки тендерних пропозицій учасників, тобто після аукціону;
- У разі застосування частини 2 статті 40 Закону оскаржувати мають виключно триваючий тендер. Це означає, що тендер, у якому оскаржують його відміну і, відповідно, який є нетриваючим, не є умовою для застосування норм про 20 % шляхом проведення переговорної процедури закупівлі;
- Очікувана вартість закупівлі становить обсяг, що не перевищує 20 відсотків від очікуваної вартості тендеру, що оскаржується.
Тобто, щоб не лишитись без поставок при оскарженні і затягуванні закупівлі, Замовник може здійснити невелику закупівлю для задоволення власних потреб на цей період.
З практичним аспектом визначення порядку проведення закупівель під час триваючого тендеру, що оскаржується, знайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Скарга на 20 відсотків!» та «Допороги без спрощених закупівель: мініаналоги переговорної процедури».