З 19.04.2020 Держаудитслужба* штрафуватиме порушників самостійно. Чому? Кого? За що?

Іван Шекун
3134
28 Січня 2020
З 19.04.2020 Держаудитслужба* штрафуватиме порушників самостійно. Чому? Кого? За що?
3134
28 Січня 2020

З 19.04.2020 орган державного фінансового контролю (Держаудитслужба) самостійно накладатиме адміністративне стягнення за частинами першою та другою статті 164-14 КУпАП. Детальніше про це поговоримо в даній публікації.

У статті «Нова відповідальність у закупівлях: до чого готуватися замовникам?», що вийшла друком у журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 11 (98) за листопад 2019 року на стор. 20–22,ми розглянули та проаналізували основні зміни до статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП). Зокрема, коли такі зміни наберуть юридичної сили; хто є суб’єктами адміністративного правопорушення; склади порушень та строки притягнення до адміністративної відповідальності. Тож рекомендуємо з відповідною публікацією ознайомитися детальніше, адже незабаром (уже 19 квітня 2020 року) інформація, викладена в ній, набуде зовсім іншого звучання, тому що недалеке майбутнє невдовзі стане буденною реальністю.

Чому аудитори накладатимуть адміністративні стягнення за частинами 1 та 2 статті 164-14 КУпАП самостійно

Однак слід висвітлити ще одну важливу зміну, яка торкнеться статті 164-14 КУпАП. Так, зі вступом у дію Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19 вересня 2019 року № 114-IX (далі — Закон про зміни), змін зазнає і стаття 234-1 КУпАП. Нова редакція цієї статті наділяє правом орган державного фінансового контролю розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення за частинами першою та другою статті 164-14 КУпАП (нагадаю, що адміністративне стягнення за частинами 3, 4, 5 і 6 статті 164-14 КУпАП накладатиме суд). Далі можна переглянути порівняльну таблицю з редакціями статті 234-1 КУпАП.

Табл.

Стаття 234-1. «Органи державного фінансового контролю» КУпАП

У поточній редакціїУ новій редакції
Органи державного фінансового контролю розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства з фінансових питань (стаття 164-2), порушенням порядку припинення юридичної особи (частини третя – шоста статті 166-6).   Від імені органів державного фінансового контролю розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право: керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, його заступники, а також інші уповноважені керівником посадові особи цього органуОргани державного фінансового контролю розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства з фінансових питань (стаття 164-2), порушенням порядку припинення юридичної особи (частини третя – шоста статті 166-6), порушенням законодавства про закупівлі (частини перша і друга статті 164-14). Від імені органів державного фінансового контролю розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право: керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, його заступники, а також інші уповноважені керівником посадові особи цього органу

Склади правопорушень за частинами 1 та 2 статті 164-14 КУпАП

Ч. 1 ст. 164-14 КУпАП. Пригадаємо, що порушеннями за частиною першою статті 164-14 КУпАП є:

  1. порушення порядку визначення предмета закупівлі;
  2. несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації;
  3. тендерна документація складена не відповідно до вимог закону;
  4. розмір забезпечення тендерної пропозиції, установлений у тендерній документації, перевищує межі, визначені законом;
  5. неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі;
  6. ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом;
  7. порушення строків розгляду тендерної пропозиції.

Названі вище порушення спричинюють накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто сума штрафу за такі порушення складає 1 700,00 грн.

Ч. 2 ст. 164-14 КУпАП. Порушеннями за частиною другою статті 164-14 КУпАП є дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення. Розмір штрафу за таке порушення складає 3 400,00 грн.

Стаття 234-1 КУпАП та Порядок № 168: нюанси застосування

Слід зважати на те, що практика самостійного притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності органом державного фінансового контролю (Державної аудиторської служби України) за адміністративні правопорушення і накладення адміністративних стягнень наявна протягом усього часу існування такого контрольного органу. Головний документ, який надає такі повноваження  –  стаття 234-1 КУпАП.

Державна аудиторська служба України врегулювала складання протоколів про адміністративні правопорушення власним Порядком оформлення Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, що затверджений наказом від 01.12.2016 № 168, зареєстрованим у Мін’юсті 21.12.2016 за № 1674/29804 (далі – Порядок № 168). Станом на 15.01.2020 Порядок № 168 ще не приведений у відповідність до нової редакції Закону про зміни. Існує думка, що несвоєчасне приведення Порядку № 168 у відповідність до Закону про зміни, унеможливить реалізацію повноважень Держаудитслужби в частині самостійного притягнення до адмінвідповідальності винних осіб за частиною першою та другою статті 164-14 КУпАП.

Однак пам’ятаємо, що повноваження Держаудитслужби у сфері притягнення до адміністративної відповідальності випливають з КУпАП, а не з відомчого наказу. Тож малоймовірно, що на практиці несвоєчасне приведення у відповідність Порядку № 168 завадить аудиторам виносити постанови про накладення адміністративних стягнень (штрафувати порушників).

Щоб не занурюватись у Порядок № 168, зокрема в те, яким чином відбувається розгляд справ про адміністративні правопорушення і накладення адміністративних стягнень за частинами першою та другою статті 164-14 КУпАП безпосередньо аудиторами, обговорення таких питань залишимо для окремої публікації, яка неодмінно буде, коли відбудуться відповідні зміни в Порядку № 168.

Зупинимось на строках притягнення до відповідальності

З 19 квітня 2020 року змінюються строки притягнення до відповідальності за статтею 164-14 КУпАП, і відтепер такі строки залежатимуть від того, хто розглядає справу про адміністративне правопорушення та накладає стягнення. Отже, якщо штрафи накладає Держаудитслужба (частини 1 і 2 статті 164-14 КУпАП), то строк притягнення до відповідальності становитиме 2 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – 2 два місяці з дня його виявлення. Якщо справа підвідомча суду, то строк на притягнення до відповідальності утричі більший – 6 місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.

Тож, шановні замовники, будьте пильними та обачними щодо змін у законодавстві, не припускайтесь порушень у закупівлях та читайте журнал «Радник в сфері державних закупівель», адже хто попереджений — той озброєний.


*Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1025 утворено Офіс фінансового контролю як інспекцію, що є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовує та координує Кабінет Міністрів України через міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, реорганізувавши Державну аудиторську службу в результаті перетворення.

Наразі (станом на 15.01.2020) відбувається процедура реорганізації Держаудитслужби.

Про відповідальність за чинною редакцією Закону читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО