Чергові зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»

Редакція
4815
24 Листопада 2020
Чергові зміни до Закону України «Про публічні закупівлі»
4815
24 Листопада 2020

22 листопада поточного року набрали чинності зміни до Закону України «Про публічні закупівлі», внесені Законом України «Про внесення змін до статті 17 Закону України “Про публічні закупівлі” у зв’язку з прийняттям Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень”» від 3 листопада 2020 року № 954-IX.

Підстави внесення змін до Закону

22 листопада 2018 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» № 2617-VIII (далі — Закон № 2617-VIII), який набрав чинності 1 липня 2020 року.

Законом № 2617-VIII внесено зміни до Кримінального кодексу України, зокрема замінено «злочин» на «кримінальне правопорушення». Враховуючи такі зміни, частиною 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2617-VIII передбачено, що до приведення у відповідність із цим Законом законодавчі та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Пунктами 5 та 6 частини 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про публічні закупівлі) передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі в переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 цього Закону) у разі, якщо:

  • фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за злочин, учинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;
  • службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку.

Враховуючи викладене вище та задля узгодження термінології, запровадженої Законом № 2617-VIII, Президент України Володимир Зеленський підписав Закон «Про внесення змін до статті 17 Закону України “Про публічні закупівлі” у зв’язку з прийняттям Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень”» № 954-ІХ (далі — Закон № 954-ІХ), який парламент ухвалив 3 листопада 2020 року.

Які зміни передбачені

Закон № 954-ІХ  вносить зміни до пунктів 5 і 6 частини 1 статті 17 Закону про публічні закупівлі, замінивши слова «злочин, учинений з корисливих мотивів, зокрема, пов’язаний» на словосполучення «кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів, зокрема, пов’язане» (таблиця 1).

НормаБулоСтало
пункт 5 частини 1 статті 17 Законуфізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за злочин, учинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядкуфізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку
пункт 6 частини 1 статті 17 Законуслужбова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядкуслужбова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку
Таблиця 1

Що змінюється для замовників та учасників закупівельного процесу

Насправді відбулася виключна заміна декількох слів на інше словосполучення. Якщо розглядати загальний сенс норми пунктів 5 та 6 частини 1 статті 17 Закону про публічні закупівлі, то він не змінився. Як і раніше, замовник має відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі в переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону про публічні закупівлі), якщо фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, або службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку.

Проте відповідно до пункту 2 частини 2 статті 22 Закону про публічні закупівлі від 22 листопада 2020 року замовник має зазначати в тендерній документації:

  • підстави, встановлені статтею 17 Закону про публічні закупівлі, з урахуванням внесених змін до пунктів 5 та 6 частини 1 цієї статті;
  • інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників статті 17 Закону про публічні закупівлі, з урахуванням внесених змін до пунктів 5 та 6 частини 1 цієї статті.

Довідка про відсутність (наявність) судимості: що змінюється

Відповідно до частини 3 статті 17 Закону про публічні закупівлі учасник процедури закупівлі в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції підтверджує відсутність підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 цієї статті. Спосіб документального підтвердження, згідно із законодавством, щодо відсутності підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 цієї статті, визначається замовником для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі через електронну систему закупівель.

Відповідно до рекомендаційного листа Мінекономіки вих. № 3304-04/34835-06 від 3 червня 2020 року замовник має право встановити вимогу щодо підтвердження відповідності учасника процедури закупівлі вищезазначеним вимогам у вигляді довідки в довільній формі. Проте від переможця це має бути довідка, видана Міністерством внутрішніх справ України, для надання фізичним особам відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України.

Отримання довідок про відсутність (наявність) судимості в Україні регулює Порядок доступу до відомостей персонально-довідкового обліку Єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України, затверджений наказом МВС від 29 листопада 2016 року № 1256, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10 січня 2017 року за № 22/29890.

Відповідно до листа МВС щодо порядку отримання довідок про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України, довідка — документ, який містить відомості з персонально-довідкового обліку єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України та який залежно від обсягу запитуваної особою інформації може містити лише відомості про відсутність (наявність) судимості (так звана «скорочена» довідка) або відомості про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України («повна» довідка).

Детальніше — на порталі RADNUK.COM.UA у статті «“Повна” та “скорочена” довідки про відсутність (наявність) судимості».

Отже, можемо дійти висновку, що вищезазначені зміни до Закону про публічні закупівлі не впливають на вимоги до учасників та переможців процедури закупівлі.

Однак слід зазначити, що пунктом 12 частини 1 статті 17 Закону про публічні закупівлі передбачено в разі, якщо службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми, замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі в переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону про публічні закупівлі). На підтвердження даного пункту замовник може вимагати від учасника довідку в довільній формі відповідно до листа Мінекономіки вих. № 3304-04/34835-06 від 3 червня 2020 року. У свою чергу від переможця замовник має вимагати довідку, видану Міністерством внутрішніх справ України, для надання фізичним особам відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України.

Звертаємо увагу, що в пункті 12 частини 1 статті 17 Закону про публічні закупівлі передбачено: «службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми».  Тобто незалежно від того, знято таку судимість чи погашено у встановленому законом порядку, замовник має відхилити такого учасника, якщо в довідці про відсутність (наявність) судимості зазначено про притягнення згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.

Відповідно до листа МВС щодо порядку отримання довідок про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України, відомості про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України, розкриває так звана «повна» довідка з Міністерства внутрішніх справ України.

Отже, щоб не вимагати від переможця процедури закупівлі подвійної інформації у вигляді двох довідок про відсутність (наявність) судимості, а саме «скорочену» та «повну», радимо встановити однакову вимогу як у пунктах 5, 6, так і в пункті 12 частини 1 статті 17 Закону про публічні закупівлі.

Як замовнику передбачити відповідну вимогу до учасника та переможця в тендерній документації

Приклад

Вимоги статті 17 Закону (Замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо)Учасник процедури закупівлі на виконання вимоги статті 17 (підтвердження відсутності підстав) повинен надати таку інформацію:Переможець процедури закупівлі на виконання вимоги статті 17 (підтвердження відсутності підстав) повинен надати таку інформацію:
Фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку  (пункт 5 частини 1 статті 17 Закону)Довідка в довільній формі про те, що фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, не була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку (надається в довільній формі згідно з листом Мінекономіки вих. № 3304-04/34835-06 від 3 червня 2020 року)Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що фізична особа, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давнини від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням
Службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку (пункт 6 частини 1 статті 17 Закону)Довідка в довільній формі про те, що службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, не була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку (надається в довільній формі згідно з листом Мінекономіки вих. № 3304-04/34835-06 від 3 червня 2020 року)Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давнини від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням

З прикладом тендерної документації та додатків до неї, з урахуванням останніх змін та практик, можна ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Зразки документів» — «Зразки документів замовникам».

Висновки

1.  Кожен замовник з 22 листопада 2020 року має зазначати в тендерній документації підстави, встановлені статтею 17 Закону про публічні закупівлі, з урахуванням внесених змін до пунктів 5 та 6 частини 1 цієї статті.

2. Кожен замовник з 22 листопада 2020 року має зазначати в тендерній документації інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників статті 17 Закону про публічні закупівлі, з урахуванням внесених змін до пунктів 5 та 6 частини 1 цієї статті.

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО