Висновки ДАСУ: недотримання порядку розміщення інформації про публічні закупівлі та помилки у визначенні предмета закупівлі

Катерина Плашенко
1856
17 Жовтня 2022
Висновки ДАСУ: недотримання порядку розміщення інформації про публічні закупівлі та помилки у визначенні предмета закупівлі
1856
17 Жовтня 2022

Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба) регулярно встановлює порушення в частині недотримання порядку розміщення інформації про публічні закупівлі та помилки у визначенні предмета закупівлі. Уже неодноразово звертали увагу замовників на основні нюанси для правильного визначення предмета закупівлі, проте порушення є, тема не втрачає актуальності, тож, знову розглянемо найсвіжіші висновки аудиторів щодо цього питання.

Моніторинг UA-M-2022-09-29-000037 від 12.10.2022, оголошення UA-2021-12-20-003729-c

За результатами моніторингу процедури закупівлі, зокрема, встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі не дотримано пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01.07.2020 за № 610/34893 (далі — Порядок № 1082), щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, містить таку позицію щодо товару, який має намір придбати замовник, згідно з інформацією, розміщеною в річному плані закупівель, а саме: 09111400-4 Деревне паливо.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення.

Моніторинг UA-M-2022-09-26-000096 від 29.09.2022, оголошення № UA-2022-09-15-009527-a

За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі послуг в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749, містить таку позицію щодо товарів, які має намір придбати замовник, згідно з інформацією, розміщеною в Додатку 2 до тендерної документації, а саме: 15113000-3 — Свинина.

Відповідно до пункту 7 Порядку № 1082 замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на вебпорталі, у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). При цьому Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів, яка передбачена частиною 1 статті 13 Закону.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо відміни тендеру відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону.

Моніторинг UA-M-2022-08-08-000033 від 15.08.2022, оголошення UA-2021-10-29-001392-c

Моніторингом щодо питання визначення предмета закупівлі установлено, що замовник визначив предмет закупівлі «Трактор (код ДК 021:2015 — 16700000-2 «Трактори»)» (ДК 021:2015:16700000-2: Трактори) на порушення частини третьої Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 № 708, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 09.06.2020 за № 500/34783 (далі — Порядок № 708). Так, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 № 708 (далі — Єдиний закупівельний словник), за показником четвертої цифри основного словника відповідно до норм частини третьої Порядку № 708.

При цьому замовником при визначені предмета закупівлі застосовано код Єдиного закупівельного словника «ДК 021:2015:16700000-2: Трактори», тобто предмет закупівлі замовник визначив за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника.

Позиція Міністерства економічного розвитку України, вказана у листі від 07.02.2017 № 3302-06/3816-06 «Щодо порядку визначення предмета закупівлі», передбачає, що в разі, якщо предмет закупівлі не має в ієрархічній структурі Єдиного закупівельного словника відповідного коду, у замовника є можливість обрання коду «99999999-9».

Водночас визначення коду Єдиного закупівельного словника «16700000-2 — Трактори» надає більше інформації щодо предмета закупівлі, ніж «99999999-9 — Не відображене в інших розділах».

Підсумовуючи вказане питання, необхідно зазначити, що визначення предмета закупівлі «16700000-2 — Трактори» за показником третьої цифри порушує норми частини третьої Порядку № 708, однак сприяє принципу відкритості в частині більш детальної інформації щодо предмета закупівлі.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та неможливість їх усунення Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення їх у подальшому.

Читайте також «Трактори за 3-ою цифрою та 99999999-9 не купуємо».

Висновки

Наказом Мінекономіки № 708 від 15.04.2020 затверджено Порядок № 1082, який встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.

Для визначення коду ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника рекомендуємо користуватися спеціально розробленим інструментом на порталі RADNUK.COM.UA — «Пошук ДК».

Інформацію, передбачену пунктом 14 Порядку, потрібно вносити в:

  • оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
  • оголошення про проведення відкритих торгів;
  • оголошення про проведення конкурентного діалогу;
  • оголошення про проведення торгів з обмеженою участю;
  • оголошення про проведення закупівлі для укладання рамкової угоди;
  • оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду;
  • повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі.

Не рекомендуємо замовникам закуповувати товари за третім знаком ДК 021:2015 чи використовувати код ДК 021:2015: 99999999-9 — Не відображене в інших розділах, оскільки це може бути визнано порушенням.

При закупівлі трактора, як варіант, можна використовувати код ДК 021:2015: 34140000-0 — Великовантажні мототранспортні засоби.

Нагадаємо: за допущені при визначенні предмета закупівлі помилки передбачена адміністративна відповідальність згідно зі статтею 16414 КУпАП. Так, за порушення порядку визначення предмета закупівлі передбачена відповідальність уповноважених осіб замовника в розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн).

Повторне правопорушення протягом року особою, яку було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягне за собою накладення штрафу органом державного фінансового контролю на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).

Використовуйте «Шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність» та завжди пам’ятайте про підстави притягнення до адміністративної відповідальності.

Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Книги» доступний збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями. Щоб не наступати на «закупівельні граблі» інших замовників, користуйтесь цією електронною книгою. Дивіться, як її знайти:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО