Шість типових помилок у зазначенні формальних помилок

Наталія Чабан
3209
5 Червня 2021
Шість типових помилок у зазначенні формальних помилок
3209
5 Червня 2021

Зазначення опису та прикладів формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їхніх тендерних пропозицій, у тендерній документації є обов’язковим згідно з пунктом 16 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Проте чимало замовників припускаються помилок, що можуть призвести до накладання штрафів, передбачених статтею 16414 КУпАП, на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі 1 700 грн за складання тендерної документації не відповідно до вимог Закону. У цій статті розберемо, на що має звернути увагу кожен закупівельник, аби зберегти свої кошти.

Помилка № 1

Оголошення № UA-2020-11-02-006549-с.

За результатами моніторингу встановлено: «Замовником у пункті 2 розділу 5 тендерної документації зазначено приклади формальних помилок, які не передбачені Переліком формальних помилок, затвердженим наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 710, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.07.2020 за № 715/34998 (далі — Наказ № 710).

Так, замовник включив до прикладів формальних (несуттєвих) помилок ‟відсутність визначеної замовником інформації (її окремих фрагментів) у змісті певного документа, подання якого вимагається згідно з тендерною документацію, та за умови наявності такої інформації в повному об’ємі у змісті іншого документа, наданого у складі тендерної пропозиції”, чим не дотримався вимог Наказу № 710, яким затверджений Перелік формальних помилок, що є вичерпним».

Помилка № 2

Оголошення № UA-2020-07-14-000226-a.

За результатами моніторингу встановлено: «Тендерна документація замовника не містить прикладів формальних помилок, що є порушенням вимог пункту 19 частини 2 статті 22 Закону».

Помилка № 3

Оголошення № UA-2020-09-25-013183-a.

За результатами моніторингу встановлено: «За результатами аналізу відповідності умов тендерної документації вимогам Закону встановлено, що тендерна документація замовника не відповідає вимогам Переліку формальних помилок, затвердженого Наказом № 710, чим порушено вимоги пункту 19 частини 2 статті 22 Закону».

Помилка № 4

Оголошення № UA-2021-03-09-004931-c.

За результатами моніторингу встановлено: «За результатами аналізу відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено порушення вимог пункту 17 частини другої статті 22 Закону, а також включення до тендерної документації переліку формальних помилок, що не відповідають переліку, зазначеному в Наказі Мінекономіки № 710».

Помилка № 5

Оголошення № UA-2020-08-17-001759-b.

За результатами моніторингу встановлено: «… відповідно до пункту 1 Розділу ІІІ тендерної документації замовником встановлена вимога, що учасник процедури закупівлі у складі своєї тендерної пропозиції повинен надати письмове погодження з формальними помилками, вказаними у даному пункті тендерної документації, із обов’язковим зазначенням їх опису, та з тим, що допущення інших помилок при підготовці тендерної пропозиції буде розцінюватись як невідповідність вимогам тендерної документації та призведе до відхилення тендерної пропозиції.

Проте ТОВ ‟Х” у складі тендерної пропозиції не надано письмове погодження з формальними помилками, чим не дотримано вимоги пункту 1 Розділу ІІІ тендерної документації.

На запит щодо надання обґрунтування прийнятого рішення про визнання переможцем торгів ТОВ ‟Х” замовник 08.10.2020 надав через електронну систему закупівель пояснення, які свідчать, що замовник не заперечує вищезазначені факти невідповідності тендерної пропозиції учасника, проте відносить такі невідповідності до помилок, що є несуттєвими (формальними помилками).

Водночас такі пояснення не відповідають вимогам Закону, оскільки пунктом 19 частини 2 статті 22 Закону визначено, що формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме — технічні помилки та описки.

Крім того, Наказом № 710 затверджено вичерпний перелік формальних помилок. Отже, ненадання учасником у складі тендерної пропозиції інформації та документів, що вимагаються замовником, не може бути віднесено Замовником до технічних помилок та описок».

Помилка № 6

Оголошення № UA-2020-09-24-001354-a.

За результатами моніторингу встановлено: «За результатами аналізу питання відповідності умов тендерної документації вимогам Закону встановлено, що тендерна документація замовника не відповідає вимогам Переліку формальних помилок, затвердженого Наказом № 710, чим порушено вимоги пункту 19 частини 2 статті 22 Закону.

Іноді трапляються випадки, коли постачальники допускають у тендерній пропозиції формальні помилки, які не впливають на зміст пропозиції, проте через які замовник мусить відхиляти таку тендерну пропозицію. Тож, щоб уникнути таких випадків, необхідно добре виписати в тендерній документації інформацію стосовно допущення формальних / механічних помилок».

Коментар редакції

Ознайомившись з типовими помилками в частині зазначення формальних помилок у тендерній документації, ми отримали відмінний шанс винести урок та зробити висновки, конкретизувавши їх у певні поради, зокрема:

  • затверджений Перелік не є примірним, а отже є вичерпним. Тож замовникам під час складання та затвердження тендерної документації відповідно до статті 22 Закону слід враховувати положення Наказу № 710. Детальніше щодо переліку формальних помилок читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Чи є перелік формальних помилок вичерпний?»;
  • тендерна документація повинна містити приклади формальних помилок, оскільки Перелік № 710 включає лише їх опис, водночас пункт 19 частини 2 статті 22 Закону вимагає включити до тендерної документації і опис, і приклади формальних помилок. З прикладом зазначення даної інформації в тендерній документації знайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у статті «ТОП-6 питань щодо формальних помилок»;
  • урахування замовником положення Переліку № 710 під час розгляду тендерних пропозицій у процедурах закупівель — обов’язкове;
  • допущення формальних помилок не призводить до відхилення тендерної пропозиції; 
  • поняття формальних помилок застосовують лише у разі проведення конкурентних процедур закупівель (тендерів), а отже, замовник не зобов’язаний передбачати в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі опис та приклади формальних помилок. Однак задля зниження ризиків відміни закупівлі радимо Перелік формальних помилок включати до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, керуючись частиною 3 статті 14 Закону, а саме: «в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація».

Не варто забувати, що за порушення законодавства про публічні закупівлі у вигляді складення тендерної документації не відповідно до вимог Закону для службових (посадових), уповноважених осіб замовника передбачена адміністративна відповідальність. Отже, невключення всього переліку до тендерної документації вважається Держаудитслужбою порушенням та загрожуватиме замовнику ще й адміністративним штрафом.

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО